Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) nedsætter en ekspertgruppe, der skal undersøge, hvordan de digitale hjælpemidler kan påvirke prøverne på landets skoler og uddannelsesinstitutioner.
Det skriver Børne- og undervisningsministeriet i en pressemeddelelse.
Læs også: Red Barnet og IDA: Nu skal der handling til om lovgivning for børne-chatbotter
Ekspertgruppen dækker grundskoler samt ungdoms- og voksenuddannelser. Gruppen skal hovedsageligt fokusere på risikoen for snyd ved prøverne, men ChatGPT påvirker også undervisningen, hvorfor anbefalinger også kan omhandle dette.
Birgitte Vedersø, der er tidligere formand for Danske Gymnasier og tidligere rektor på Gefion Gymnasium, er formand for ekspertgruppen.
Læs også: Chatbot bekymrer kulturministeren
Efter planen afrapporterer ekspertgruppen til børne- og undervisningsministeren i marts 2024.
Mette Andreasen, underviser ved International Business College og formand for Erhvervsgymnasiernes Engelsklærerforening
Inger Bo Augustinus, underviser ved AOF Center Fyn og mangeårigt medlem af opgavekommissionen i matematik på FVU samt en folkeskolelærer
Hanne Leth Andersen, som er rektor på Roskilde Universitet, professor i universitetspædagogik og har et indgående kendskab til prøver og deres formål
Tine Wirenfeldt Jensen, der har forsket i plagiatforståelser og skriveidentiteter
Bent Meier Sørensen fra Copenhagen Business School, der har beskæftiget sig med digitaliseringens betydning i undervisningssammenhæng
Jan Damsgaard fra Copenhagen Business School, der er cand.scient. i datalogi og har bred viden om digitalisering i relation til erhvervslivet og samfundsøkonomi
Per Størup Lauridsen, der er cand.it. i webkommunikation og har teknisk indsigt i ChatGPT i undervisningssammenhænge – særligt i forbindelse med sit virke som it-underviser på gymnasialt niveau
Læs også: Overblik over beredskab for kritisk skatte-it må vente til 2024
»Kunstig intelligens er allevegne i vores samfund, og chatbots er kommet for at blive – også i uddannelsessystemet. Men vi skal undgå, at de bruges som snyd til eksamen. Det er en diskussion, der kører i mange af verdens lande, for det er ny teknologi, vi som samfund skal lære at forholde os til,« siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
»Derfor forstår jeg godt, at der også er mange i Danmark, der efterspørger retningslinjer for anvendelsen af de nye digitale værktøjer som ChatGPT.«

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.