Efter kritik: IDA Forsikring stopper automatisk AI-analyse af kunder

Plus1. februar kl. 13:541
IDA overvågning
Illustration: Nanna Skytte.
IDA Forsikring beder nu om medlemmerne om samtykke før telefonsamtaler analyseres af AI-system.
Artiklen er ældre end 30 dage

I en række artikler beskrevet har Version2 og ComplianceTech beskrevet, hvordan IDA Forsikring optager, transskriberer og analyserer fagforeningsmedlemmernes telefonsamtaler med forsikringsselskabet via et AI-system.

Det skete uden hverken at spørge medlemmerne om lov eller oplyse tilstrækkeligt om det. Og dét er en praksis, som tre juridiske eksperter i persondataret vurderer er på kant med loven.

close
Gratis adgang i 30 dage
Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement.
remove_circle
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
Tak !
Vi har sendt en kvitteringsmail til .
Du bliver viderestillet til artiklen om få sekunder.
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Version2 og Ingeniøren
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
1. februar kl. 21:14

"»Vi ønsker at optage denne samtale til dokumentationsformål. Vi gemmer optagelsen i op til fem år og bruger den også til at forbedre vores medlemsservice. Læs mere om vores behandling af dine personoplysninger og dine rettigheder på IDA Forsikring.dk. Kan du godkende det? Tast 1. Ellers tast 2,« lyder det, når man ringer til virksomheden."

Det er ikke godt nok! Man kan ikke forlange, at medlemmerne skal sidde og slå op på ida forsikring.dk, samtidig med at de skal tage stilling. Det er simpelthen endnu et forsøg på at snige sig uden om love og regler.

Og så vil man ikke engang stille op og forklare sig. Det er decideret pinligt.

Det sikre valg: Tryk 2!