Efter weekendens opdatering: Bøvl med optankning og rejsekort-historik

Mærkværdige posteringer i rejsekort-historikken og bøvl med optankning på rejsekort.dk efter weekendens store opdatering af systemet. Optankningen fungerer igen, men tager dog længere tid end normalt, og historikken kommer snart på plads, lyder det fra Rejsekort A/S.

Hvis der er posteringer på din rejsekort-historik, der i disse dage ser mærkværdige ud - eksempelvis med en meddelelse om, at information mangler - så kan det hænge sammen med weekendens opdatering af hele rejsekortsystemet fra version 4 til version 5.

Adm. direktør i Rejsekort A/S Bjørn Wahlsten forklarer, at hvis passagerer i opdateringsperioden fra 28. september til 30 september - i enkelte tilfælde måske helt frem til 1. oktober - har rejst mellem standere, der har befundet sig på hver sin version af softwaren, så kan der være posteringer i rejsekort-historikken, hvor der mangler informationer. Sammenkøringen af data fra de forskellige versioner skulle dog falde på plads i løbet af i morgen, fredag.

»Det, der sker, er, at transaktioner, hvor kunder har rejst mellem udstyr, der var på version 4, og udstyr, der var på version 5, først kommer på i løbet af fredagen, så efter weekenden burde alle rejsehistorikker være opdaterede. Kundens rejsekort har hele tiden givet det aktuelle billede, som jo kan læses på en rejsekortautomat,« skriver Bjørn Wahlsten i en mail.

Læs også: Derfor lægger opdatering rejsekortets selvbetjening ned hele weekenden

Så selvom historikken på rejsekort.dk's selvbetjeningsside ikke skulle være lige meningsfuld for alle poster i opdateringsperioden på nuværende tidspunkt, er saldoen på kortet korrekt ajourført.

En Version2-læser har desuden undret sig over, at den løbende saldoberegning, der er blevet indført med Version 5, ser ud til at stemme overens med enkelte rejser foretaget tidligere på året - og altså før opdateringen. Bjørn Wahlsten har ikke kendskab til detaljerne i det konkrete tilfælde, men han fortæller, at sådan en situation kan skyldes, at enkelte rejser generelt ikke bliver registreret i rejsehistorikken, hvis eksempelvis en bus er kørt på værksted uden at have fået afleveret sine data.

Læs også: Passagerer risikerer at betale for meget efter rejsekortopdatering

»Det drejer sig om få promille af rejserne,« skriver Bjørn Wahlsten.

Derudover har der efter opdateringen også været problemer for nogle kunder med at tanke rejsekortet op på rejsekort.dk, disse problemer skulle nu være løst.

I forbindelse med optankningen har leverandøren af rejsekortsystemet desuden problemer med de såkaldte aktionslister. Det er den liste, som bliver sendt ud til rejsekortudstyr med informationer om optankninger, spærringer af kort osv.

»Derudover har vores leverandør problemer med at køre aktionslisten, hvorfor vi på rejsekort.dk skriver, at det kan tage længere tid for en optankning og andre ordrer at komme ud på udstyret. Vi forventer, at dette problem løses i løbet af kort tid,« skriver Bjørn Wahlsten og fortsætter:

Læs også: Forbrugerombudsmanden til Rejsekort A/S: Få styr på rabat-info, saldo og historik

»Fra næste uge skulle vi gerne være i en situation, der er normal, og hvor kundernes eneste oplevelse af version 5 er de forbedringer, der er lavet.«

Flere af forbedringerne har tidligere været omtalt her på Version2 og involverer blandt en løbende saldo-opdatering ud for de enkelte posteringer på rejsekort-historikken samt en information på selvbetjeningssiden om, hvor forskellige rabattrin kan og ikke kan benyttes. Begge dele har været ønsket af Forbrugerombudsmanden.

Blandt andre forbedringer i Version 5 af rejsekortopdateringen er muligheden for at følge, hvornår en optankning foretaget via hjemmesiden er klar ved en stander på en station og i en bus. Altså hvornår kortet bliver ajourført med optankningen, når det holdes hen til standeren. Herefter er det også muligt at se, at optankningen er blevet ført over til kortet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (22)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Hans Schou

Jeg er pendler - indtil videre. Der er ingen problemer. Jeg får tilsendt et nyt papkort hver måned, indtil 2015-01-31, og så ved jeg ikke helt hvad jeg gør.

Bliver pendlerkortet afskaffet og jeg bliver tvunget til rejsekort, så bliver det en helt anden transportform end offentlig transport.

  • 7
  • 1
Tine Andersen

At de, der sidder og laver kode, ikke går ud i virkeligheden og afprøver systemerne/sender nogen derud.

Det overrasker mig mærkeligt nok slet ikke, at et system, der er nede en hel week-end, efterfølgende viser sig at være fejlbehæftet.

Hvor dyrt er det lige at sende et par studerende ud i marken og tage en tur fra Jylland eller Lolland og retur? Bare til test?

For dyrt åbenbart...

Mvh
Tine- og ja, jeg har altid testet mine systemer også udefra, for der er forskel!

  • 11
  • 0
Allan Astrup Jensen

Fordi Movia mfl ønsker nøjagtig betaling for at transportere hver passager. Så bliver hele systemet med flere trafikselskaber i samme område for kompliceret. Tidligere lavede man manuelle trafiktællinger og fordelte indtægterne efter resultater af tællingerne, som jo kun er et øjebliksbillede.
Det er derfor at rejsekortet er udviklet for trafikselskabernes behov og ikke for passagerernes!De eneste forretninger, som kan overleve, når de sætter forretningens interesser over kundernes, er monopoler. Ved efterhånden at fjerne alternativer som fx. klippekort og periodekort styrkes monopolet, men den kollektive trafik svækkes. Desværre har de politikerne, som er tilhængere af mere kollektiv trafik, ikke opdaget at Rejsekortet skader denne.

  • 6
  • 0
Benny Tordrup

Kiggede på det nye layout af rejsehistorikken på Rejsekort.dk. Ganske godt tilfreds med det - især, at de viser kontrolmærker også og hvor de er registreret.

Dette gav anledning til, at jeg fandt noget, som seriøst ligner en beregningsfejl i systemet. I januar måned havde jeg en rejse fra Slagelse til Herlev, som blev beregnet til 140 kroner (turen hjem blev beregnet korrekt til 49 kroner).

Med det nye layout kan jeg se, at jeg 10 minutter efter afrejse fra Slagelse mod København har fået sat et kontrolmærke på Nyborg station.

Rejsekort skriver selv, at prisen beregnes ud fra start- og slut-sted. Hvordan f***** kan et kontrolmærke så have indflydelse på den beregnede pris? Dette vil jeg betegne som en seriøs fejl i systemet - og har udbedt mig en (gerne teknisk) forklaring fra Rejsekort.

  • 4
  • 0
Steen Thomassen

Rejsekort skriver selv, at prisen beregnes ud fra start- og slut-sted. Hvordan f***** kan et kontrolmærke så have indflydelse på den beregnede pris?


Der er også en regel om at et punkt på en rejse må ikke ligge alt for langt væk i forhold til start- og slutsted. Hvis det sker regnes rejsen via det punkt. Men det er positiv at man nu kan se det og kan gøre en indsigelse, hvor man nu ved hvad der er gået galt. Det er også en fejltype som hyppig sker.

  • 3
  • 0
Benny Tordrup

Der er også en regel om at et punkt på en rejse må ikke ligge alt for langt væk i forhold til start- og slutsted.

Almindeligt sanity check. Check in i Slagelse 6.25. Kontrolmærke Nyborg 6.36. Kontrolmærke 7.55 S-tog. Kontrolmærke 7.56 S-tog. Check ud Herlev 7.59

Slagelse til Nyborg på 11 minutter... Det klarer DSB ikke med de tog, vi har i dag. Og slet ikke, hvis de skal nå tilbage for at nå s-tog cirka 7.25 fra København H.

  • 2
  • 0
Benny Tordrup

Indstillet forkert, ja, men det burde være muligt at se på tidspunkter, steder og afstande imellem, om det fysisk er muligt at gennemføre det skete.

Afstanden Slagelse - Nyborg er 42 km. Skal den strækning gennemføres på 11 minutter, kræves en hastighed på 228 kilometer/timen. Alene det, at det vil overstige DSB max-hastighed burde få en klokke eller to til at ringe.

  • 4
  • 0
Steen Thomassen

Almindeligt sanity check.


Hvor kunne det være? Ved tjekud er der kun få millisekunder til at udregne prisen. Det kunne vel blive bedre at man efterbehandlede de translationer, hvor kontrolmærket har haft indflydelse på prisen. Eller overveje om det er bedre, at lade være med at bruge kontrolmærket til udregning af pris. Eller at kontrolmærket ikke kan sættes imodsat retning af hvad toget kører.

  • 2
  • 0
Benny Tordrup

Hvor kunne det være? Ved tjekud er der kun få millisekunder til at udregne prisen

Hvis der kun er få millisekunder til beregning, hvorfor så overhovedet inddrage kontrolmærker i beregningen? Keep it simple...

Efterbehandling af transaktionerne må være et minimumskrav, så disse fejl bliver fanget rimelig hurtigt. Men skal de være på forkant med brugeren, kræves, at systemet er online, så transaktionerne kommer ind i backend systemet med det samme! Og var systemet online, ville de også kunne tilbageføre til kortet ved efterfølgende checkin.

