Efter at myndighederne har erkendt og rettet fejl i Smittestop-appen er appen tilsyneladende begyndt at fungere bedre.
Det skriver DR Nyheder.
I de første tre måneder af appens levetid fandt den frem til 16 coronasmittede, og appen blev i den forbindelse kritiseret for, at den ikke sender advarsler om virussmitte ud i situationer, hvor den burde gøre det.
Myndighederne har efterfølgende erkendt, at appen var blevet sat op på en fejlagtig måde, hvor den ikke gav beskeder til en række personer, som egentlig burde have haft besked.
Blandt andet kan fejlen have betydet, at kolleger ikke har fået besked om smittefare fra andre kolleger, der var blevet testet positive.
Hos Netcompany, der er leverandøren bag Smittestop, har man nu lavet justeringer og rettet de fejl i appen, som har eksisteret siden lanceringen i juni måned.
Fejlrettelserne har nu ført til, at appen har fundet otte coronasmittede på blot en uge.
Overfor DR Nyheder erkender Netcompanys CEO André Rogaczewski, at fejlen i appen kan have haft betydning.
»Ja, det kan det godt. Vi har gjort appen mindre konservativ i forhold til advisere kontakter. Nu er det kun tal fra en uge, og der er et stort mørketal, men bevægelsen (i tallene, red.) er interessant: Den adviserer flere,« siger han til DR Nyheder.