Skifte fra Blackberry til iPhone indledte to års roaming-amok i Odense kommune

Dataforbruget eksploderede da Odense kommune skiftede sine Blackberry telefoner ud med iPhones. Ikke mindst på borgmesterens rejser, hvor en redegørelse afslører, at borgmesteren i Tyrkiet har brugt op mod 300.000 kroner på datatrafik over to år. Men redegørelsen fortæller også om fejl på 9,5 millioner kroner i afregningen med TDC, som kommunen kræver tilbage.

Først kom regningen på 245.257 kroner for at bruge den nyuddelte iPhone under sommerferien i Tyrkiet i 2011. Men selvom det vakte opsigt i Odense Kommune, endte borgmester Anker Boye alligevel med flere gange siden at stå med heftige telefonregninger - på over 20.000 kroner og over 16.000 kroner - efter ferieture til udlandet. Det skete senest i april 2014.

Det fremgår af kommunens egen redegørelse om sagen, hvor det også bliver forklaret, hvordan de mange høje regninger kunne lade sig gøre i en tid, hvor det er normalt med en beløbsgrænse, der standser et dyrt dataforbrug til roaming-takster i opløbet.

Læs også: Odense kører sag mod TDC: Borgmester får telefonregning på kvart million

Det var nemlig oprindeligt borgmesteren selv, som bad om at få fjernet advarslerne, fordi grænsen på 360 kroner betød, at han ofte skulle godkende forbrug derudover via sms, når han var i udlandet, for ikke at få lukket adgangen.

»Borgmesteren vil gerne kunne telefonere og bruge mail uden hele tiden at skulle acceptere sms’er fra TDC om merforbrug og beder om, at det undersøges, om der kan findes en løsning herpå,« står der i redegørelsen.

TDC fjerner derfor beløbsgrænsen fra hans abonnement i januar 2011.

Betalte aldrig regning på kvart million

På sommerferien til Tyrkiet samme år har byrådet fået udskiftet deres Blackberry-telefoner med en iPhone, og borgmester Anker Boye melder fra sin ferie, at han har problemer med at få den til at virke i Tyrkiet. Selvom forbrugsgrænsen altså blev fjernet tidligere, modtog han igen sms’er med advarsler om merforbrug, som han godkendte.

Men at det skulle kunne udløse en telefonregning på 245.257 kroner, forstår borgmesteren og kommunen ikke, og de nægtede derfor at betale regningen til TDC, som på det tidspunkt allerede har sendt penge til det tyrkiske teleselskab og derfor ikke vil annullere regningen.

TDC mener, at der ikke er noget mystisk i regningen, som er udløst af et stort dataforbrug, for eksempel ved streaming, mens Odense Kommune omvendt mener, at der er ’uregelmæssigheder’ i de oplysninger, TDC giver om fakturaen. Man stiller også spørgsmålstegn ved ’tekniske aspekter vedrørende datamængden’.

Efter den oplevelse erkendte kommunen, at der skal bedre oplysning ud til de ansatte om brugen af arbejdstelefonerne. I februar 2012 blev der derfor sendt en vejledning rundt til medarbejderne om brugen af datatrafik i udlandet. Alle ’normale’ ansatte får sat en beløbsgrænse på 4.000 kroner, mens byrådsmedlemmer får en grænse på 8.000 kroner. Der kommer også advarsler om forbruget i udlandet via sms, før man rammer loftet.

Men under påskeferie i Tyrkiet ringer borgmester Anker Boye igen hjem til administrationen, fordi telefonen er lukket. Det viser sig, at de 8.000 kroner er opbrugt, men det fik borgmesteren aldrig at vide. I stedet bliver loftet sat op til 24.000 kroner, som var den næste mulige beløbsgrænse hos TDC. Og efterfølgende bliver loftet ikke sænket igen, ligesom borgmesteren aldrig får at vide, at han nu først vil blive stoppet, efter 24.000 kroner er brugt på roaming i udlandet.

Igen i oktober 2013 får borgmesteren samlet en stor telefonregning under en ferie i Tyrkiet, men dog ikke så høj, at den rammer grænsen på 24.000 kroner. Det bliver derfor ikke opdaget umiddelbart. Forbruget er ikke oplyst i redegørelsen.

Under påskeferien i Tyrkiet i 2014 er grænsen for borgmesterens forbrug igen blevet sat ned til 8.000 kroner, men da de er brugt, bliver hans grænse hævet igen flere gange.

»Forretningsservice løser problemet i første omgang ved at hæve limit med kr. 4.000 til i alt 12.000. Telefonen melder igen kort efter om manglende tjeneste. Telefonen åbnes igen ved at hæve limit med 4.000 til i alt kr. 16.000. Det betyder, at telefonen virker igen nogle få timer, hvorefter den igen melder ingen tjeneste. Borgmesterforvaltningen anbefaler herefter borgmesteren at slukke telefonen, hvilket borgmesteren gør,« skriver kommunen i redegørelsen.

Den samlede regning fra denne ferie er endnu ikke modtaget og opgjort. Ved en megabyte-pris på 90 kroner, som TDC tilbyder privatkunder på ferie i Tyrkiet, svarer 16.000 kroner i øvrigt til 178 megabyte datatrafik.

Finder faktureringsfejl for 9,5 millioner kroner

Først ved denne episode opdager kommunens administration, at der flere andre gange har været voldsomme telefonregninger fra borgmesterens rejser.

De store regninger fra udlandet er medvirkende til, at kommunen i maj 2014 hyrer ekstern hjælp til at gennemgå telefonregningerne fra TDC, som siden 2007 tilsammen er løbet op i cirka 250 millioner kroner. Efter halvdelen af regningerne er kigget igennem, mener kommunen at have fundet fejl for hele 9,5 millioner kroner og sender derfor et krav om tilbagebetaling til TDC.

Men der er også sket fejl undervejs hos kommunen, lyder det i redegørelsen.

Da Blackberry-telefoner blev skiftet ud med iPhones, skulle forvaltningen have været mere opmærksomme på, at det har betydning for dataforbruget, lyder første indrømmelse. Overvågningen af telefon-forbruget har forvaltningen heller ikke ’i tilstrækkelig grad’ været opmærksomme på, og dermed fik borgmesteren heller ikke noget at vide om de store udsving fra rejserne til Tyrkiet. Desuden blev offentligheden ikke orienteret korrekt om byrådsmedlemmernes telefonforbrug på kommunens hjemmeside.

Ved fremover blandt andet at skærpe overvågningen af telefonregninger og løbende sende skriftlige meldinger til politikerne om deres forbrug håber kommunen at undgå lignende situationer i fremtiden.

Læs hele redegørelsen fra Odense Kommune

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (66)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Anders Kjærgaard Hansen

Overskriften bygger nok mere på skift fra "ikke-så-online-telefon" til "mini-computer-med-youtube-og-alverdens-andet-smart".
Som der står har kommunen indset at de ikke var nok opmærksomme på ændring i dataforbrugsmønster ved skiftet. Og IPhone i en overskrift giver overskriften mere vægt. :-)
Selvom det ligeså godt kunne have været skift til HTC, Samsung eller andet der havde været skyld i resultatet.

Palle Meinert

Manden og hans administration har jo ignoreret alle advarsler istedet for at foretage de nødvendige foranstaltninger til at undgå problemet.

Som enhver anden almindelige borger, kunne han/de have foretaget foranstaltninger til at køre data til lokal takst og kun have sit telefonnummer til uopsættelige telefon samtaler.

Roaming taksterne størrelse er forkastlige og denne regning kunne ruinere en almindelig dansker. Men i hvert fald med ferie rejserne ligger borgmesteren og Odense kommune som de har redt. For Odense kommunes borger, kunne man ønske borgmesteren personlig hæftede for sin del af ansvaret.

Martin Wolsing

Og hvad har det med skiftet BlackBerry -> iPhone at gøre?

Igen vælger Jesper Kildebogaard at bruge ordet "iPhone" for at trække læsere, til en historie der i virkligheden handler om noget helt andet.

Det er ret ærgerligt at snyde læserne på den måde. Jeg klikkede på artiklen fordi jeg var nysgerrig på, hvad der kunne være at problemer med en iPhone siden den kunne udløse " to års roaming-amok". Bare for at finde ud af at det handler om en kommune der ikke har styr på at vælge det korrekte abonnement og ikke har styr på de ansattes dataforbrug på ferien.

Man kan selvfølgelig sige at tricket virkede. Jeg klikkede på artiklen fordi ordet "iPhone" indgik. Men i længden er det nok ikke en god strategi at snyde faste læserne til at klikke på artikler.

s_ mejlhede

Ups jeg har lige brugt for 8.000 af skatteborgerens penge, men jeg er ligeglad, jeg skal ikke selv betale og bruger lige 8.000 til.

Bare sådan lidt mere ind et par sko og en måneds udbetaling af kontant hjælp. Eller næsten 2 måneders SU.

Jeg kunne skrive noget meget mere harm, men synes faktisk deres egen forklaring er langt være ind noget jeg selv kunne finde på.

Har den ekstern hjælp så også fået 10 mil. for deres hjælp, til at gennemgå og læse deres egen telefonregninger. Måske de også skulle betale nogen for at læse deres EL, Vand, og andre faktura, vi andre kan også have svært ved finde ud af alle gebyr og afgifter, moms og skat. :-(

Daniel Bergsagel Journalist
Mads Bendixen

ergo så må han selv hænge på den regning (download af film osv.), men det er som Lars Løkkes tøj sag, skatteyderne kommer til at betale for den fest (bedrageri).

Som borgmester er der ikke noget der hedder "ferie". Han kan rejse væk, men han kan ikke holde ferie og slukke telefon mm.

Det skal godt nok sendes mange emails med vedhæftede word og excel filer for at komme op på 2,7GB ;)


Vi ved ikke hvad borgmesterens faktiske forbrug var under hans ferie. Kun hvad det kostede og hvad det svarer til på en standard erhvervsaftale.

Rene Madsen

Det er ikke Jesper Kildebogaard der har lavet overksriften. Det har jeg. Den er blot en konstatering af de faktiske forhold og udspringer af kommunens egen redegørelse.

Men det virker stadig plat at lave en overskrift, hvori det kommer til at fremgå stærkt som at det er skiftet fra Blackberry til iPhone der er skyld i deres enorme regning. Klassisk eksempel på manglende forståelse eller accept af http://en.wikipedia.org/wiki/Correlation_does_not_imply_causation.

Det vil klæde Version2 at være langt mindre EB agtige og rent faktisk lave overskrifter der ikke blot er blikfang, men også understøttes af artiklen.

Ja de har skiftet telefon, men det har ud fra deres egen redegørelse ikke ret meget med selve telefonskiftet at gøre, nærmere uforståelige regninger og lemfældigt brug af data.

Michael T. Jensen

Da min hustru for en del år siden skiftede fra en Android til en iPhone, ændrede hun ikke sin adfærd synderligt. Efter de første 14 dage, da jeg tjekkede forbruget, fik jeg noget af et chok. Hendes iPhone havde lavet et hav (ca. 8000) af små dataopkald på nogle få bytes, som alle blev takseret til forbrug på 10kB, som var minimumsforbruget pr. transmission. Vi endte med at skulle betale en del, selvom det faktiske forbrug var ret lavt. Bemærk at denne problemstilling nok ikke er blevet mindre siden, idet der nu kører så mange tjenester, som kommunikerer konstant...

At lave en overskrift om iPhonens betydning for borgmesterens forbrug, giver derfor rimelig god mening, hvis ovenstående issue er med i problemstillingen. For turen til Tyrkiet er minimumsforbruget 50kB og hvis en iPhone laver mange små transmissioner, kan dette jo hurtigt løbe op...

Eksempel: Med et dataopkald (i baggrunden) hvert 10. sekund giver det ca. 422MB pr. dag, hvilket koster ca. 38000,- pr. dag. Har jeg regnet forkert?

Jeg vil dog ikke afvise at kommunens teknikere burde have regnet lidt på det inden afrejse, men jeg synes ikke det er borgmesterens opgave.

Johnny Olesen

At lave en overskrift om iPhonens betydning for borgmesterens forbrug, giver derfor rimelig god mening, hvis ovenstående issue er med i problemstillingen. For turen til Tyrkiet er minimumsforbruget 50kB og hvis en iPhone laver mange små transmissioner, kan dette jo hurtigt løbe op...

Eksempel: Med et dataopkald (i baggrunden) hvert 10. sekund giver det ca. 422MB pr. dag, hvilket koster ca. 38000,- pr. dag. Har jeg regnet forkert?

Jeg vil dog ikke afvise at kommunens teknikere burde have regnet lidt på det inden afrejse, men jeg synes ikke det er borgmesterens opgave.

Ja, du har regnet forkert. Minimums takseringen bør ikke betyde, at et forbrug på 1 kB pludselig bliver 10 kB. DEt betyder blot at takseringen foregår i intervaller af 10 kB.

Overfører man 1 kB pr. minut i 45 minutter, så har man i det hele overført 45 kB. Hvis takseringen f.eks. foregår pr. 50 kB, hvilket er normalt uden for EU, så bliver man altså bonnet for 50 kB selvom det faktiske forbrug er 45 kB.

Jens Jönsson

Jeg synes det er tankevækkende at en borgmester kan få hævet barrieren for forbrug i udlandet til kr. 8.000,-
Er det virkeligt så nødvendigt for ham at være online og skal han død og pine bruge mobiltbredbånd for konstant at checke e-mails ? Kunne han ikke koble på WIFI med telefonen ?
Det er jo nok ikke et 2 stjernet hotel manden bor på og i Tyrkiet har de altså også haft WIFI i rigtigt mange år på hotellerne.

Jeg siger godt at jeg ikke er skatteyder i Odense kommune. Mage til svineri med skatteydernes penge skal man lede længe efter. Det blegner da helt at Løkke Rasmussen køber tøj for kun kr. 150.000,- i fht.

Michael T. Jensen

Ja, du har regnet forkert. Minimums takseringen bør ikke betyde, at et forbrug på 1 kB pludselig bliver 10 kB. DEt betyder blot at takseringen foregår i intervaller af 10 kB.

Overfører man 1 kB pr. minut i 45 minutter, så har man i det hele overført 45 kB. Hvis takseringen f.eks. foregår pr. 50 kB, hvilket er normalt uden for EU, så bliver man altså bonnet for 50 kB selvom det faktiske forbrug er 45 kB.


Vi er enige i at det er sådan det bør være og jeg er ikke klar over om det faktisk også forholder sig sådan. Mht. min hustrus forbrug var det ikke sådan. Der var der tale om mange små transmissioner på få bytes hver.

Det afhænger vel af hvor hårdt netværket og/eller telefonen afbryder etablerede men øjensynligt inaktive dataforbindelser?

Johnny Olesen

Overfører man 1 kB pr. minut i 45 minutter, så har man i det hele overført 45 kB. Hvis takseringen f.eks. foregår pr. 50 kB, hvilket er normalt uden for EU, så bliver man altså bonnet for 50 kB selvom det faktiske forbrug er 45 kB.

Retter lige mig selv - som Erhvervsdrivende (og dermed også med garanti offentlige kunder) har andre regler: Forbrug af mobildata i Resten af Verden beregnes og takseres pr. påbegyndt 100 kilobyte pr. data-
opkobling.

Spørgsmålet er, hvad der forstås ved "pr. data-opkobling".

Kenneth Kastbjerg

Har selv siddet som chef i en større dansk virksomhed, med ansvar for netop det område, hvor regninger og omkostningerne ikke kunne styrres, men indførte nedenstående tiltag for at minimere den samlede udgift og have et løbende overblik -

Sikret løbende opfølgning og KPI for telefoniomkostningerne fra leverandøren, her med månedlige opgørelser. Fx gennem EDI, således det er muligt, at etablere en baseline og et forventet budget på forbrug
Udskrivning og information omkring for den enkelte medarbejders omkostning/forbrug løbende, således hele organisationen fik fokus på eget forbrug

Omkostningsfordeling til de enkelte afdelinger, således chef/leder for et team faktisk fik omkostningen i egen afdeling
Sikre en aftale med flat-rate og gennemskuelig roaming og tvinge dataforbindelsen ned på den enkelte telefon, når man ikke er på dansk netværk

Udarbejdet en politik for anvendelse af data i udlandet – her er det min klare overbevisning, der ikke skal være forskel mellem medarbejdere (høje som lave) med mindre der er en god arbejdsrelateret begrundelse – Her er en ferie i Tyrkiet ikke en del af en god begrundelse

Synes ikke umiddelbart det lyder som TDC’s fejl, men er et billede af total mangel på omkostningsbevidsthed fra borgmesteren og en kæmpe mangel på styring fra IT afdelingen i Odense Kommune – Og at det samtidig er en del af borgernes penge og ikke noget ”virksomheden” selv tjener til, gør bare sagen endnu værre

s_ mejlhede

Jeg vil dog ikke afvise at kommunens teknikere burde have regnet lidt på det inden afrejse, men jeg synes ikke det er borgmesterens opgave.


Nej, men han siger aktiv ja til at bruge, at bruge minimum 8000,- extra igen igen, som han har gjort det mange gange før. I stedet for at tage et skridt tilbage og spørger hvad sker der lige her, når man bruger hvad der svare til 1 År på dagpenge, for at se Baywatch på sin ferie.

Der ud over kommer prisen til en exetern konsulent, så man kan prøve at tørre noget af regning af på TDC, eller i det mindste at skjule ens egen fadæser. Både som folkevalgte, og åbent også folkebetalte bogmester.

Nej, denne fejl kan ikke bortforklares, i udvalg eller med dyrt tilkøbete konsulenter. Både bogmester og administration har lavet store og dyre fejl, over flere år. administration kan fyres, og borgmesteren kan afsættes ved næste valg. De beklager ikke et dyr overforbrug over flere år, de beklager at det blev opdaget.

Er der ikke en journalist der kan bede om agtindsigt, vil gerne vide hvad den konsulent der kan finde ud af at læse en telefonregninger har fået i honorar. Hvis ikke det er en teleanalytiker, måske John. :-)

Claus Hingebjerg

Jeg vil tror, at hvis det var tilfældet, så ville vi have hørt om det før. Det ville jo gælde alle iphones der var med i udlandet... Jeg er ikke bekendt med nogen der har fået kæmperegninger, med mindre de har brugt datatunge apps, som eks youtube og lign.

Kræn Hansen

Jeg er forarget!

Hvad får overhoved en kommunes administration til at godkende præmissen at det skal koste op imod 8.000 DKK at have internetforbindelse i udlandet?

Og så sender man en vejledning rundt - hvad med at lukke for muligheden og give de ansatte en vejledning i at forbinde sikkert (VPN eller lignende) til WiFi netværk istedet?

Jeg forstår at manden skal have mulighed for at tjekke sin email på en ferie - men han har jo helt klart streamet et eller andet, der formodentligt ikke har været live streams fra rådhusets møder (jeg håber at jeg ikke har ret). Er jeg den eneste der tænker at det sikkert er et eller andet gris ... det kan det tyrkiske teleselskabs logs sikkert afsløre hvis TDC spørger pænt.

Alt i alt - det er den slags historier der giver menig mand et underligt forhold til sine politikere. En ting er at manden og adminstrationen forvalter de fynske skattekroner på en mærkværdig måde, en anden er at han underminerer den folkelige opbakning til politikere generelt. Det er ikke det vil har brug for lige nu - Jeg dog savner moral!

Kenneth Graulund

Sikke en lemfældig omgang med skatteborgernes penge...

Bevares, forvaltningen har nok ikke været gode nok til at forklare ham at en iPhone har et meget anderledes dataforbrug end en Blackberry, men det er jo ham selv der er borgmester, så det er hans eget ansvar.

Blackberry er jo kongen af konservativt data forbrug, det er en iPhone bestemt ikke.

Jesper Kildebogaard

Er der ikke en journalist der kan bede om agtindsigt, vil gerne vide hvad den konsulent der kan finde ud af at læse en telefonregninger har fået i honorar.

Odense Kommune har fortalt Fyens Stifttidende (som gravede historien frem), at det er firmaet Intelfo, der hjælper kommunen i sagen. Der er ikke noget direkte honorar, men rådgiverne får i stedet halvdelen af det, som TDC evt. skal betale tilbage til kommunen.

vh. Jesper, Version2

Venligst Slet Min Bruger

Jeg vil tror, at hvis det var tilfældet, så ville vi have hørt om det før. Det ville jo gælde alle iphones der var med i udlandet... Jeg er ikke bekendt med nogen der har fået kæmperegninger, med mindre de har brugt datatunge apps, som eks youtube og lign.

Det kunne, teoretisk set, tænkes, at det skyldtes de synkroniseringsbugs, der har været i iOS gennem tiderne, hvor dataforbruget er gået amok.

Vi havde en bruger, der brugte 55 GB på en måned, fordi der var en synkroniseringsfejl mellem den version af iOS hun havde og Exchange. Og det var endda selvom hun var på Wifi både på job og derhjemme.

Peter D Hansen

Anker Boye og/eller de folk, Anker Boye har ansvaret for, virker hamrende inkompetente.

Med det million-vederlag han modtager, kunne man vel godt forvente at han fulgte bare lidt med - fx i mediernes omtale af roaming-regninger.

Og det ligner groft misbrug af skatteydernes penge uden nærmere omtanke at slå dataroaming til (som eller er slået fra på telefonen som standard).

Havde det virkeligt været så svært at købe et lokalt sim-kort med datapakke? Evt sætte det i noget mobilt hotspot eller lignende?

Thorvald Johannes Pedersen

Altså - hvis man skal op på en telefonregning i 100.000 kr's klassen, så skal man jo streame og alt muligt hele tiden. Jeg har svært ved at forstå at en telefonregning overhovedet kan blive så høj. Der må jo også være noget galt med abonnement og priser et eller andet sted. Hvis det koster 100 kr/minut, så kan det selvfølgelig hurtigt gå galt da det giver 6000 på 1 time. Der er noget galt et eller andet sted.

Michael Weber

Læs sgu da hvad der står i redegørelsen.

Kan nu heller ikke se, der står Iphone nogen steder i redegørelsen.
Men der står smartphone flere gange.

Fyens Stiftstidende synes heller ikke at nævne Iphone specifikt i nedenståden to artikler:

http://www.fyens.dk/IndlandFyn/En-kvart-million-Borgmester-fik-svimlende...

http://www.fyens.dk/Odense/Anker-Boye-godkendte-selv-et-merforbrug/artik...

Kenneth Graulund

Der er intet i vejen med abonnementet, hvis du er uden for EU, så er markedet som det vilde vesten, 90-100 kr pr. megabyte er helt normalt uden for EU, og på en iPhone med en bruger som har minimum respekt for dem som betaler regningen, så går det sgu stærkt.

Hvis alarm klokkerne ikke ringer når man gentagende gange må hæve beløbsgrænsen med 4-8000 kr af gangen inden for få timer, så er man helt uden for rækkevidde.

Johnny Olesen
Kenn Nielsen

Retter lige mig selv - som Erhvervsdrivende (og dermed også med garanti offentlige kunder) har andre regler: Forbrug af mobildata i Resten af Verden beregnes og takseres pr. påbegyndt 100 kilobyte pr. data-
opkobling.

Spørgsmålet er, hvad der forstås ved "pr. data-opkobling".

Dette svarer vel til følgende taksering:

Al datakommunikation oprundes til nærmeste 100kb, for hver opkobling.
- Hvilket ikke i sig selv lyder alarmerende.

MEN hvis en opkobling er pr. modtager indenfor et meget kort tidsrum, så kan det da hurtigt løbe op, hvis der - for hver webside - skal sendes 10bytes til hver af:
twitter
facebook
google
googleapis
google-analytics
google-syndication
googletagmanager
tns-gallup

hvilket er 8 lokationer, og nok derfor 8 opkoblinger => 800kb

Og så kan det hurtigt blive til 'noget'.

