Efter tillidsbrud: Skat dropper CSC og sender fejlramt system i nyt udbud

Efter tre år med massive problemer har Skat besluttet at droppe CSC 's integrationsplatform til nye systemer. Platformen er en forudsætning for kommende systemer og livsnødvendig for Skats it-strategi.

Knap et år efter idriftsættelsen er Skat nu så utilfreds med den integrationsplatform, som it-virksomheden CSC har leveret, at den nu skrottes som fremtidens integrationsplatform, men kun skal understøtte én eksisterende løsning. En ny integrationsplatform bliver nu sendt i udbud.

»Den blev sat i drift med forsinkelse 1. januar, og lige siden har den været plaget af både driftproblemer og deciderede fejl,« siger udviklingsdirektør i Skat, Preben Kristiansen til Version2.

Integrationsplatformen er en forudsætning for, at Skats kommende it-løsninger såsom det digitale motorregister, et nyt inddrivelsessystem og et nyt opkrævningssystem kan køre.

»Og da vi kan konstatere, at platformen ikke performer tilstrækkelig sikkert, tager vi nu konsekvensen og laver et udbud af ny integrationsplatform,« siger Preben Kristiansen.

Manøvren kommer i princippet ikke til at koste Skat ekstra kroner, idet pengene til vinderen af det nye udbud af integrationsplatfor bliver taget fra den betaling, CSC skulle have haft.

Nyheden kommer samtidig med, at Skat har sat CSC stolen for døren i sagen om problemer på TastSelv Erhverv-løsningen, der ligeledes har kørt med store problemer siden januar.

**LÆS OGSÅ **CSC i knibe: Store problemer med it-system hos Skat

»På TastSelv Erhverv har vi haft væsentlige driftproblemer hen over hele året. Vi har været plaget både af oppetidsproblemer og nedbrud, og det har givet store gener i vores helpdesk. Det har blandt andet betydet, at vi har måttet køre med det gamle system i parallel drift hele året,« siger Preben Kristiansen.

I dag kører 70 procent af brugerne på det nye system, mens de resterende 30 procent bruger det gamle. CSC har dog garanteret Skat, at problemerne i TastSelv Erhverv er væk senest den 5. november, da der ligger en stor momsafregningsfrist den 10. november.

»Det har været en meget kedelig periode. Når man tænker på, at forløbet har været længe undervejs, og at CSC har måttet betale bod for en forsinkelse, så er det ekstra ærgerligt, at der både er problemer med driftstabiliteten og problemer med fejl i løsningen. For det er både besværligt for os, og især er det besværligt for vores kunder,« siger Preben Kristiansen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Erik Nørgaard

Tja det er jo dét der sker, når man bare køber noget med bind for øjnene, og tror leverandøren forstår, hvad man "siger".

Det ville nok have hjulpet en del, hvis man havde beskrevet hvilke behov, der skulle tilgodeses, men det ville kræve at cheferne begyndte at tænke og lave noget. (Puh ha)

Mange af dem får en kanonhøj hyre for at komme sent og gå tidligt, samt være i møde meget af dagen, så de ikke generer og forstyrrer medarbejderne i deres arbejde. ;-D

Peter Nørregaard Blogger

Så vidt jeg forstår det, gælder omtalen her infrastrukturplatformen, eller IP blandt venner, som var meget ambitiøst udtænkt fra starten af (snart 4-5 år siden) og var mere end de eksisterende produkter kunne klare out-of-the-box. Selv producenten (BEA, nu Oracle) skulle vist have været blevet overrasket over de hjørner, som man skulle ud i for at få IP til at hænge sammen.

Mit bud er, at ingen i landet havde den fornødne tekniske indsigt til at kunne designe løsningen A-Z. Det lyder umiddelbart som en god ide at sende den i udbud igen, men hvordan det påvirker DMR, EKKO og EFI er et godt spørgsmål.

Log ind eller Opret konto for at kommentere