Efter kæmpe stigning i persondata-udlevering: Teleselskaber sætter hælene i over for domstole

Antipirat-advokaters krav om udlevering af persondata fra teleselskaber er mere end fordoblet siden sidste år. Det kaldes 'mafialignende metoder' af telebranchens organisation.

Teleselskabet Telenor fik i 2015 6.187 krav om udlevering af persondata bag IP-adresser fra advokatfirmaer, der mener, at deres kunders ophavsret er krænket.

Det tal steg til 21.163 året efter. Det får direktør Jakob Willer i telebranchens organisation, Teleindustrien i Danmark, til at tale med store ord, ifølge Business.dk (kræver login).

»Der er fuld opbakning fra branchen til ­Telenor for at tage denne kamp og beskytte kunderne mod mafialignende metoder. Der er tale om personfølsomme data, som selvfølgelig ikke bør udleveres, for at advokater kan sende trusselsbreve til kunderne,« siger Jakob Willer.

Kæmpe stigning i henvendelser

Antallet af krav om udlevering af kundeoplysninger bag IP-numrene er steget med 250 procent på et år.

Der er endnu aldrig afsagt domme i sagerne, hvilket får teleselskaber som Telenor og Telia til at sætte hælene i over for advokatfirmaerne.

Telenor har tidligere i år i første omgang tabt en sag om fildeling ved byretten på Frederiksberg. Her ankede selskabet dommen til landsretten, hvorefter advokatfirmaet trak sagen tilbage.

Endnu en sag er undervejs. Også her vil Telenor anke dommen, hvis selskabet taber.

Telenor: Et principielt retssikkerhedsmæssigt problem

Mette Eistrøm Krüger, som er juridisk direktør i ­Telenor, mener, at der er et principielt retssikkerhedsmæssigt problem i, at domstolene reelt ikke tager stilling til, hvad der er vigtigst: borgernes retssikkerhed eller advokatfirmaernes kommercielle interesser.

»Hensigten med ­bestemmelsen om udlevering er, at man skal føre en sag ved domstolene, men det sker ­aldrig. Tanken var altså en efterfølgende retsforfølgelse, men det sker aldrig. Der er faldet dom i en enkelt sag, og det var en udeblivelses­dom, fordi vedkommende ikke dukkede op.«

Ved Retten i Glostrup blev en mand i 2016 dømt til at betale 6.560 kroner - 5.000 kroner for en kopieret film og 1.560 kroner for sagsomkostningerne. Sagsøgte mødte ikke op, hvorefter retten ifølge praksis dømte til sagsøgerens fordel.

»Vi er forpligtet til at oplyse navn og adresse, hvis en domstol afsiger en kendelse, men ­anmodningerne fra advokatfirmaerne er taget til i omfang. I en enkelt anmodning kan ligge tusindvis af IP-adresser i et Excel-ark. Der ligger tilsyneladende en rigtig god forretningsmodel bag. Vi synes ikke, at der ved domstolene sker en realitetsafvejning, og det er betænkeligt og bekymrende for ­beskyttelsen af vores kunders personsikkerhed. Den pris, som sættes på brevene til vores kunder, er heller ikke blevet prøvet. Enten betaler folk, fordi de bliver forskrækket, eller også frafalder advokatfirmaet,« siger Mette Eistrøm Krüger.

Telia: En meget ­uheldig glidebane

Også Telia vil i fremtiden køre sagerne til ende.

»Når det nu begynder at tage et omfang, hvor vi nærmest modtager Excel-ark på Excel-ark med IP-adresser, som vi skal udlevere kundenavne på, må man selvfølgelig sætte spørgsmålstegn ved proportionaliteten. Vi er nervøse over, at det bliver en meget ­uheldig glidebane,« udtaler juridisk direktør Lasse Andersen fra Telia til Business.dk.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Simon Mikkelsen

Det er dejligt at teleselskaberne er begyndt at tage vores privatliv alvorligt.

Man må ikke piratkopiere, men så må de tage den med domstolene, ligesom al anden brud på loven. Mange folk har ikke en chance for at vurdere om de krav de bliver stillet overfor er gyldige - har sønnike nu kopieret den film, selvom han siger nej - og det kan jo være helt uoverskueligt store beløb man bliver afkrævet.

Som musikbranchen lærte, er det kun lyssky advokatfirmaer der får noget ud af denne praksis. Nu mangler filmbranchen bare at indse det.

  • 21
  • 0
Jens Jönsson

Kender én der fik brev fra dem. Han aner intet om computere/Internet osv.
Hans trådløse net står pivåbent efter at en TDC supporter bad ham om at resette hans router (D-Link). (Jeg har sat kode på igen for ham)

Kan se at han har dynamisk offentlig IP-adresse fra TDC. Det ser ud som om at TDC har udleveret navn+adresse til advokatfirmaet, på den der på henvendelsestidspunktet havde IP-adressen. Sikkert ikke ham...

De anklagede ham for at havde set en eller anden ungdomsfilm på Popcorn Time.
Spøjst fordi han ikke aner hvad Popcorn Time er. Børnene er for længst fløjet fra reden og han ser med sikkerhed ikke den type film...

Useriøst......

  • 13
  • 0
Christian Christiansen

Problemet handler om beskyttelse af personoplysninger fordi du, på et tyndt grundlag, kan kræve personoplysninger kun baseret på en IP-adresse. Jeg har selv modtaget et brev med dertilfølgende tilbud om at indgå forlig. Problemet lå bare i at datoen for den påståede krænkelse af ophavsretten lå langt før jeg købte lejligheden (og den dertilfølgende internetforbindelse). - Der er altså ingen kontrol med om grundlaget for udleveringen af oplysninger er korrekt. Og derfor er det også alt for nemt at bede om disse oplysninger.

  • 5
  • 0
Jesper Lund

Jeg har selv modtaget et brev med dertilfølgende tilbud om at indgå forlig. Problemet lå bare i at datoen for den påståede krænkelse af ophavsretten lå langt før jeg købte lejligheden (og den dertilfølgende internetforbindelse).

Hvad vil "langt før" sige? Hvis der er tale om en dynamisk tildelt IP-adresse, må oplysninger om tildelingen ikke opbevares mere end et år, jf. logningsbekendtgørelsen.

Om det er lovligt at udlevere oplysninger registreret efter krav i logningsbekendtgørelsen til private retssager om ubetydelige krænkelser er en anden sag..

  • 2
  • 0
Bente Hansen

(Jeg har sat kode på igen for ham)


Det er da det dummeste, der er højesteret dom for, at du ikke har ansvar for hvad andre deler eller henter på et åbent net.

Prisen for en piratkopi, hvis man er skyldig, er omkring 50-80 øre per musiknummer, nok modsvarende omkring 5 kr, for en DVD/BR. Desuden må man så beholde kopierne, hvis man betaler bøden.

Dette gælder kun indhold som kan købes i Danmark, hvis indhold ikke lovligt kan købes, eller er tilgængelig i Danmark, er prisen nok nærmere 0,- kr, da rettigheder så ikke kan have lidt et dokumenteret tab.

Husk, de her "regler" fra højesteretsdommen gælder kun nedhentning, ikke salg. SÅ lad være med det. Det er også umoralsk at tjene penge på andres arbejde.
Mens nedhentning af materiale til eget brug, kan dækkes ind under mange former for undskyldning. Som grådighed, dumhed af rettighedshaverne eller civil ulydighed over samme, som svar på deres dumme breve, samt meget andet.

  • 1
  • 0
René Nielsen

Det er glædeligt at ISP'erne endelig er begyndt at tage deres ansvar overfor deres betalende kunder - alvorligt!

Men jeg må være kynisk at tilstå, at jeg ikke tror at det skyldes en pludselig opstået bondeanger hos ISP'erne, over at de hidtil ikke har varetaget deres betalende kunders intereser ordentligt.

Til gengæld tror jeg at mere end 20.000 krav om udlevering af logningsdata blot hos Telenor sidste år, nu er blevet en så stor og synlig arbejdsbyrde, at "nogen skal betale". Og hvor mange krav mon der modtages i år?

Den billigste måde på - her og nu - at få nedbragt arbejdsbyrden er, at modsætte sig kravet om udlevering.

Vil ISP'erne have en langsigtet forretning/økonomi i deres forretning, er de nødt til at indse, at ISP'ernes langsigtede overlevelse ligger i, at bekæmpe logning og udlevering af kundeoplysninger.

Problemet med logning er at målstregen hele tiden flytter sig i takt med den tekniske udvikling. Derfor kan ISP'erne ikke "overvælte" omkostningen på deres betalende kunder, fordi skete det, så ville deres produkter koste mere end hos de ISP'ere som "lige skal se tiden an".

Ovenstående scenarie er i dag ikke længere teori. Det er praksis, for Telenor er enten nød til at hæve priserne uden at vide om prisstigningen "er nok" eller accepterer at indtjeningen udhules. Prisstigninger har det jo med at jage kunderne væk, så det bryder Telenor sig nok ikke om.

Jeg tror at ISP'erne vil optræde mere beskyttende overfor deres kunder imod udlevering af oplysninger, fordi de langsomt er ved at indse, at TDC's logningsmodel ikke er vejen frem imod overskud.

Den gang hvor politiet/efterretningstjenesten kom med måske 300 krav om udlevering om året til alle ISP'ere, kunne man overvælte omkostningen af 2-3 medarbejdere på alle kunder. I dag skal en ISP måske ansætte 30-50 mand ekstra fordi man nu principelt skal tale med alle landets advokatkontorer og samtidig investerer massivt i noget som aldrig bliver en kerneforretning, men som mest sandsynligt vil jage kunder væk, hvis kunderne opdager overvågningen.

  • 2
  • 0
Per Møller Olsen

Det interessante er, at advokatfirmaerne åbenbart er en slags væsener hentet ud af fantasy-universet.

Jeg kender til flere, som ved at benytte en slags besværgelse, har fået disse mørkets væsener til promte at trække sig tilbage til skyggeverdenen.

De magiske ord er "objektiv ansvarlig" ... og det kan man læse mere om her:

https://www.information.dk/indland/2015/09/pirateri-paastande-kan-vaere-...

Så vidt jeg har kunnet læse diverse steder, trækker firmaerne sig prompte, hvis de bliver mødt af formuleringer om, at brevets modtager ikke har set/hentet den pågældende film, og at de ikke kan gøres objektivt ansvarlige for hvad andre benytter deres internetforbindelse til.

De går primært kun efter de personer, der lader sig skræmme og betaler. Sekundært tager de kun personer i retten, hvis de har inkrimineret sig selv i korrespondancen.

Det er selvfølgeligt okay, hvis de kan løfte en bevisbyrde ... men ellers lader det mere til at være gangstermetoder.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere