Efter udskudt Digital Post: Stadig ingen pris eller bagkant på forlængelse af E-boks

1. december 2021 kl. 10:397
Efter udskudt Digital Post: Stadig ingen pris eller bagkant på forlængelse af E-boks
Illustration: e-boks.
I sidste uge måtte Digitaliseringsstyrelsen udskyde både det nye Nemlog-in og Næste Generation Digital Post. E-boks fortsætter derfor som leverandør af borgernes digitale postkasse, men det vides endnu ikke, hvad opretholdelsen af driften kommer til at koste.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Onsdag den 24. november måtte Digitaliseringsstyrelsen frigive en pressemeddelelse om, at go-live for Næste Generation Digital Post er udskudt fra den 30. november til første kvartal i det nye år.

Udskydelsen begrundes fra Digitaliseringsstyrelsens side med, at kommunikationen mellem myndigheder og borgere skal være ekstra stabil på grund af den voksende epidemi i det danske samfund.

Men det er stadig ikke afklaret, hvor længe man får brug for at holde løsningen fra E-boks kørende, eller hvad det kommer til at koste statskassen.

»Vi er stadig i dialog med e-Boks, ligesom det endnu ikke er blevet besluttet, hvornår den nye go-live dato kommer til at ligge – og dermed præcis hvor længe driften af den eksisterende løsning skal opretholdes. Vi kan derfor endnu ikke oplyse, hvad det præcis kommer til at koste,« lyder det i et skriftligt svar fra Digitaliseringsstyrelsen til Version2.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den nye go-live dato for Næste Generation Digital Post vil ifølge styrelsen blive offentliggjort i december måned. Indtil da kommer danskerne fortsat til at skulle tilgå deres digitale post i E-boks.

Sidste gang Næste Generation Digital Post blev udskudt, fordi der skulle laves en ny udbudsrunde, kostede det 43 millioner kroner at forlænge kontrakten med E-boks.

7 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
7
2. december 2021 kl. 09:39

Hele e-Boks løsningen er ejet af e-Boks (firmaet). Staten lejer essentielt set bare retten til at anvende det.

Dette er naturligvis en fejl man begik i det oprindelige udbud, men det betyder ikke at man ikke skal få rettet op på fejlen og få lavet et system som faktisk ejes af staten.

6
1. december 2021 kl. 23:51

Man kunne godt ønske sig en model hvor man ikke smider alt væk bare fordi der skal være et nyt udbud. Samfundsmæssigt er det dyrt når alle bruge noget nyt.

5
1. december 2021 kl. 14:22

Tja, hvordan lød det, da e-boks lukkede? Det er et interessant spørgsmål.

Her er et bud: Aaaaargh.

4
1. december 2021 kl. 11:55

forkert artikel!

Det sker af og til. Og jeg har altid på fornemmelsen, at jeg stod det rigtige sted.

3
1. december 2021 kl. 11:26

Bekagler, forkert artikel!

2
1. december 2021 kl. 11:23

Tja, hvordan lød det, da e-boks lukkede? Det er et interessant spørgsmål.

1
1. december 2021 kl. 11:01

Her til morgen var den taget ned (og man får en pæn besked når man ringer). Men er nysgerrig efter om der var nogen der optog et kald henover kl. 24. Måske hun lagde på ;-)