EL kritiserer: Nyt ministerprojekt på nettet lugter af Google-reklame

15. november 2012 kl. 06:2923
En ny hjemmeside søsat af handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr skal hjælpe danske firmaer på nettet, men hjemmesiden lugter af Google-reklame. Det mener Enhedslistens it-ordfører, mens brancheforening afviser.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Regeringens nye væksthjemmeside til mindre virksomheder, Dinvirksomhedonline.dk, lugter langt væk af reklame for internetgiganten Google.

Det mener Enhedslistens it-ordfører Per Clausen, som finder hjemmesiden problematisk i dens måde at rådgive danske virksomheder på. Hjemmesiden blev søsat tidligere på ugen af handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr (SF).

På hjemmesiden finder man nemlig udelukkende en liste over Google-værktøjer som Analytics og Apps, når man klikker ind for at få råd og fif til succes med firmahjemmesiden.

»Alene det, at man kan få tanken om Google-reklame er da dybt kritisabelt. Som offentlig myndighed har man et særligt ansvar, når man laver den her slags rådgivningssider. Der skal anbefalingerne til gode it-værktøjer altså være objektive. Og det kan man da i høj grad diskutere, hvorvidt de er her,« siger Per Clausen til Version2.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dinvirksomhedonline.dk er en del af initiativet Succes Online, der, som tidligere beskrevet på Version2, skal hjælpe danske firmaer med at puste liv i deres 'døde' hjemmesider. Dem er der alt for mange af på nettet herhjemme, viser undersøgelser, og danske firmaer går dermed glip af omsætning i milliardklassen.

Initiativet er ud over ministeren selv også bakket op af blandt andet Google, IT-Branchen og FDIH, Foreningen Dansk Internet Handel.

Per Clausens stejler især over, at fanen ‘Værktøjer’ på hjemmesiden udelukkende nævner Googles løsninger - uanset om det drejer som om søgeoptimering, markedsføring eller at få sine salgsbudskaber ud på nettet.

Vi har truffet det rigtige valg

Hos Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), der er en af medstifterne af sitet, mener kommunikationschef Henrik Theil ikke, at rådgivningssitet kan opfattes som Google-reklame.

»Dinvirksomhedonline.dk henviser til de mest anvendte og lettest tilgængelige værktøjer på markedet. Og der kommer man altså ikke uden om Google. Men jeg opfatter det ikke som reklame,« siger Henrik Theil til Version2.

Han kan dog godt se, hvor Per Clausen vil hen, når Google tydeligt står nævnt som en af initiativtagerne øverst på hjemmesiden.

»Jeg kan da godt se, hvordan Per Clausens idé er opstået. Men vi har skullet træffe et valg i forhold til værktøjer, og her har fokus på Google været helt rigtigt,« fortæller Henrik Theil fra FDIH til Version2.

Én producent kan ikke stå alene

Tilbage hos Per Clausen på Christiansborg undrer it-ordføreren sig over, at de involverede parter til stiftelsen af Dinvirksomhedonline.dk ikke i det mindste har oplistet bare et par enkelte andre løsninger, så danske virksomheder får et mere nuanceret billedet af, hvordan de bedst skaber vækst for deres forretning på nettet.

»Jeg er stadig uforstående over, at Google fylder så meget. Jeg anerkender, at den store amerikanske virksomhed er toneangivende, men efter min vurdering kan én producent aldrig stå alene, når vi taler om offentlige hjemmesider, som dette vækstsite,« siger Per Clausen til Version2.

»Det er uacceptabelt, hvis et ministerium ikke rådgiver objektivt. Så derfor vil jeg da opfordre Pia Olsen Dyhr til at opdatere hjemmesiden, så den ikke er så Google-fikseret. Eller i det mindste skriver på hjemmesiden, hvorfor valget i så fald er faldet på Google,« uddyber it-ordføreren.

Hos FDIH mener Henrik Theil, at hjemmesiden er fint oplysende, som den fremstår i dag.

»Jeg vil ikke forholde mig til, hvad de erhvervsdrivende ender med at vælge af løsning i sidste ende. Men Dinvirksomhedonline.dk er efter min vurdering god og fyldestgørende, som den ligger nu,« siger kommunikationschefen til Version2.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr.

23 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
26
15. november 2012 kl. 20:43

...er både det bedste og det værste, der er sket på internettet. Godt for sælgere af varer, og skidt (men som regel usynlig) for købere af varer.

