Eksperter: Rejsekort-app er lappeløsning på grundlæggende designproblem

En løsning er på vej, så rejsekortpassagerer kan checke ud, efter de har glemt det. Godt initiativ, som dog kun er en lappeløsning på et grundlæggende designproblem, lyder dommen fra flere eksperter.

shareline

»Det svarer til at tage en aspirin, hvis man har kræft. Det hjælper, men fjerner ikke sygdommen.

Den idé-konkurrence, som Rejsekort A/S forleden udskrev, og som skal gøre det muligt for passagerer at checke ud med tilbagevirkende kraft, er et godt initiativ. Men der er tale om en lappeløsning, som ikke løser det grundlæggende problem i rejsekortdesignet. Nemlig at folk glemmer at checke ud.

Sådan lyder dommen samstemmende fra flere eksperter.

»Det svarer til at tage en aspirin, hvis man har kræft. Det hjælper, men fjerner ikke sygdommen,« siger Ali Gürcan Özkil, adjunkt på DTU Mekanik.

Han har tidligere undersøgt usability i forhold til netop rejsekortet i samarbejde med DTU-studerende fra Design & Innovation. Og han udtrykker det seneste tiltag med idé-konkurrencen, hvor 75.000 kroner er på højkant til førstepræmien, på denne måde.

Ali Gürcan Özkil er ved at starte et nyt fire ugers kursusforløb op på DTU om betjeningsdesign, hvor den nyudskrevne rejsekort-konkurrence meget vel kan optræde som en case i forløbet, fortæller han.

»Det er et positivt initiativ. Men der er nogle grundlæggende designfejl i forhold til usability i rejsekortsystemet.«

Lektor ved datalogisk institut på Københavns Universitet Erik Frøkjær har flere gange tidligere været ude med riven efter den måde, rejsekortet er designet på. Og som Ali Gürcan Özkil hilser han også initiativet til en løsning, der kan gøre det muligt at checke ud med tilbagevirkende kraft, velkomment.

»Det er en afhjælpning af et af de virkeligt alvorlige problemer, der har været helt fra starten, og som jo i virkeligheden er et fejlgreb designmæssigt.«

Læs også: Rejsekort giver 75.000 kroner for app-idé til glemt check ud

Erik Frøkjær forklarer, at det, han forstår ved designmæssigt fejlgreb, er princippet om, at passagererne skal huske på, at de skal checke ind og ud, og at de i øvrigt også skal checke ind igen, hvis de skifter transportmiddel under rejsen.

»Det er jo slet ikke en løsning på problemet. En løsning på problemet kommer vi jo først til, når vi kommer af med standerne.«

Når løsningen kommer, forudser Erik Frøkjær, at der også kommer en diskussion af, hvor længe efter glemt check ud, det skal være muligt at checke ud via en app eller den browserbaserede løsning, som idé-konkurrencen lægger op til. Og så skal man jo stadig huske, at man har glemt at check ud, påpeger Erik Frøkjær:

Betalingskort-ekspert og seniorkonsulent i PlusCon Henning N. Jensen mener, idé-konkurrencen er positiv. Og han vurderer, at førstepræmien på 75.000 kroner har en størrelse, som burde tiltrække kreative forslag.

»Det er da godt, de kommer i gang med det. Det er da vældig fint. Og det virker også, som om præmiens størrelse kan tiltrække rimeligt kreative mennesker på området, så de har lyst til at prøve at komme med en idé-skitse.«

Og derudover gætter han også på, at æren ved at vinde konkurrencen - såfremt præmieoverrækkelsen bliver tilstrækkeligt markedsført - vil virke tillokkende i sig selv.

»Det er lidt ærgerligt, de ikke ikke er kommet med det før. Der er jo ikke noget i den idé-konkurrence, der ikke kunne have været gennemført for to år siden. Men man kan da sige: bedre sent end aldrig.«

Rejsekort: Kom med et bedre forslag

Bjørn Wahlsten medgiver, at løsningen, som idé-konkurrencen gerne skulle munde ud i, ikke løser det problem, at folk glemmer at checke ud. Men når det er sagt, mener han, at rejsekortet både gør den kollektive trafik mere tilgængelig og lettere at bruge, end det tidligere har været tilfældet.

»Dengang, vi valgte løsningen med check ind, check ind ved skift, check ud og auto tank-op var afvejningen, at den skulle give en større tilgængelighed ift. den kollektive trafik, at systemet skulle gøre det lettere for kunderne at bruge løsningen end de hidtidige billetter,« siger Bjørn Wahlsten.