  • 1
  • 0
Klaus Autzen

Er jeg den eneste der syntes, at det er noget rod med seneste rejser i bunden af historikken?
Noget andet, samme rejse optræder to gange efter hinanden, saldo er ens, men beløbet er forskelligt. Den første rejse optræder uden rejsenummer og kostede 38kr. Næste linje i historikken - nu med rejsenummer - koster rejsen -38kr. Samme saldo.. Hmm.
Man kan stadig ikke se i historikken på et flexkort, om der er tjekket en eller flere ind, eller om der er tjekket ind som barn eller voksen. Det er ikke nemt at verificere beløbet der trækkes for rejsen efterfølgende.

  • 2
  • 0
Steen Thomassen

Det ser ud til de har fået skrevet det ud af diverse regler.... men 23. marts 2010 skriver de det i Rejsereglerne i afsnit 5.1.4...


Jeg fandt mere aktuelt dokument. Det er en trekantregel som styre det. http://www.rejsekort.dk/~/media/Rejsekort/pdf/Prisblade/2014/D16737-Rejs... - http://goo.gl/hAcR9p

Som jeg læser det skulle Benny have betalt Slagelse-Nyborg (137 kr.) og derefter Nyborg-Herlev (225 kr.) - men det ligner det er kun den første del, som er blevet trukket for..

  • 2
  • 0
Finn Christensen

Desværre har de politikerne, som er tilhængere af mere kollektiv trafik, ikke opdaget at Rejsekortet skader denne.

Rejsekortet er en politisk drevet opfindelse, der er købt som 'katten i sækken' med de velkendte konsekvenserne incl. dele, der allerede er forældet - borgerne betaler gildet.

Så jo, de har opdaget miseren. Derfor fortsat alle de molboagtige tiltag, samt monopolagtige tilstande (afskaffelse af ....), som var helt unødvendigt, hvis rejsekortet var en fornuftig og rentabel opfindelse de rejsende gerne vil have.

  • 2
  • 0
Peter Kyllesbeck

Jeg fandt mere aktuelt dokument. Det er en trekantregel som styre det. http://www.rejsekort.dk/~/media/Rejsekort/pdf/Prisblade/2014/D16737-Rejs... - http://goo.gl/hAcR9p

Som jeg læser det skulle Benny have betalt Slagelse-Nyborg (137 kr.) og derefter Nyborg-Herlev (225 kr.) - men det ligner det er kun den første del, som er blevet trukket for..


Tak. Havde glemt dette vigtige dokument, som jeg selv har linket til før. (øv ;-))

Problemet er da så helt klart fejlkontrolmærket Nyborg. Ikke alene en passage af regionale takstzoner (normalt mellem Slagelse og Herlev) men en passage af Storebælt!

Hvis du rejser hele rejsen indenfor et lokalt takstområde afregnes rejsen efter
de regler,der er gældende for dette takstområde. Hvis du rejser mellem to lokale takstområder, men kun på den ene side af Storebælt, afregnes efter relevante regionale takstområde, og hvis rejsen krydser over Storebælt afregnes i det landsdækkende takstområde.
Hvis rejsen undervejs passerer et højere takstområde, beregnes rejsens pris i dette takstområde,også selvom rejsen påbegyndes og afsluttende i takstområde, der er lavere i hierarkiet.

For regionale og landsdækkende rejser anvendes varigheden af rejsen ikke, men den såkaldte trekant-regel kan indgå i prisberegningen. Det sker, hvis afstanden i luftlinje mellem start og slut er væsentlig mindre end rejsens samlede længde.
De simpleste af sådanne rejser går typisk fra A til B via C, hvor så afstanden ”A til C” og afstanden ”C til B” begge er mere end dobbelt så lange som afstanden ”A til B”. C kaldes det ”Fjerneste punkt” på rejsen og kan både være et check ind og en kontrol.
Prisen bestemmes så som summen af priserne for strækningerne ”A til C” og ”C til B” i stedet for som ellers ud fra afstanden ”A til B”.
Afstandene ”A til B”, ”A til C” og ”C til B” måles i zoner og passer derfor ikke altid med luftlinje afstanden målt i kilometer. I praksis anvendes trekantreglen især når man ved én rejse – dvs. uden Check Ud undervejs - rejser fra A til B og tilbage igen til A eller til et sted tæt på.

Læg mærke til:
"C kaldes det ”Fjerneste punkt” på rejsen og kan både være et check ind og en kontrol."

  • 1
  • 0
Flemming Seerup

Hvis man bare starter turen med at checke ind på 3 busser med ulige numre med præcis 7 minutters mellemrum, så er jeg sikker på at ALT bliver beregnet 100% præcist korrekt!

(og hvis det ikke fungerer, så brug klippekort!)

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere