Ekspert: Tåbeligt at lancere NemID med stor annoncekampagne

Det er dømt til at gå galt, når hele Danmark informeres om bestilling af den nye digitale signatur NemID på samme tid, lyder ekspert-vurdering. DanID fortryder ikke, selvom bestillingen af NemID nu på anden dag er i knæ.

I går blev den nye digitale signatur NemID lanceret, men siden da har det været ganske svært at få lov bestille sådan en.

Et datatræk i CPR-registeret er nemlig overbelastet af de mange, som besøger NemID.nu og forsøger at bestille en digital signatur. Derfor for langt de fleste blot en fejlbesked.

Men at interessen er stor burde ikke være nogen overraskelse for DanID, som står bag NemID. Danskerne blev nemlig i går bombarderet med tv-reklamer og helsides-annoncer i aviserne om NemID. Og det er bare ikke smart, mener lektor Villy Bæk Iversen fra DTU Fotonik, der er ekspert i kapacitetsproblemer.

»Det er tåbeligt at annoncere på første dag. De skulle have åbnet op, og se hvordan det går, og så bagefter begynde at annoncere, for eksempel i ét medie ad gangen,« mener han.

Den slags it-systemer i stor skala vil nemlig stort set altid bukke under for presset, hvis der kommer en stor, samlet bevægelse blandt brugerne.

»Så snart der sker noget, som alle reagerer samtidigt på, går det næsten altid galt. Folk tror jo, at de har systemet for sig selv. Det kan sammenlignes med, at der sker en eksplosion - så ringer alle, der hørte den, til politiet samtidigt,« siger lektoren.

Den rigtige løsning havde været at skrue stille og roligt op for blusset, fortæller han.

»En stille start er altid at foretrække, uanset hvor meget man har testet. Det er klart, at den slags systemer til hele Danmark ikke kan klare hvad som helst. Så det havde været klogt at holde lav profil i starten,« siger Villy Bæk Iversen.

Kommunikationschef Jette Knudsen fra DanID mener ikke, at lanceringen kunne have været sket anderledes og fortryder ikke, at der blev slået på stortromme for NemID på premieredagen.

»Vi har i vores kontrakt også en informationsforpligtelse om NemID. Vi skal fortælle danskerne, at NemID er kommet og at den automatisk bliver rullet ud til alle netbank-kunder i efteråret. Men det er en svær opgave, for du kan ikke undgå, at der bliver interesse for NemID, når du fortæller om det,« siger hun.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Deleted User

"Kommunikationschef Jette Knudsen fra DanID mener ikke, at lanceringen kunne have været sket anderledes og fortryder ikke, at der blev slået på stortromme for NemID på premieredagen."

Nej, en storstilet reklamekampagne er jo den eneste måde man kan lancere en ny service på...

Det kunne godt se ud som om en med lektor Villy Bæk Iversens indsigt skulle have siddet med i lanceringsudvalget.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere