Efter opdaterings-fejl: Aula kæmper med nye login-problemer

31. august kl. 13:25
Aula
Illustration: smolaw / Bigstock.
Siden fredag har forældre til folkeskolebørn i hele landet haft problemer med at logge på Aula. En del af problemerne er løst, men Aula har stadig problemer med login-funktionen.
Artiklen er ældre end 30 dage

Forældre til børn i folkeskoler og daginstitutioner har siden fredag haft problemer med at logge ind på kommunikationsplatformen Aula.

Tirsdag lød det fra Kombit, der har ansvaret for platformen, at problemerne var løst med en ny opdatering, men brugerne er stadig ramt af et andet login-problem. 

Onsdag morgen har flere brugere nemlig fortsat problemer med platformen. Det skyldes problemer med en opdatering, som Kombit og it-leverandøren Netcompany altså fortsat ikke har fået løst.

»I fredags ændrede STIL (Styrelsen for IT og Læring, red.), som står for Uni-login, deres login-sider, så man ikke længere kan logge ind med Uni-login på Aula app’en. Dette har givet udfordringer for mange brugere, da man nu ender ”blindt”, når man forsøger at logge ind med Uni-login. Løsningen på dette problem er i stedet at logge ind med MitID eller NemID. Hvis man har forsøgt at logge ind med Uni-login skal man trykke på ”Log ud” og starte forfra,« skriver Kombit i en mail til Version2 om problemerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fejlen er endnu ikke løst, men Kombit skriver, at man arbejder på sagen, ligesom forældrene, der stadig har problemer med at få tjenesen til at fungere skal orienteres.

»Kombit og Netcompany er i dialog med STIL for at få gjort loginproceduren mere brugervenlig og arbejder sammen med kommunerne om at få orienteret brugerne,« lyder det fra Kombit.

Problem skulle være løst

Tirsdag lød det ellers fra Kombit, at problemerne med at logge ind på Aula var løst.

Læs også: Opdaterings-koks i Aula: Forældre kunne ikke bruge biometrisk login

De forældre, der bruger ansigtsgenkendelse eller fingeraftryk for at få adgang til appen, blev nemlig afvist, når de forsøgte at logge ind.

Det skyldes en fejl i appen, som Netcompany, som it-leverandør dog har fået rettet. Fejlrettelsen betyder dog, at man skal opdatere sin Aula-app for igen at kunne bruge såkaldte biometriske data for at logge ind. 

En del forældre mangler fortsat at opdatere deres Aula-app, så de igen kan få adgang til informationerne på platformen.

»I Aula app’en, der blev opdateret efter den nye Aula-release i weekenden, var der en fejl, der betød, at man ikke kunne logge ind med biometriske data - dvs. ansigtsgodkendelse eller fingeraftryk på IOS-versionen. Dette er løst i en ny version af app’en, som næsten 80 % af brugerne foreløbigt har opdateret til,« skriver Kombit i mailen til Version2.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger