Efter mediestorm: Yahoo ændrer sikkerhedsdusør fra fedtet T-shirtgavekort til 15.000 dollar

Illustration: leowolfert/Bigstock
Yahoo belønner fremover information om sikkerhedshuller med op til 15.000 dollars, hvis der er tale om alvorlige trusler mod sitet. Dusøren bliver indført med tilbagevirkende kraft efter voldsom kritik af dusør på 12.50 dollars til brug for intern merchandise.

I en slags undskyldningsbrev til offentligheden, skriver chefen for sikkerhedsafdelingen med det bemærkelsesværdige navn Yahoo Paranoids, at firmaet nu indfører en decideret politik for belønning af ekstern sikkerhedsrapportering. Førhen har chefen af egen lomme foræret Yahoo t-shirts og gavekort på 12,50 dollars til gode tips om sikkerhedstrusler.

Læs også: Tippede Yahoo om vigtigt sikkerhedshul - fik gavekort på 12,50 dollars til souvenirbiks som tak

Da den historie for nylig ramte pressen, skabte det oprør både uden for, men også inden for Yahoo’s egne rækker, og fik firmaet til at fremskynde processen med at implementere politikken. I kulissen var et belønningssystem nemlig i gang med at tage form, da firmaet godt var klar over, at gavekort-belønningen ikke var holdbar i længden.

Men de var ikke hurtige nok, og historien om et forurettet sikkerhedstest-firma, der var utilfredse med at modtage et gavekort til Yahoos egen merchandise-butik ramte pressen. Det har fået internetportalen til at indføre en penge-dusør på mellem 150 og 15.000 dollars med tilbagevirkende kraft.

Således modtager alle, der har tippet Yahoo om sikkerhedstrusler siden 1. juli 2013, et beløb udmålt på baggrund af truslens alvor.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Sune Møller

... det er ikke optimalt! Forskning (prøv at læse "Drive" af Daniel Pink) viser at folk performer DÅRLIGERE i opgaveløsning som kræver blot et minimum af cognitiv indsats, ved at motivere dem med pisk og/eller gulerod. Men måske Yahoos sikkerhedshuller er så store så det er ligefrem at finde dem og ikke kræver nogen nævneværdig cognitiv indsats.

Min pointe er at folk måske nok bliver sporet ind på at prøve at finde huller - men de vil hurtigt tabe interessen og motivationen vis deres indre motivation ikke bliver vagt. Det kunne f.eks. være at de drives af at bevise overfor Yahoo at der findes sikkerhedshuller og igennem dette opleve at de bidrager til et større formål end deres egen vinding (dusøren).

  • 0
  • 3
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize