Eksperter dumper Helsingør-forklaring: Google er ikke nødvendig i folkeskolen

21 kommentarer.  Hop til debatten
Eksperter dumper Helsingør-forklaring: Google er ikke nødvendig i folkeskolen
Illustration: Volurol / Bigstock Photo.
Det giver ikke mening, når Helsingør Kommune påstår, at Googles tjeneste er nødvendig for at drive skolerne lovligt, vurderer eksperter. For hvorfor kan Helsingør ikke leve uden Workspace for Education, når mange andre danske kommuner gør?
31. januar kl. 03:45
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det er heldigt for Helsingør, at Googles tjenester har fundet vej fra USA til folkeskolerne i den nordsjællandske kommune. Uden tech-gigantens undervisningspakke ‘Workspace for Education’ kan skolerne nemlig ikke køre lovligt, skrev Helsingør for nyligt i et brev til Datatilsynet:

»Kommunen har vurderet, at brugen af Google Workspace for Education er nødvendig for at løse kommunens opgaver efter folkeskoleloven.»

Log ind og få adgang
Du kan læse indholdet ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger.
21 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
21
24. marts kl. 23:28

Sagen har kørt nu i mere end 3 år og der sker ingenting. Kommunen orienterer ikke om, hvad de har gjort for at overholde Datatilsynets påbud, jeg oplever ingen ændringer, ingen medier, politikere eller fagfolk gider rigtigt interessere sig for problematikken, da både corona og krig har ovetaget mediebilledet. Taberne bliver børnene og samfundet på den lange bane.....

20
1. februar kl. 08:44

Som jeg læser det har lægger STIL ikke navn til dokumentet, deres systemer omtaltes bare af KL. Så alt i det må være KLs ansvar.

Jeg tror da gerne, at STIL og Digitaliseringsstyrelsen tager sin del af æren - der ligger masser af dokumentation bl.a. på BPI (delvis finansieret gennem en aftale mellem KL og regeringen, men desværre også af de enkelte skoler)

https://www.stil.dk/it-og-laering/brugerportalinitiativet

https://arkitektur.digst.dk/sites/default/files/561_session_3_arkitektur_i_brugerportalinitiativet.pdf

19
31. januar kl. 23:49

Google Drev og MS OneDrive nævnes direkte i KL/STIL målarkitekturen for folkeskolens såkaldte Brugerportalinitiativ (BPI).

Spændende hvad det er for et dokument, du har fundet.

Der er ingen forfatter på, og men det er udgivet af KL, Kommunernes Landsforening som bla. er en interesseorganisation for kommunerne. Som jeg læser det har lægger STIL ikke navn til dokumentet, deres systemer omtaltes bare af KL. Så alt i det må være KLs ansvar.

Ord som GDPR eller risiko er ikke nævnt i dokumentet. Men de gør da noget ud af at fortælle at dokumenter med personfølsomt indhold skal kunne håndteres og samarbejdes om i Aula.

Hvis jeg var borgmester eller kommunal direktør, så ville jeg forvente højere kvalitet og troværdighed af KL...

18
31. januar kl. 23:44

med et strøg af ironi eller sarkasme, skynder han sig umiddelbart derefter at tilføje:” Nur ein Scherz - nur ein Scherz” (Kun en spøg - kun en spøg)

Så hermed min uforbeholdne undskyldning for denne utilgivelige undladelse til alle de, som foreløbigt har tildelt mig i alt 22 nedadvendte tommeltotter.

Jeg troede i min ungdommelige naivitet, at vi var en lille smule længere fremme i Danmark, hvad angår, disse to udtryksformer, hvilket vi åbenbart så langtfra er, men mange tak for 22 gode grin.

17
31. januar kl. 22:29

Google Drev og MS OneDrive nævnes direkte i KL/STIL målarkitekturen for folkeskolens såkaldte Brugerportalinitiativ (BPI). Det gælder også kravspecifikationen for Aula, som indgår i BPI. Formentlig vil ingen kommune med det udgangspunkt kunne klare sig uden enten Microsoft og Google i folkeskolen, men det kan undre at de statslige og fælleskommunale krav var så beskedne for få år siden . Det var nok “en anden tid”.

https://www.kl.dk/media/21570/e19-maalarkitektur-for-brugerportalsinitiativet.pdf

16
31. januar kl. 13:35

blokfløjter skal reguleres !</p>
<p>Og blyanter, som børnene sidder og gnaver på.

Nej men det skal de materialer som vi putter på/ind i kroppen, og det er de allerede, heldigvis. De regler bliver heller ikke altid undersøgt godt nok, se bare alle de blødgørende matrialer der var i diverse squishy's. Ofte bliver lovgivningen til på bagkant af hændelser, som fx hvilke gifte man må bruge i naturen og i hvilke og hvormeget der må være i forskellige produkter.

14
31. januar kl. 13:11

blokfløjter skal reguleres !

Og blyanter, som børnene sidder og gnaver på.

13
31. januar kl. 12:26

Tænk grundigt over, hvad der dog ikke kan ske, hvis den lyder så pænt, som blokfløjter nu engang kan, og man i kommunerne begynder at købe flere af dem.

Og det så pludselig viser sig at de er fulde af tungmetaller og anden kemi der sætter børnens forplantningsevner og liv på spil.

Der er en grund til at vi (Danmark/EU) har love på forskellige områder, derfor er det i alles interesse at man overholder alle love, hvis man er uenig i nogle love, har man mulighed at få ændret lovene efter nogle meget klare spilleregler.

12
31. januar kl. 12:24

Hvornår kobles denne udvikling, hvor Google (eller lignende giganter) både sidder på vitale dele af vores samfund (eks. undervisningsvæsnet og åbenbart også på mange af de der ansattes hjerner), og har direkte adgang til vore børns liv og levned og allerinderste, på det, der lurer i kulissen, som de scnarier, som omtales her?:https://www.nrk.no/norge/drapsroboter_-telepati-og-supermennesker-blir-en-realitet-1.15816276

Vi er på vej ud over kanten. "Super"mennesker ender med at tage magten over "under"mennesker. Og Helsingør Kommune er med til at bane vejen.

11
31. januar kl. 12:19

om der en gang i mellem sniger sig en blokfløjte made in China ind i musikundervisningen.

Tænk grundigt over, hvad der dog ikke kan ske, hvis den lyder så pænt, som blokfløjter nu engang kan, og man i kommunerne begynder at købe flere af dem.

Måske er der skjulte chips i dem. Omgående regulering ved lovgivning påkrævet !!!

10
31. januar kl. 12:15

Uden der skal stå en hær af IT folk for lige at konfigure noget, opdatere osv. Det skal virke for slutbrugerne HVER gang.

Kravet imødekommes let. Man kommunen designer hvad de gerne vil og hvordan det skal virke. Derefter implementere man det. Så let er det.

Problemet er bare at kommunen ikke ønsker at investere (penge) i nævnte proces, og heller vil bryde loven til fordel for at spare lidt penge.

Kort sagt kriteriet er penge.

9
31. januar kl. 12:07

Hvad er kriterierne for at de ikke dur i praksis?

At det virker ude i virkeligheden hver dag, hver gang... Når en lære skal bruge det skal det virke, når eleven tænder maskinen skal det virke ... hver gang UDEN der lige skal et eller andet. Uden der skal stå en hær af IT folk for lige at konfigure noget, opdatere osv. Det skal virke for slutbrugerne HVER gang. Handler ikke om økonomi men og praktisk anvendelse uden bøvl og ballade af folk som IKKE er eksperter på områder de ikke ved noget om men som er eksperter på det de laver... nemlig underviser og derfor skal deres værktøjer virke når de skal bruge dem uden de skal tænke over det.

7
31. januar kl. 11:51

Kan man ikke få Snowden til at kigge på det, og vurdere risikoen? Ham ville jeg stole betydeligt mere på, end på Helsingør Kommune.

Og opgaven er ikke (for at komme visse indvendinger i forkøbet) at vurdere, om Google/MS leverer det mest effektive/billigste/letteste for læreren. Det er at vurdere risikoen for, at data ad den ene eller den anden vej ryger i den store NSA-gryde - eller ud til spekulanter i forskning, markedsføring og profilering. Eller diverse svindel og humbug

6
31. januar kl. 11:44

Mon ikke man kan lave en profil som ikke indeholder personlige data. Og Microsoft og Google er jo førende inden for software, så det er vel smart at bruge dem. Det kunne være langt værre..

5
31. januar kl. 11:00

Det er kommunernes ansvar at overholde landets love. Der har i mange år været lovkrav om at man SKAL lave en risikovurdering ift. persondata. Det kan umuligt være Datatilsynets skyld at Helsingør ikke gad bruge tid på det, selvom vi alle har fået det at vide igen og igen igennem mange år.

Man kan også rent teknisk køre bil uden kørekort, men det gør det ikke lovligt. Hvis man skælder politiet ud for at skabe problemer og ikke løsninger over at man kører uden førerret, så tror jeg man får svær sag…

4
31. januar kl. 10:55

Og Google+ var en stort anlagt konkurrent til f.eks. Facebook. Den blev lukket og fb vandt monopollignende status.

3
31. januar kl. 10:42

Hvad er forkslellen på Google og MS når det kommer til at sikre data ikke udleveres?

INGEN.

der findes på parpiret en masse andre muligheder men i praksis dur de ikke ude i hverdagen

Hvad er kriterierne for at de ikke dur i praksis? Hvis er menes økonomisk ikke er fordelagtige eller noget tilsvarende hvor økonomi er en faktor, så er det på tide at spørge om vi ikke alle skal overskride hastighedsgrænserne, da (ICE) bilen økonomiske er mere rentable at køre i når den køre i højeste gear, med laveste mulige hastighed, hvilket typiske er omkring 60 km/t og i sammen ombæring skal vi alle også køre over for rødt, da det at accelerere fra 0 koster rigtig meget.

2
31. januar kl. 10:28

Skønt at nogle eksperter mener noget.. bare ikke om det de er "eksperter" i... Nemlig undervisning og folkeskole loven.

Her ser vi igen nogle som kloger sig i noget men ikke kommer med løsninger kun "det må i ikke"
Hvad er forkslellen på Google og MS når det kommer til at sikre data ikke udleveres? begge er amerikanske virksomheder som skal udlevere data hvis de får besked på det.
og ja der findes på parpiret en masse andre muligheder men i praksis dur de ikke ude i hverdagen, ellers kunne vi vel også kræve at alle i det offentlige ikke brugte produkter fra MS eller Goggle.. for der findes jo alternativer ( uanset hvor upraktiske de er) men så skal i høre hvor umuligt deres arbejde bliver hvis de ikke kan bruge produkter fra de to virksomheder.. så hvorfor så hellig når det kommer til skolen?

Kom med løsninger.. ikke kun "dur ikke"

1
31. januar kl. 09:06

Man kan også være relativt sikker på, at de ikke lige pludselig forsvinder.

Google music forsvandt, Google reader forsvandt osv. osv.

Google er ret gode til at rydde op i deres tjenester og når de har taget en beslutning så er den endelig. så hvis Google pludselig ikke ser fordelene ved "Google Workspace for Education" eller elementer heraf, så forsvinder det også.