K

Flemming Riis

hvilket er 8 lokationer, og nok derfor 8 opkoblinger => 800kb

Det er typisk pr etableret data connection

Så hvis man har baggrunds app der altid har en connection med keep alive vil det koster hvis man mister forbindelse og den skal genetablere

Vi har set det nogle gange hvis man har meget dårlig dækning hvor en disconenct/connect udløser en 100kb "regning" selvom der stort set ingen data bliver flyttet

Derfor kan always on mail også tit være billigere end poll hver minut

Michael T. Jensen

Vi har set det nogle gange hvis man har meget dårlig dækning hvor en disconenct/connect udløser en 100kb "regning" selvom der stort set ingen data bliver flyttet


Og her er det min tanke går på at det tyrkiske teleselskab har (kortsigtet) fordel af at lave en disconnect ved ophør af transmission? Og at iPhone også kan være indstillet til at disconnecte forbindelsen ved idle-tid på 5 sek...?

Jeg skal indrømme at jeg ikke ved nok om de faktiske forhold (hverken mht. tyrkiske teleselskabers moral, selvom disse jo også blot skal tage størst hensyn til aktionærernes udbytte, eller iPhones tekniske indstillinger), men har blot gjort mig nogle tanker om hvorfor regningen kan blive så høj uden at slutte at det blot handler om en dansk borgmesters politiske dødsønske...

Ebbe Hansen

måske skulle de (Odense Kommune) overveje at give manden et tyrkisk mobilabonnement? Eller skype på en bærbar på hotellets wifi?

Helst bare sende ham på ferie uden mulighed for at kontakte hjemme, no phone. Ellers får staklen jo aldrig en slapper.

Men det er da lidt for rystende, at manden gør (og får lov til) det samme igen og igen.
Brændt Boye skyr ikke ilden.

Claus Bülow Christensen

Lad os bare se det i øjnene: Hverken Anker Boye eller hans IT afdeling i Odense har haft den mindste fornemmelse for konsekvensen af de uhyrlige data roaming takster uden for EU, og så er har han måske lige fået streamet lidt video eller noget uden at tænke over det.
Men dyre konsekvenser kan sagtens undgås, og enhver IT afdeling burde kunne rådgive chefer og medarbejder om brug af wi-fi, og ikke mindst lokale nationale SIM kort. Selv indenfor EU kan selv de noget mindre priser på 3-6 kroner per Mb hurtigt blive dyrt. De 90 kroner i Tyrkiet er jo grotesk dyrt, det kunne TDC da også prøve at gøre noget ved...
Men når man rejser, vil man gerne bruge data, og anskaffelse af et lokalt SIM kort er, omend ikke ligetil, så noget firmaer og organisationers IT afdelinger burde sætte sig 100% ind.
Jeg rejser meget, både privat og firmamæssigt, og har altid enten et lokalt SIM kort og en ekstra smartphone/tablet med, eller en lomme 3G/4G wifi router i lommen, og har masser af glæde af masser af data, uden at ruinere hverken mig selv eller min arbejdsgiver.
Et godt tip: jeg har gode erfaringer med Vodafone, især i England og Spanien, hvor jeg i Spanien får super bredbåndshastigheder overalt på min iPad, med mulig internet deling, også bedre end de wifi net man støder på. Typisk helt op til 30/30 Mbit på min iPad via Vodafones spanske 4G netværk.
Og så er det jeg ser, at Vodafone i Tyrkiet har præcis sådan en løsning til Anker Boye til næste ferie!
http://www.vodafone.com.tr/Internet/faturasiz-mobil-internet-paketleri.php
- tænd for Google translate, og se hvad der står!
Jeg forudbestiller som regel et SIM kort når jeg rejser til Spanien - så ligger det på ankomst adressen når jeg er fremme. Ellers finder man nemt f.eks. i Malaga en Vodafone shop (der er tre styk), hvor de nemt fikser et SIM kort til iPad'en, eller en fin lille lomme wifi 4G router til op til fem enheder.
Kringlet løsning, vi jo egentlig helst ville undgå at skulle bruge tid på, og dyrt for de uvidende uden sådanne løsninger - altsammen på grund af de gamle teleselskabers uhørt griske roaming strategi, udtænkt og forstenet fra tiden før smartphone blev allemands eje...

Claus Bülow Christensen

PS:
Priseksempel ved et 3-abonnement på rejse i Spanien:
Vores firmas data pris: kr. 3,35 per Megabyte.

Hvis jeg vil bruge 2 Gbyte data, vil prisen være = kr. 6.700,-
Pris for et spansk Vodafone SIM kort inklusive 2Gbyte data: 29 Euro = kr. 217,50
Pris for 2 Gbyte i Tyrkiet: kr. 180.000,-.

Måske man skulle spørge TDC hvorfor prisen for at producere 2 Gbyte data til en TDC kunde på rejse i Tyrkiet skal være kr. 180.000,-, når man i et land som Spanien kan købe samme teleprodukt for kr. 217,50!

;-)

Flemming Riis

men har blot gjort mig nogle tanker om hvorfor regningen kan blive så høj uden at slutte at det blot handler om en dansk borgmesters politiske dødsønske...

Det er alligevel glemt om 14 dage

problemet er ikke de 200k men at man er ligeglad med det , og man så sætter nogle eksterne til at gå efter TDC mod 50% betaling , hvad laver kommunens jurister som gør de ikke kan lave det internt.

Carsten Petersen

Der er sikkert mange gode tekniske forklaringer. Og der er forholdsregler, som kommunen og borgmesteren burde have taget. FAKTUM er, at skyhøje mobilregninger har udgjort et problem for både private og virksomheder i årevis. Alene risikoen for at modtage en astronomisk mobilregning har lagt et tæt låg over lysten til at benytte mobiltrafik i udlandet. Det er ikke telefonens bruger/ejer, der er noget galt med – det er teleselskaberne, der - efter min opfattelse – tangerer kriminel adfærd. Helt enkelt.

Jørgen L. Sørensen

Når nu manden har gjort det gentagne gange mens har var på ferie, er der så ikke tale om en frynsegode fra arbejdsgiversiden?
...Som så er et skattepligtigt forhold for ham ?

Vi kan jo også formode at han har betalt skat af det --- lige så vel som vi kan formode at han ikke har det, eftersom redegørelsen ikke omtaler denne problemstilling.

Men det at det er sket gentagne gange undrer også mig --- jeg tænker lidt på "Bro, bro brille":

Første regning burde bør i hvert fald få øjenbrynene til at hæve sig, og nogle til at undre sig over hvad der er galt.

Anden gang synes jeg nok at man ville springe op og få kulegravet sagen for at finde ud af om brugeren kører streaming tv, eller om der er tekniske forklaringer på et uhørt stort forbrug. En kombintation er også en mulighed.

Tredje gang ville jeg nok lukke telefonen, eller sætte hele staben i fuldt sving med at opklare årsagen.

s_ mejlhede

Odense Kommune har fortalt Fyens Stifttidende (som gravede historien frem), at det er firmaet Intelfo, der hjælper kommunen i sagen. Der er ikke noget direkte honorar, men rådgiverne får i stedet halvdelen af det, som TDC evt. skal betale tilbage til kommunen.

vh. Jesper, Version2

Hvis firmaet har ret i at TDC skylder 9.5 mil. Så giver det vel et direkte honorar på 4.25 mil, det anser jeg for en slat penge.
Man kunne undervise mange medarbejder i at læse en telefonregning, samt bruge nogen mandeår for dette beløb.

Hvis SKAT gav mig halvdelen af pengene, som jeg fandt hvis jeg fik lov til at gennemgå firmaers sjatteindberetning kunne jeg også blive rig. Men det får jeg nok ikke lov til, for de penge tilhøre alle os skatteyder.

Andreas Szekacs

I takt med at EU tvang inter-EU roamingpriserne ned, forhøjede teleselskaberne roaming-taksterne gældende for ikke-medlemslande tilsvarende. Provenuet skal jo hentes hjem til investeringsselskaberne og kapitalfondene. En hel verden lider under det internationale roaming-cirkus, som er landevejsrøveri ved højlys dag med international politisk accept. De ulasteligt klædte lobbyister som udvirkede denne accept har tjent deres herrer til UG med kryds og slange.
Sluk for mobilnet i udlandet, brug WiFi på hotellet mod evt. et beskedent gebyr, nyd solen i ferien, glem arbejdsrelaterede mails... Det er et sygdomstegn, når teleselskaberne advarer imod deres egne roamingtakster før sommerferie-perioden.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize