Efter FLoC-fiasko: Her er Googles nye ‘topic’-alternativ til cookie-sporing
De fleste af os kender Google fra søgemaskinen af samme navn, eller email-klienten Gmail på jobbet eller i privaten. Og den nemme kontor-pakke man kan bruge i browseren, med tekstbehandling, regneark, og mere til.
Men de nemme produkter og virksomhedens undertiden spøjse bud på fremtidig teknologi har ikke meget at gøre med it-kæmpens reelle indtægter.
Googles moderselskab Alphabets hovedaktivitet er online-annoncering. I 2020 lå Alphabets indtægter på omkring 183 milliarder dollar – svimlende 1.220 milliarder kroner.
Til sammenligning var Danmarks bruttonationalprodukt på 2.329 milliarder kroner samme år.
Mere end 80 procent af indtægterne kom fra Googles annonce-virksomhed, siger virksomhedens årsrapport for 2020.
Ifølge det tyske markedsanalysefirma Statista betalte Google flere penge i bøder, end i skat, i EU i 2018.
Tredjepartscookies bag milliardindtægt
Opskriften på Google og moderselskabet Alphabets svimlende indtægter har indtil i dag været såkaldte tredjepartscookies, der sporer en bruger på nettet, og som ifølge Google gør det muligt at målrette annoncer med stor præcision.
