Efter FLoC-fiasko: Her er Googles nye ‘topic’-alternativ til cookie-sporing

Efter FLoC-fiasko: Her er Googles nye ‘topic’-alternativ til cookie-sporing
Illustration: Bigstock.
Milliarder af dollars er på spil for Google, efter at tredjeparts-cookies er på vej ud. Reklame-giganten vrider sig i nettet efter sidste forslag til sporing af brugere gik på grund.
Analyse1. februar kl. 03:45
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

De fleste af os kender Google fra søgemaskinen af samme navn, eller email-klienten Gmail på jobbet eller i privaten. Og den nemme kontor-pakke man kan bruge i browseren, med tekstbehandling, regneark, og mere til.

Men de nemme produkter og virksomhedens undertiden spøjse bud på fremtidig teknologi har ikke meget at gøre med it-kæmpens reelle indtægter.

Googles moderselskab Alphabets hovedaktivitet er online-annoncering. I 2020 lå Alphabets indtægter på omkring 183 milliarder dollar – svimlende 1.220 milliarder kroner.

Til sammenligning var Danmarks bruttonationalprodukt på 2.329 milliarder kroner samme år.

Mere end 80 procent af indtægterne kom fra Googles annonce-virksomhed, siger virksomhedens årsrapport for 2020.

Ifølge det tyske markedsanalysefirma Statista betalte Google flere penge i bøder, end i skat, i EU i 2018.

Tredjepartscookies bag milliardindtægt

Opskriften på Google og moderselskabet Alphabets svimlende indtægter har indtil i dag været såkaldte tredjepartscookies, der sporer en bruger på nettet, og som ifølge Google gør det muligt at målrette annoncer med stor præcision.

Log ind og få adgang
Du kan læse indholdet ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger