Efter hård kamp med myndigheder: Facebook laver aftale med australsk mediemogul
Facebook er indgået en aftale med den australske mediemogul Rupert Murdoch om at betale for det indhold, medierne bidrager med til tech-gigantens platform.
Det skriver BBC.
En ny australsk lov, der trådte i kraft sidste måned, betyder, at Facebook og Google skal betale australske nyhedsmedier for det indhold, der linkes til på platformene.
Begge virksomheder har været meget imod den nye lov, og i februar spidsede konflikten til, da Facebook blokerede for alle australske nyheder på platformen. Det varede omkring en uge, indtil de australske myndigheder lavede få ændringer til loven, hvorefter tech-giganten åbnede for indholdet igen.
Rupert Murdochs virksomhed, News Corp Australia, vil ikke afsløre den nye aftales indhold, men den gælder for alle iværksætterens medier i landet, hvilket svarer til omkring 70 procent af alle aviser - blandt andet ‘The Australian’, ‘The Daily Telegraph’ og ‘The Herald Sun’.
Ifølge Robert Thomson, CEO for News Corp Australia, så er aftalen en milepæl i udviklingen af handelsaftaler om journalistik:
»Rupert og Lachlan Murdoch (Rupert Murdochs søn og formand for News Corp Australia red.) har ført en global debat, imens andre i vores industri var stille eller passive, og digital dysfunktionalitet truede med at gøre journalistik til en tigger-orden,« siger han til BBC.
En anden stor medievirksomhed i Australien ‘Seven West’ indgik også en aftale med Facebook i sidste måned.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.