Han opfordrer desuden folk til at komme med andre designforslag, hvis de mener, det nuværende system grundlæggende er for dårligt. Forslagene skal dog løse hovedopgaven, som er, at systemet skal gælde for alle danskere, og at det skal gøre den kollektive trafik lettere at bruge, påpeger Bjørn Wahlsten.

I den forbindelse påpeger han, at passagerer med rejsekort eksempelvis ikke behøver anskaffe sig en fysisk billet i forbindelse med hver rejse.

»Jeg stiller mig tvivlende over for, om en papirbillet vil gøre den kollektive trafik mere tilgængelig end den løsning, vi har lavet.«

Bjørn Wahlsten henviser desuden til en undersøgelse, Rejsekort A/S netop har offentliggjort, der viser, at to ud af tre rejsekortbrugere synes, at rejsekortet gør det lettere at rejse med kollektiv trafik.

»Det er let at kritisere. Jeg vil gerne opfordre folk til at komme med et forslag, der er bedre, end det, de finder kritisabelt ved det grundlæggende design i rejsekortet.«

Idé-konkurrencen er igang nu, og deadline for at byde ind er 10. marts. Læs mere om konkurrencen her.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (31)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Michael Eriksen

Genindfør klippekortet og harmoniser takstsystemet, således at det er overskueligt og nemt at forstå.

Amen. Jeg har fuld forståelse for at trafikselskaberne vil af med de forældede, dyre stempelmaskiner, men man kan altså bare digitalisere papkortene.

Man køber et pastkort i Brugsen eller hvor man nu plejer at købe sine klippekort. Man køber X zoner. Man er ikke låst til multipla af 2-3-4... zoner, men vælger arbitrært. Ved check-in på perron eller i bus stemples kortet trådløst med aktuelle zone og tidspunkt. Kunden vælger antal zoner, der tilskrives kortet. I hovedstaden et det mellem 2 og 9 zoner, så det er et tryk på automaten. Kortet kan kontrolleres fra en simpel håndterminal.

100% business as usual og stadig 100% anonymt som papkort og kan deles med husstanden og flere personer kan rejse på samme kort.

At zonesystemet kan trænge til en alvorlig omgang skal jeg være den sidste til at modsige.

  • 7
  • 2
Claus Nielsen

Jeg har ikke tænkt mig at lave et design fra grunden, men rejsekortet kunne starte med at rette op på et par af de åbenlyse usability fejl de har både i det fysiske system (standerne) og i tjek ind/tjek ind/tjek ud systemet.

Problem 1 (nævnt fra før de overhovedet kom i brug)
Hvorfor har alle standere samme udseende (farve)?
Hvorfor giver standerne samme lyd-feedback på tjek in og tjek ud?

Lige nu kører der i hovedstaden busser, hvor man skal tjekke ind i midten af bussen og ud forrest/bagerst.

Samtidig kører der busser hvor det er stik modsat.

Med det ens udseende af de 2 typer standere skal man ikke være ret uopmærksom for at komme til at tjekke ind påny i stedet for at tjekke ud.

At lyd-responsen er den samme i de to tilfælde gør det ikke nemmere at detektere.

Hele systemet med gentagen tjek ind er i det hele taget en stor del af problemet. Hvis man i det mindste havde valgt et system, hvor der kun skulle tjekkes ind ved start og slut af en rejse ville man kunne nøjes med een type standere, som så kunne give visuel og akustisk udtryk for om man er tjekket ind eller ud.

Før rejsekortet havde vi billettyper der tillod skift mellem forskellige befordringsmidler uden gentagen billettering eller registrering af den enkelte rejsendes rejsehjemmel, så det er med andre ord et ekstra krav der er smidt ind i rejsekortsystemet der er med til at gøre det mere klodset og besværligt.

  • 8
  • 3
Mads Bendixen

Og hvorfor er systemet så langsomt, at men er nødt til at stoppe op for at lave checke-in. Det kan lade sig gøre i sløv pendler-gang, men man er nødt til at fjerne kortet inden "ok" lyden kommer (og hvorfor er den forsinket ift. beskeden på skærmen?).

  • 2
  • 1
Palle Due Larsen

Kunden vælger antal zoner, der tilskrives kortet. I hovedstaden et det mellem 2 og 9 zoner, så det er et tryk på automaten. Kortet kan kontrolleres fra en simpel håndterminal.