Svarer Googles Analytics ikke lidt (på det analoge plan) til dette: I dit betalingskort indbygges en etag, som registreres når du går ind i en butik. Butikken har nu overblik over hvilke varer, du har købt i andre butikker, og til hvilken pris.

Er det kun min fantasi, der ikke kan sætte en grænse for brugbarheden af data i et sådant scenarie?

At et ministerium promoverer Google Analytics, finder jeg (svinsk, er et stærkt ord, så) problematisk.

15
15. november 2012 kl. 11:33

Så kom der lige en statslig virksomhed brasende og fjerner med et snuptag muligheden for at mange små selvstændige kan have et udkomme ved at servicere erhvervslivet med hjemmesider. Fantastisk godt gået i disse tider med mangel på jobs. Statsstøttet hjælp til at lade de store og etablerede komme til fadet!

18
15. november 2012 kl. 12:42

Sikke noget fis. Der er jo stadig nogen der skal sætte adwords og analytics op og holde øje med hvad der sker. SEO er desuden ikke noget man gør en gang og så kører det bare.

Jeg syntes det er fint at staten gør virksomheder opmærksomme på at man skal profilere sig digitalt. At man vælger at linke direkte til Googles værktøjer er måske ikke nødvendigt; det kunne de erhvervsdrivende nok godt regne ud selv og uanset om bing er til grin burde man vel gøre opmærksom på onlinereklamer som koncept i stedet for bestemte produkter.

17
15. november 2012 kl. 12:39

Så kom der lige en statslig virksomhed brasende og fjerner med et snuptag muligheden for at mange små selvstændige kan have et udkomme ved at servicere erhvervslivet med hjemmesider. Fantastisk godt gået i disse tider med mangel på jobs. Statsstøttet hjælp til at lade de store og etablerede komme til fadet!

Du gad så heller ikke checke siden ud? Selv efter at have klikket lidt rundt på siden ser jeg intet om at bygge en hjemmeside til at starte med. Det handler om markedsføring og hvad man ellers kan bruge nettet til, men selve hjemmesiden kan stadig leveres af den lokale hjemmesidesnedker, hvis du vil.

13
15. november 2012 kl. 10:59

Som det bliver nævnt, så kommer man ikke uden om Google. Jeg arbejder selv med online markedsføring og Google tilbyder nogle rigtig gode værktøjer på området - gratis! Google AdWords giver desuden betydeligt bedre ROI end fx Facebook og er bare en massiv spiller på området. Især i DK er det netop Google som søgemaskine, man skal fokusere på, og så virker det logisk at bruge Googles værktøjer. Jeg synes, det er tydeligt, at den kære Per Clausen ikke har forstand på online markedsføring.

24
15. november 2012 kl. 16:06

Google tilbyder nogle rigtig gode værktøjer på området - gratis!

Og det er så der hvor du tager fejl. Der er ikke noget der er gratis.

De direkte reklamer kan man se, og forholde sig til.

Google Analytics derimod er som et udgangspunkt sat op til at det (skjult) betales med viden om kunderne.

Det er faktisk noget som dette man prøver at begrænse med det - mindre heldige - coockie-direktiv.

Derfor er det da decideret pinligt at en offentlig instans promoverer den slags.

19
15. november 2012 kl. 15:09

jow jow sisse det ser altid suspekt ud, når nogen lige hopper ind og lovpriser nogen/noget på en profil, der ikke har andre posts.

ligemeget hvad så kan alle ikke være på de 3 første sider i en google søgning, måske er det når alt kommer til alt i virkeligheden kun side 1 det betyder noget i forhold til kampagner, i vores overfladiske fortravlede liv. den oprindelige artikel gik på at realisere de "mange milliarder" i mersalg der ligger i at få alle firmaer op at køre på en tidssvarende webshop/webside.

16
15. november 2012 kl. 12:09

Som det bliver nævnt, så kommer man ikke uden om Google.

Det er der vel heller ikke nogen, der siger. Kritikken går på, at dette offentlige projekt ensidigt favoriserer Google.

Forestil dig et tilsvarende projekt omkring "Produktivitetssoftware i det offentlige" - og der kun blev nævnt produkter fra Microsoft.

12
15. november 2012 kl. 10:45

Jeg er enig i, at det lugter af skjult Google-reklame.

Udover det, andre har nævnt længere oppe, synes jeg også det er et problem, at spotboksen på forsiden "Bliv set online" linker direkte til Adwords uden at nævne noget om det (udover URL'en). Boksen for Deloitte ved siden af skriver trods alt tydeligt "Book et møde med Deloitte".

"Bliv set online"-boksen ville jeg derimod forvente ledte ind til en underside på dinvirksomhedonline.dk.

11
15. november 2012 kl. 10:40

Nu smager selve navnet Dinvirksomhedonline jo i forvejen lidt af Get your business online, som Google jo står bag, så det er måske ikke så underligt at der bliver refereret til en del Google-værktøjer.

Siden kunne måske godt være mere nuanceret i deres forslag til værktøjer, men jeg synes heller ikke, at siden ville have gjort sin opgave ordentligt, hvis den ikke gjorde opmærksom på de gratis* ressourcer Google stiller til rådighed mht. råd og vejledning for webmastere.

* jaja, der er ikke noget der er gratis for så så er man varen der bliver handlet og så videre...

edit Se galleriet på gybo.com. Alle de websites er aldeles frygtelige at se på.

10
15. november 2012 kl. 10:26

f.eks er der under online markedsføring kun nævnt Google AdWords. Den anden helt store spiller, Facebook, er ikke nævnt.

7
15. november 2012 kl. 09:54

Man kan ikke komme uden om at det er reklame for Google, når faviconet, alle værktøjerne og selv det WP theme man bruger kaldes Google "http://dinvirksomhedonline.dk/wp-content/themes/google/images/favicon.ico", dele af det kan vel være OK når Google er samarbejdspartner, men dele af det er måske lidt overdrevet. Dog må man erkende at når man taler om søgemaskiner, reklamer og "analytics" så har Google næsten monopol i vores del af verden.

4
15. november 2012 kl. 09:05

Ofte når jeg ser overskrifter som denne tænker jeg med det samme at det nok bare er det samme "had" til store firmaer der står bag og derfor gør at EL kræver at disse skal ties ihjel. Men i dette tilfælde må jeg faktisk efter at have kigget på siden erklære mig fuldt ud enig. Siden bærer tydeligt præg af at være MEGET ensidig. Det kan godt ske at det er svært at finde alternative søgemaskiner i Danmark og at det derfor kan forsvares kun decideret at nævne google som et synonym for ordet søgemaskine (ikke engang nævnt at der kan være andre) men kigger man under online annoncering vil jeg mene at der er op til flere alternativer til google addWords selvom jeg ikke kan sætte navn på nogen fordi jeg ikke har undersøgt sagen. Der er ikke meget andet at sige end STRAM OP.

8
15. november 2012 kl. 10:10

Jeg syntes det ville klæde commenterne herinde at læse lidt ud over overskriften og bruge hjernen en smule. Duckduckgo er ikke skide meget bevendt til markedsføring og online dokumenter.

men kigger man under online annoncering vil jeg mene at der er op til flere alternativer til google addWords selvom jeg ikke kan sætte navn på nogen fordi jeg ikke har undersøgt sagen

Hvilket andet firma er det lige der tilbyder reklamer på Googles resultatsider?

Bevarres, de kunne da godt kaste Office Web Apps ind som alternativ til Google Apps, og deslige. Men når selv dem der forsøger at finde alternativer ( http://lifehacker.com/5876794/going-google+free-the-best-alternatives-to-google-services-on-the-web ) må indrømme at GMail er svær at slå, så virker det lidt at skyde sig selv i foden at præsentere en række alternativer, som brugeren så skal tage stilling til og evaluere imod hinanden, når pointen med siden (som jeg opfatter den) er at give nogen hurtige løsninger til nogen brugere der ikke har haft tid og lyst til at undersøge mulighederne selv (ellers ville de jo ikke have behov for siden, vel?).

Altså, alternativet er i mange tilfælde Microsoft, det kan EL vel heller ikke være tilfreds med?

3
15. november 2012 kl. 08:50

duckduckgo.com Den gemmer ikke søge historikken og giver ikke reklamer (modsat googles målrettede) Dog skal man lige vænne sig til at brugen ny søge-maskine

6
15. november 2012 kl. 09:32

Desværre giver den også elendige søgeresultater (formegentligt pga. mangel på søgehistorik og andre personlige preferencer).

faviconet er meget uheldigt. Men når det er sagt, så skal man også være varsom med at tvinge dårligere værktøjer ind, bare fordi det ikke udelukkende må være google værktøjer.

  1. prioritet må være at man får adgang til de bedste værktøjer (og her skal jeg ikke gøre mig klog på, om det er googles)