Eksperter: Frederiksbergs sundheds-samtykke overtræder persondatalov
Det er i strid med persondataloven og det europæiske GDPR-direktiv, når Frederiksberg Kommune knytter forældres samtykke til skolesundhedspleje sammen med videreudnyttelse af barnets data. Det slår to eksperter fast overfor Version2.
Borgere i kommunen bliver i dag mødt af denne formulering, når barnet skal tilmeldes sundhedspleje:
»Da den kommunale sundhedspleje er et frivilligt tilbud, skal du som forældre give et skriftligt samtykke til, at dit barn må deltage i sundhedsplejens generelle tilbud,« står der blandt andet i den samtykkeerklæring, som forældrene skal benytte ved at klikke ja eller nej i en elektronisk formular.
»Derudover kan data blive brugt til at skabe generel viden om børns sundhed og trivsel i kommunen, indgå i forskningsprojekter efter aftale med kommunen m.v.,« står der længere nede i samtykkeerklæringen.
Nis Madsen er borger og forælder i Frederiksberg Kommune, og han mener ikke, det kan være rigtigt, at hans barns adgang til sundhedspleje skal ske på erklæringens forudsætning om udnyttelse af data.
Eksperter: Samtykke er ikke gyldigt
Ayo Næsborg-Andersen, som er jurist og lektor i persondataret ved Syddansk Universitet, siger:
»Et samtykke skal gives frit, står der i GDPR-forordningen. Når man kan dele samtykket op, så skal man gøre det. I dette tilfælde er der sundhedspleje og den øvrige del. Man skal kunne give samtykke separat til de to ting. Det står meget klart i forordningen. Det er også det europæiske databeskyttelsesråds holdning og gælder også på europæisk plan.«
Advokat og ekspert i persondataret, Catrine Søndergaard Byrne, mener ikke, at kommunen kan bruge det indhentede samtykke til noget som helst, da det ikke er gangbart:
»Der er ikke tale om et gyldigt samtykke, som det står. Det mangler at være specifikt og informeret, og så kan man diskutere, om det er frivilligt. Vi har en klar afgørelse fra det franske datatilsyn, som er styrende i det europæiske databeskyttelsesråd. Deres stemme er stærk, og det her med at stille specifikke krav i forhold til samtykke og formål – man bliver nødt til at give samtykke til hvert delformål, man kan ikke ‘pulje’ dem, som her – det er ret klart i den franske afgørelse. Kommunens erklæring er ikke et gyldigt samtykke. Den behandling, der finder sted på baggrund af samtykket, vil være ulovlig.«
Børne- og ungedirektør Inger Andersen i Frederiksberg Kommunen kommer kritikken delvist i møde:
»I Frederiksberg Kommune er vi optaget af, at vi behandler borgernes data helt efter bogen. Vi har været af den overbevisning, at vores samtykkeerklæring på sundhedsplejen lever op til lovgivningen. Foranlediget af en borgerhenvendelse og udmøntningen af de nye GDPR-regler har vi taget skridt til at revurdere vores samtykke, så der bliver en tydeligere adskillelse mellem det, der indhentes samtykke til, og den lovpligtige information om, hvordan data behandles. Det må vi erkende ikke har været helt tydeligt i den udformning, samtykket har i dag,« skriver Inger Andersen i en mail.
Kommune: Samtykke ændres
Kim Røssell, som er chefkonsulent ved Børne- og Ungestaben i kommunen, uddyber således:
»Vi tager skridt til at ændre samtykket, fordi det ikke fremstår klart nok. Det vil blive tydeliggjort, at man giver samtykke til at modtage sundhedspleje som beskrevet i Sundhedsloven. Adskilt fra samtykket vil vi redegøre for, hvordan vi bruger de oplysninger vi får, i forbindelse med, at borgeren modtager sundhedspleje. Man kunne læse den samtykkeerklæring, sundhedsplejen bruger i dag, som om vi anmoder om samtykke til videregivelse af oplysninger, som allerede er hjemlet i lovgivningen.«
Et sådant samtykke er ikke nødvendigt.
»Vi indhenter selvfølgelig altid samtykke til videregivelse, hvis det ligger uden for rammerne af lovgivningen. Der er hjemmel til videregivelse i Databeskyttelseslovens § 10 og Sundhedslovens § 46. I nogle tilfælde kræver videregivelse, at der foreligger tilladelse efter Lov om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter.«
Det er Ayo Næsborg-Andersen enig i:
»Problemet er, at kommunen får det til at se ud, som om den skal bede om samtykke. Det skal kommunen ikke, når det handler om statistik og videnskabelige undersøgelser. Det er sådan set et forsøg på at være ærlig fra Frederiksberg Kommunes side. Det får bare et uheldigt udfald.«

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.