Der duer jo ikke. Den rejsende skal så på forhånd kende antal zoner, og der indføres et tidskrævende zonevalg. Det vil tage en evighed at fylde en bus op. Rejsekort er slemt nok, som det er. Lad os koncentrere os om, at lave det bedre.

  • 3
  • 2
Kasper Hovgaard

Hermed den bedste idé til at gøre Rejsekortet smartere:
Sørg for, at kunden betaler det samme som med klippekortet.

Med et 10-turs klippekort mellem København og Odense (Danmarks største pendlerby) koster hver rejse (inkl. bustransport fra Odense til destinationssted) 207 kr.

Med Rejsekort skal jeg ha' rejst distancen mindst 10 gange inden for de seneste 30 dage, før jeg når ned på samme pris/tur. Det koster mig m.a.o. 2318 kr for de første 9 rejser med Rejsekortet. Efter den 10. tur, har DSB tjent 518 kr MERE på mig med Rejsekortet, end de gør med klippekortet.
(Og her medregner jeg ikke merprisen på 20 kr for bybustransport som følge af at Rejsekortet ikke er gyldigt i Syddanmark, mens det med klippekortet er GRATIS).

Indregner man den meget høje pris for de første 9 ture på Rejsekortet i det samlede regnestykke, bliver Rejsekortet reelt først billigere pr. tur efter 32 REJSER (som vel at mærke skal være foretaget inden for de seneste 30 dage).

Det officielle argument for at afskaffe klippekortet er, at stempelautomaterne er for dyre at vedligeholde og skaffe reservedele til (hvor dyre mon?)... Men da DSB's klippekort til intercitytog (heldigvis) bevares, bliver stempelautomaterne stående.

For mig er det meget enkelt:
Jeg bruger konsekvent rejsekortet i København, fordi det er nemmere. Men jeg kunne ALDRIG drømme om at bruge det, hvis jeg skal over Storebælt... Grotesk nok er det tilmed ikke dyrere selv for bare ÉN person i en smartcar (længde under 3 meter = halv pris) end at tage toget.

  • 8
  • 0
Benny Tordrup

En mere simpel løsning til håndtering af manglende check ud er, at systemet automatisk checker en ud, når man checker ind igen, hvis man skulle have glemt det.

For at genkende et manglende checkud ses på tiden fra seneste check ind. Er den maksimale tid overskredet, bliver kortet blot checket ud på den stander, hvor man forsøger at checke ind. Dermed ingen grund til depositum.

Sandsynligheden for, at man har glemt at checke ud på den station, man checker ind igen er rimelig høj - i hvert fald hvis man kigger på rejsemønstret for regelmæssigt rejsende.

Det vil selvfølgelig betyde, at enkelte vil opleve at blive trukket for en forkert rejse (f.eks. hvis man har brugt tog til arbejde, glemmer at checke ud og så får et lift hjem).

  • 0
  • 0
Kristian Klausen

Det officielle argument for at afskaffe klippekortet er, at stempelautomaterne er for dyre at vedligeholde og skaffe reservedele til (hvor dyre mon?)... Men da DSB's klippekort til intercitytog (heldigvis) bevares, bliver stempelautomaterne stående.

Movias driftsudgifter til rejsekort løber op i 134 mio. kr. om året. Desuden skal selskabet betale 57 mio. kr. af på det lån, som har gjort det muligt at udvikle systemet og installere rejsekort-standere i busserne. Klippekortet koster Movia 63 mio. kr. årligt.

http://ing.dk/artikel/rejsekortet-er-tre-gange-dyrere-trafikselskaberne-...

  • 6
  • 0
Michael Harly

Så er det vel bare at kikke op og drej hoved

Et digitalt rejsekortet er som udgangspunk en smart løsning problemet er bare måden det danske rejsekort er lavet på.
Bare en bro fra kbh har Skånetrafiken indført et tilsvarende system på bare 2 år (gik live i 2009) udgangspunket var lidt en anden da man havde et magnetkort tidligere

Samme standart som rejsekortet.
Kun indtjekning
Kontant og månedes kort i et

  • 1
  • 1
Morten Kallesøe

Selv hvis man havde en ide, virker det til konkurrence er afblæst?
Det materiale der bliver henvist, er ikke længere at finde. ej heller står der noget omkring en konkurrence på rejsekort.dk

  • 0
  • 0
Peter Kyllesbeck

For at genkende et manglende checkud ses på tiden fra seneste check ind. Er den maksimale tid overskredet, bliver kortet blot checket ud på den stander, hvor man forsøger at checke ind. Dermed ingen grund til depositum.


Et manglende check ud er vel netop karakteriseret ved at den maksimale rejsetid er overskredet, og kortet overgår implicit til udchecket tilstand.

http://www.rejsekort.dk/~/media/Rejsekort/pdf/rejseregler/Rejsekort-Rejs...

Maksimumtiden er det antal timer, som maksimalt må forløbe, fra du checker ind første gang, til du checker ud.
...
Hvis du overskrider maksimumtiden, bliver din forudbetaling ikke tilbageført til dit rejsekort. Desuden er dit
rejsekort ikke længere gyldigt som billet, og du risikerer at få en kontrolafgift.
Derfor er det vigtigt, at du checker ud, inden du overskrider maksimumtiden. Prøver du at checke ud, når
maksimumtiden er overskredet, vil displayet vise teksten ”Fejl. Maksimal rejsetid overskredet”. Hvis du
senere checker ind, når maksimumtiden er overskredet, svarer det til at begynde en ny rejse.

  • 0
  • 1
Peter Kyllesbeck

Om Maksimumtider

http://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/saadan-bruger-du-rejsekort/check-...

Maksimumtiden afhænger af, hvilket område du rejser i
Lokale takstsområder:
4 timer i samme takstområde på Sjælland, Lolland-Falster, Fyn og Midtjylland
5 timer i Nordjylland og Sydjylland
Se et kort over de 14 lokale taktområder her.

Regionale takstområder:
6 timer mellem takstområder på Sjælland og Lolland-Falster (også kaldet Øst)
8 timer i mellem takstområderne på Fyn og i Jylland (også kaldet Vest)
Landsdækkende takstområde:
12 timer i mellem takstområderne på tværs af Storebælt (også kaldet Øst-Vest)

  • 0
  • 0
Nikolaj Reibke

Hvorfor har man ikke bare gratis offentlig transport.

Hvis folk ikke er med på det. Kunne man udstyre alle mennesker med en chip så man vidste præcis hvilken rute de tog og i realtime hive penge ud af deres konto, er det ikke fremtiden alligevel?

Facebook og google har alligevel info på højde med sporingschip samt person-analse af os allesammen.

  • 2
  • 1
Casper Bang

Med det ens udseende af de 2 typer standere skal man ikke være ret uopmærksom for at komme til at tjekke ind påny i stedet for at tjekke ud.

Det omvendte sker faktisk også, f.eks. for en kollega i sidste uge der skulle skynde sig fra S-tog til regionaltog, der kommer til at checke ud istedet for at lave gen-checkind. Det groteske i denne situation er jo så, at min ven havde sluppet nemmere omkring emnet (sparet 750kr kontrolgebyr) hvis han blot havde glemt at lave gen-checkind - for det kan de se på deres udstyr hvis de bladrer lidt. Så vidt jeg er informeret, er ingen endnu blevet pålagt at betale hvis de har glemt gen-checkind. Hvordan situationen så er for dem der kommer til at bruge en check-ud stander istedet for at checke ind, må tiden vise?!

  • 1
  • 0
Peter Hansen

Amen. Jeg har fuld forståelse for at trafikselskaberne vil af med de forældede, dyre stempelmaskiner, men man kan altså bare digitalisere papkortene.

Man køber et pastkort i Brugsen eller hvor man nu plejer at købe sine klippekort. Man køber X zoner. Man er ikke låst til multipla af 2-3-4... zoner, men vælger arbitrært. Ved check-in på perron eller i bus stemples kortet trådløst med aktuelle zone og tidspunkt. Kunden vælger antal zoner, der tilskrives kortet. I hovedstaden et det mellem 2 og 9 zoner, så det er et tryk på automaten. Kortet kan kontrolleres fra en simpel håndterminal.


Det ville kun have virket, hvis pris pr. zone var den samme uanset, hvor mange zoner rejsen er på, så første zone koster det samme som sidste zone. Men det er ikke tilfældet, prisen pr. zone bliver lavere des flere zoner man rejser på en tur. En 4 zones tur er f.eks. ikke dobbelt så dyr som en 2 zoners tur.
Derfor kan man ikke bare have et kort med f.eks. 50 zoneklip på og så både bruge det samme kort til et klip på 2 zoner og er klip på 10 zoner, da prisen pr. zone ikke vil være den samme for en 2 zones tur, som for en 10 zones tur.

At ændre klippekort fra pap til digitale klippekort ændrer intet på præmissen. Så ligesom man i dag har papklippekort til hhv. 2, 3, 4, 5 osv. zoner, så skulle man på samme måde have digitaleklippekort til hhv. 2, 3, 4, 5 osv. zoner, så dem der skal rejse mange zoner ikke kommer til at betale det samme pr. zone som dem der rejser få zoner.

  • 0
  • 0
Henning Hansen

Det kan være svært at gøre det rigtige...
Jeg kører ofte med S-tog fra Ordrup til Nørreport, deltager i et møde, og halvanden time senere kører jeg så tilbage til Ordrup.
Det koster altid 20 kr den ene vej og 25 kr den anden vej - det må være noget med mylretid, det fremgår ikke hvorfor. Altså i alt 45 kr.
MEN så en dag glemte jeg at checke ud på Nørreport. Da jeg checkede ind for at køre tilbage, fungerede det som normalt. Men ved check-ud på Ordrup var prisen 37 kr. Det viste sig at være for hele turen.
Så nu er jeg selvfølgelig holdt op med at checke ud på Nørreport - men hvordan kan man vide, hvad der er billigst. Det troede jeg egentlig, rejsekortet selv fandt ud af...?
Moralen er, at man også kan blive belønnet for at glemme check-ud.

  • 3
  • 0
Lasse Lasse

Du har jo bare foretaget en "Returrejse mellem takstområder" som er omdannet til en "langvarig rejse inden for et takstområde" plus en "rejse mellem takstområder" med overskredet transittid for denne. Næste gang skal du bare bare foretage en null-rejse på Nørreport st. for at undgå at få den samlede tur til den normale forhøjede takst. Det er faktisk beskrevet rimelig klart her: https://www.youtube.com/watch?v=KRoZl2GlTBI

  • 2
  • 0
Claus Nielsen
  • 1
  • 0
Allan Olsen

Det er UFATTELIGT hvor meget energi der bruges på at diskuterer Rejsekortet.
Ja priserne/de gamle zoner er uoverskuelige. Men når det er sagt er Rejsekortet ganske glimrende. Hvis man IKKE er i stand til at Tjekke IND - Tjekke UD - tja, så er man bare godt gammeldags "fatsvag". Der er mange tiltag man kunne indføre for at få de rejsende til at "huske" at tjekke ud. I London kan man IKKE komme ud af "Tuben", hvis man ikke "tjekker ud".
Og der findes MANGE andre tekniske løsninger - chip i armen, i iPhonen, i kreditkortet, øjescanning,fingeraftryk - alt kombineret med GPS, scannere osv.
Men bottom line er, at man ikke "magter" en så simpel ting som at HUSKE.
Derfor er Rejsekortet det nye Darwinistiske IQ-kort - brug kortet - eller gør som andre fatsvage - hamstre klippekort. Hvor svært kan det være? Må guden sig forbarme.

  • 1
  • 8
Peter Stricker

Hvis man IKKE er i stand til at Tjekke IND - Tjekke UD - tja, så er man bare godt gammeldags "fatsvag".


At en meget stor del af danskerne åbenbart er fatsvage, gør det jo bare mere oplagt, at systemet bør kompensere for denne defekt.

I London kan man IKKE komme ud af "Tuben", hvis man ikke "tjekker ud".


Englænderne er åbenbart også fatsvage, eller hvad?

  • 3
  • 1
Claus Nielsen

Derfor er Rejsekortet det nye Darwinistiske IQ-kort - brug kortet - eller gør som andre fatsvage - hamstre klippekort. Hvor svært kan det være? Må guden sig forbarme

Nej.
Et rigtig darwinistisk IQ-kort ville slå folk ihjel, hvis de glemte at tjekke ud. Så kan de lære det.

For formålet med offentlig trafik er selvfølgelig ikke at gøre det nemmere at komme fra eet sted til et andet - tvært imod. Formålet er at gøre hverdagen så svær som muligt og straffe alle der er bare en lille smule uopmærksomme så hårdt som muligt.

For hvis det ikke er svært er det ikke værd at gøre det.

Derfor spiser jeg personlig kun levende tigerhajer, for ellers må jeg jo være dum.

(sargasso kan forekomme)

  • 4
  • 0
Ebbe Hansen

er trods alt meget praktisk for dem, der ikke magter/orker at sætte sig ind i zone-systemet.
Ikke at jeg derfor bliver rejse*ort kunde, i hvert fald ikke før, det kan installeres på en telefon i nærheden af mig. Og ikke før selskabet holder op med dummebøder.... Og ikke før, jeg kan tjekke ud når jeg står på.

  • 0
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere