Ekspert: Hold it-afdelingen ude af Big Data-projektet

Mange virksomheder får en masse data mellem hænderne som it-afdelingen skal sørge for, bliver samlet op. Afdelingen behøver dog ikke blive involveret i, hvad data skal bruges til.

Hvor kom den besøgende på din hjemmeside fra, og endte han eller hun med at købe et produkt? Og hvad var gennemsnitstemperaturen i lagerrummet i sidste måned, hvor osten var særlig godt modnet?

Det er spørgsmål, der kan være svære at besvare, hvis ikke den slags data bliver gemt. Så gem som udgangspunkt de data, der bliver tilgængelige for virksomheden i løbet af en dag - det kan være, du får brug for dem.

Nogenlunde sådan lød budskabet fra konsulent Stig Torngaard, partner i Information Management Konsulenthuset Platon, da han på en presseseance, afholdt af Microsoft Danmark, kunne fortælle om, hvordan det ellers lidt udvandede begreb Big Data, faktisk kan være et nyttigt værktøj i virksomheden.

»Det digitale fodspor, vi slæber efter os, de rummer fantastisk mange muligheder,« kunne Stig Torngaard blandt andet fortælle.

Men for at at tilgå den værdi, som ligger gemt i data, er det altså nødvendigt at samle datane op i første omgang og putte dem i det, Stig Torngaard beskrev som en kasse. Alternativt bliver de bare tabt på gulvet, som han sagt.

»Man indsamler data i oprindeligt form, så kigger man i kassen, når man skal bruge dem. Det er en ny måde at tænke på for it-afdelingen. Så laver man (databehandlings)modellen, når man skal bruge dem Det er meget nemmere, end man tror,« sagde Stig Torngaard.

Og hvis ikke it-afdelingen umiddelbart har mulighed for at hjælpe i forhold til dataindsamling og behandling, så kan det være en god idé at se på cloud-baseredeløsninger, mener Stig Torngaard:

»Big data-projektet er sygt, når man begynder at spørge it-afdelingen: Hvad er vores Big Data strategi? It skal understøtte det, men Big Data foregår altså ude i forretningen.«

Han pointe var, det Big Data er et spørgsmål om virksomhedskultur og om at sætte sig forretningsmæssige mål for, som dataindsamling kan hjælpe med at opnå.

»For mig er det et holdningsspørgsmål. Det er en ny måde at forholde sige til virkeligheden i et informationssamfundt i stedet for, som da man levede i et industrialiseringssamfund.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Lars Jensen

Det virksomheden Platon opfordre til er anerki i produktionsvirksomheder, hvor hvert enkelt produktionsafsnit autonomt gemmer sine data i Cloud. På den måde er man helt sikker på at data ikke er til rådighed for andre i virksomheden. Vil Platon lægge det ud til de forskellige produktionsafsnit, som så på kryds og tværs kan aftale hvordan man dataudveksler? Der er tale om Big Data = Enorme datamængder, og hvorfor så i Cloud? Det er nok den mest urentable løsning til store datamængder. Samtidig tvivler jeg meget på at virksomheder vil lægge deres produktionsdata ud i Cloud. Datasikkerhed i Cloud er vist stadig i det grå område. Den sikre vej til katastrofe er at holde it-afdelingen ude. Både med hensyn til datastruktur og sikkerhed. It-afdelingen må stadig være dem der er ansvarlig for virksomhedens data og adgang til data. Med mindre en af Platons ydelser er at rydde op i virksomheders data efter det er gået galt har jeg svært ved at se et eneste guldkorn i den artikel.

  • 7
  • 4
#2 Nikolaj Brinch Jørgensen
  • 1
  • 0
#3 Anonym

Strategi for IT anvendelse i en virksomhed er et forretningsproblem ikke noget en IT afdeling er sat i verden for.

Næh men det er min erfaring, at når den afdeling der går ud og køber eksterne IT systemer uden IT afdelingens involvering, render i problemer, så havner den ved IT afdelingen, som så skal til at forklare hvorfor konsulenternes "bare lige" i virkeligheden er noget andet.

Jeg har ikke noget problem med at folk går uden om IT afdelingen, men jeg råder samtidig dem til at tage os med som rådgivere, der måske kan spotte en salgsivrig konsulent der ved mere om Excel og CRM end integration mellem interne og eksterne systemer.

  • 3
  • 0
#4 Nikolaj Brinch Jørgensen

Næh men det er min erfaring, at når den afdeling der går ud og køber eksterne IT systemer uden IT afdelingens involvering, render i problemer, så havner den ved IT afdelingen, som så skal til at forklare hvorfor konsulenternes "bare lige" i virkeligheden er noget andet.

Jeg har ikke noget problem med at folk går uden om IT afdelingen, men jeg råder samtidig dem til at tage os med som rådgivere, der måske kan spotte en salgsivrig konsulent der ved mere om Excel og CRM end integration mellem interne og eksterne systemer.

Jeg synes ikke Stig taler om anskaffelse af IT systemer. Han taler om definition af strategi for en aktivitet i en virksomheden. Den foregår da helst på forretningsniveau og ikke i IT afdelingen. IT afdelingen skal da selvfølgelig med på råd når der skal anskaffes og analyseres konkrete systemer, for de ved jo hvad der er realistiske muligheder. At sørge for at strategien er bredt funderet i hele virksomheden, ja det er så et helt andet problem. Men det ser jeg sjældent IT afdelingen som en løsning på.

  • 1
  • 0
#6 Dennis Nielsen

Mit svar er måske også mere en reaktion på at jeg ofte oplever når jeg er ude blandt andre organisationer, at IT afdelingen bliver set på som en modspiller mere end en medspiller.

Det er jo nok fordi at IT afdelingen er de første til at gennemskue en konsulent der ikke har en ren agenda.

  • 1
  • 0
#7 Stig Torngaard Hammeken

Tak for jeres kommentarer. Nu skal budskaber jo desværre fattes i korthed, når de kommunikeres gennem artikler, men grundlæggende har jeg tre budskaber i Jakob Møllerhøjs artikel.

1) Informationsalderen er her. Alle brancher/produkter forandres i informationsalderen - ultimativt bliver alle nødt til at forny sig eller at forsvinde. Derfor er Big Data et vigtigt forretningsinitiativ, understøttet af IT, men ikke drevet af IT! Og sådan burde det altid have været også med BI mv. 2) Smid ikke gode data ud! Pkt 1. medfører, at man er nød til at gøre op med det klassiske data warehouse paradigme, at modellere data før de opsamles. I mange virksomheder oplever vi, at data ikke opsamles, data der senere kunne have givet fantastisk indsigt/værdi. Et simpelt eksempel kan bare være "roterende" weblogs fra vigtige websites, hvor man senere finder ud af at lidt historik kunne have været nyttigt. Men det gælder principielt rigtig mange systemer/løsninger. 3) Cloud kan være løsningen. Nogen IT-afdelinger er mere reaktionære end andre og måske ikke gearet til denne forandring. Det mener jeg er utrolig kritisk, og derfor skal forretningen ikke lade sig begrænse, hvis det er tilfældet hos dem. En god løsning kan derfor være Cloud storage/computing - og f.eks. på Big Data området, er Microsoft kommet på banen med en attraktivt mulighed i form af HDInsight (Hadoop i skyen). Det betyder, at Big Data teknologi nu kan blive allemandseje for en overkommelig afregning (efter forbrug). En sidekommentar her er at Big Data ikke udelukkende er vedr. store datamængder, men ALLE data uafhængigt af størrelse, format eller hastighed. Men summasumarum, det er ædrueligt, at lave sådanne løsninger i skyen idag, og de er fungerende i danske virksomheder i dag. Men det er naturligvis ikke den optimale løsning i alle tænkelige scenarier.

Jeg er helt enig med flere af jeres kommentarer om, at IT naturligvis skal involveres i en teknologi/løsnings-anskaffelsesproces, uanset om det er til "kælderen" eller i "skyen". Jeg taler bestemt ikke for at vi skaber anarki, men måske mere et opråb om, at IT skal være bevidste om deres ansvar i forhold til at understøtte den virkelighed virksomheden befinder sig i. Derfor er vigtigt, at IT og forretningen er enige hver deres rolle til opnåelse af virksomhedens bedste. I Platon oplever vi ind imellem, at IT vil drive forretningen og at forreningen vil drive IT. Så også i de tilfælde, kan Cloud computing være en realistisk løsning, for at forretningen kan serviceres (hurtigt) af en IT funktion, der måske mangler teknologi og kompetencer på området. I Platon kan vi naturligvis også hjælpe med at bringe disse løsninger i mål, men det er en helt anden historie:-)

  • 2
  • 1
#8 martin nielsen

Hardwarespecialisterne står for opsætning og vedligeholdelse af hardware i samarbejde med databasespecialisterne. Databasespecialisterne står for vedligeholdelse og data warehousing opsætning i samarbejde med produktudviklerne. Produktudviklerne står for at fylde data i databaserne, samt give resten af forretningen adgang til dataen via APIer udviklet i samarbejde med arkitekterne. Arkitekternes opgave er at sørge for data ikke gemmes dobbelt, trippelt eller endnu flere gange på tværs af forskellige projekter indenfor samme virksomhed.

Hvis man ikke evner disse fire simple ting vil man kun skabe problemer for sig selv.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere