Regeringens nye væksthjemmeside til mindre virksomheder, Dinvirksomhedonline.dk, lugter langt væk af reklame for internetgiganten Google.
Det mener Enhedslistens it-ordfører Per Clausen, som finder hjemmesiden problematisk i dens måde at rådgive danske virksomheder på. Hjemmesiden blev søsat tidligere på ugen af handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr (SF).
På hjemmesiden finder man nemlig udelukkende en liste over Google-værktøjer som Analytics og Apps, når man klikker ind for at få råd og fif til succes med firmahjemmesiden.
»Alene det, at man kan få tanken om Google-reklame er da dybt kritisabelt. Som offentlig myndighed har man et særligt ansvar, når man laver den her slags rådgivningssider. Der skal anbefalingerne til gode it-værktøjer altså være objektive. Og det kan man da i høj grad diskutere, hvorvidt de er her,« siger Per Clausen til Version2.
Dinvirksomhedonline.dk er en del af initiativet Succes Online, der, som tidligere beskrevet på Version2, skal hjælpe danske firmaer med at puste liv i deres 'døde' hjemmesider. Dem er der alt for mange af på nettet herhjemme, viser undersøgelser, og danske firmaer går dermed glip af omsætning i milliardklassen.
Initiativet er ud over ministeren selv også bakket op af blandt andet Google, IT-Branchen og FDIH, Foreningen Dansk Internet Handel.
Per Clausens stejler især over, at fanen ‘Værktøjer’ på hjemmesiden udelukkende nævner Googles løsninger - uanset om det drejer som om søgeoptimering, markedsføring eller at få sine salgsbudskaber ud på nettet.
Vi har truffet det rigtige valg
Hos Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), der er en af medstifterne af sitet, mener kommunikationschef Henrik Theil ikke, at rådgivningssitet kan opfattes som Google-reklame.
»Dinvirksomhedonline.dk henviser til de mest anvendte og lettest tilgængelige værktøjer på markedet. Og der kommer man altså ikke uden om Google. Men jeg opfatter det ikke som reklame,« siger Henrik Theil til Version2.
Han kan dog godt se, hvor Per Clausen vil hen, når Google tydeligt står nævnt som en af initiativtagerne øverst på hjemmesiden.
»Jeg kan da godt se, hvordan Per Clausens idé er opstået. Men vi har skullet træffe et valg i forhold til værktøjer, og her har fokus på Google været helt rigtigt,« fortæller Henrik Theil fra FDIH til Version2.
Én producent kan ikke stå alene
Tilbage hos Per Clausen på Christiansborg undrer it-ordføreren sig over, at de involverede parter til stiftelsen af Dinvirksomhedonline.dk ikke i det mindste har oplistet bare et par enkelte andre løsninger, så danske virksomheder får et mere nuanceret billedet af, hvordan de bedst skaber vækst for deres forretning på nettet.
»Jeg er stadig uforstående over, at Google fylder så meget. Jeg anerkender, at den store amerikanske virksomhed er toneangivende, men efter min vurdering kan én producent aldrig stå alene, når vi taler om offentlige hjemmesider, som dette vækstsite,« siger Per Clausen til Version2.
»Det er uacceptabelt, hvis et ministerium ikke rådgiver objektivt. Så derfor vil jeg da opfordre Pia Olsen Dyhr til at opdatere hjemmesiden, så den ikke er så Google-fikseret. Eller i det mindste skriver på hjemmesiden, hvorfor valget i så fald er faldet på Google,« uddyber it-ordføreren.
Hos FDIH mener Henrik Theil, at hjemmesiden er fint oplysende, som den fremstår i dag.
»Jeg vil ikke forholde mig til, hvad de erhvervsdrivende ender med at vælge af løsning i sidste ende. Men Dinvirksomhedonline.dk er efter min vurdering god og fyldestgørende, som den ligger nu,« siger kommunikationschefen til Version2.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.