Efter kritik: IDA Forsikring stopper automatisk AI-analyse af kunder


I en række artikler beskrevet har Version2 og ComplianceTech beskrevet, hvordan IDA Forsikring optager, transskriberer og analyserer fagforeningsmedlemmernes telefonsamtaler med forsikringsselskabet via et AI-system.
Det skete uden hverken at spørge medlemmerne om lov eller oplyse tilstrækkeligt om det. Og dét er en praksis, som tre juridiske eksperter i persondataret vurderer er på kant med loven.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
"»Vi ønsker at optage denne samtale til dokumentationsformål. Vi gemmer optagelsen i op til fem år og bruger den også til at forbedre vores medlemsservice. Læs mere om vores behandling af dine personoplysninger og dine rettigheder på IDA Forsikring.dk. Kan du godkende det? Tast 1. Ellers tast 2,« lyder det, når man ringer til virksomheden."
Det er ikke godt nok! Man kan ikke forlange, at medlemmerne skal sidde og slå op på ida forsikring.dk, samtidig med at de skal tage stilling. Det er simpelthen endnu et forsøg på at snige sig uden om love og regler.
Og så vil man ikke engang stille op og forklare sig. Det er decideret pinligt.
Det sikre valg: Tryk 2!