Eksperter: Derfor kan internettet sagtens klare Corona-presset

Illustration: Sergey Nivens/Bigstock
EU bad Netflix om at reducere opløsningen på streamede film, men er det nødvendigt? Internet-infrastrukturen er robust nok til at håndtere den øgede internet-trafik som hjemmearbejde, hjemmeskoling og øget film-streaming.

I forrige måned bad EU Netflix om at lade være med at streame film i HD-format og i stedet anvende standard-opløsning for at undgå at overbelaste internettet. EU's henstilling kom på baggrund af bekymring for, at internettet ikke ville kunne håndtere den øgede internet-trafik som Corona-krisen afstedkommer.

Virussen har givet anledning til verdenshistoriens største arbejd-hjemmefra-revolution, hvor hjemmearbejdende forældre, hjemmeskolede børn, online-gamende forældre og børn samt flere streamede film og serier har forøget internet-trafikken.

Facebook og det Facebook-ejede Instagram har også meldt ud, at de sænker kvaliteten af video-streaming, så de ikke optager for meget båndbredde. Samme meldinger er kommet fra Youtube, Amazon, Apple og Disney+.

I forhold til Corona-virussen er muligheden for ikke mere at kunne se begyndende hårvækst på ørerne af midaldrende skuespillere nok ikke det store offer, men EU's henstilling førte til artikeloverskrifter som 'Internettet truet af kollaps: Klar besked til danskerne' og spekulationer om, hvorvidt internettet kunne bryde sammen grundet den stigende trafikmængde.

Ifølge eksperter med indblik i internettets infrastruktur er den bekymring dog unødvendig

Ingen grund til panik

På et webinar for et par uger siden kiggede David Belson, Senior Director of Internet Research and Analysis fra Internet Society på problemstillingen.

Han havde allerede sent i februar skrevet en blog om, hvorvidt internettet kunne klare den forventede stigning i internet-trafik som følge af Covid-19, og hovedkonklusionen var, at internettet højst sandsynligt ville kunne klare den øgede trafikmængde.

På webinaret uddybede han konklusionen og underbyggede med en række meldinger fra internetleverandører, platformsleverandører og andre med indsigt i internettets infrastruktur.

»Over den seneste måneds tid har jeg fulgt pressedækningen, og der har været en del dystre dommedagslignende artikler om internettet, som jo desværre er dem, som får flest kliks. Jeg har også fulgt udmeldinger fra netværksleverandører og platformsudbyderne, og de giver yderligere opbakning til konklusionen om, at internettet ikke bryder sammen,« sagde David Belson.

De store carriers

Han præsenterede derefter udtalelser fra svenske Telia, britiske BT, italienske Telecom Italia og britiske Vodafone.

Telia havde set en stigning i trafikken til forskellige online-mødeservices på 500 procent, men »den type af trafik er ikke så krævende som trafikken i weekender og om aftenen,« var meldingen fra Telia.

BT oplevede en stigning på 35-65 % i internettrafikken i dagtimerne, hvor den højeste trafik var 7,5Tb/sekund, hvilket var langt fra rekorden på 17,5Tb/sekund. Med andre ord har BT tidligere kunne håndtere dobbelt så meget trafik som den nuværende Coronavirus-inducerede trafikmængde.

Telecom Italia meldte, at datavolumen var steget med 90%, mens mobil data var gået op med 30%, men ingen kapacitetsproblemer.

Vodafone meldte internettrafikken i nogle europæiske lande var steget med 50%, men heller ikke der var der melding om, at internettet ikke kunne klare trafikmængden.

»De store carriers ser ud til at klare den øgede efterspørgsel rimeligt godt,« konkluderede David Belson.

Internet Exchange Points

Heller ikke hos Internet EXchange Points (IXP), hvor ISP'erne udveksler internet-trafik fra deres respektive netværk, meldes der om problemer. Der er tale om en øget trafik, men ikke i en mængde, der skaber bekymring.

David Belson eksemplificerede med grafer over trafikken hos IXP'er i Madrid, Amsterdam og London.

»Vi ser en langsom, gradvis forøgelse i trafikken på tværs af IXP som disse og andre, men ikke noget drastisk. For mig og kollegaer, jeg taler med, ser det godt ud, der er ikke nogen virkelige problemer.«

Download speed

Internet exchange points er del af internettets rygrad, og det kan jo godt være, at trafikken flyder uhindret dér. Men hvordan ser det ud for den enkelte internet-bruger?

Her kan up-/ og download hastigheder være en god målestok, og David Belson anvendte målinger indsamlet af Ookla via speedtest.net.

»Der har været en lille forringelse i download speed, men der er ingen drastiske forandringer, der er tale om få Mb per sekund,« lød det fra David Belson.

En service eller platform er ikke internettet

I sit blogindlæg fra slutningen af februar forventede David Belson, at forskellige internet-services og -platforme kan få problemer, men han opfordrede journalister til at skelne mellem en internet-service og hele internettet.

»Når en enkelt platform eller service, uanset hvor vigtig den er, er kortvarigt langsom eller utilgængelig, så rapporter det, som det er – ikke at det er et internetnedbrud,« skrev han blandt andet.

På webinaret præsenterede han oplysninger om online møde-platformen Zoom, som er blevet uhyre populær blandt hjemmearbejdende folk. Tjenesten har da også udbygget kapaciteten i sine 17 datacentre, og man planlægger etablering af yderligere to nye datacentre.

Meldingen fra Zoom er, at servicen kører på 50% af fuld kapacitet, så der skulle ikke være nogen kedelige overraskelser i form af nedbrud, næste gang du logger på.

Han refererede også til en undersøgelse fra Nokia Deepfield, som meldte, at WhatsApp-trafikken i Vesteuropa var steget med 217% som følge af lockdown i regionen og med 500% den første søndag med udgangsforbud.

I USA meldte Verizon kun om en relativt lille stigning i video-streaming fra leverandører som Amazon og Netflix på 12%, mens online gaming var steget med hele 75%.
Indtil videre kører de services også uden problemer.

Men hvis der opstår problemer med en service betyder det altså ikke, at internettet som sådan har problemer.

Det sidste stykke

David Belson pointerede, at internettet som sådan er robust nok til at modstå Corona-virussen. Men han pegede på, at flaskehals-problemer kan opstå på den sidste strækning fra teleselskabernes fibernet til den enkelte internet-brugers hjem, hvis det eksempelvis stadig foregår med gammeldags kobberledninger.

Den såkaldt sidste 'last mile'.

»Jeg tror stadig på, at internettet er modstandsdygtigt nok og kan håndtere den større trafikmængde, men på den sidste mil ud til internet-brugeren, vil en reduktion i streaming-kvaliteten kunne hjælpe.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere