Efter en reklame i dit feed vil Facebook tracke dig helt hen i den fysiske butik
En reklame for en virksomhed, der har en god, billig græsslåmaskine kommer frem i dit feed. Perfekt, det er lige sådan en du står og mangler. Du tager derfor hen i den nærmeste butik, der sælger maskinen for at købe den. Harmløst.
Men ikke så meget længere. For fremtiden vil Facebook nemlig registrere, at du har besøgt butikken efter at have set reklamen i dit feed. Det skriver blandt andre Gizmodo.
Det sker gennem din telefons lokalitetsdata, som afslører, om du bevæger dig ind i den pågældende butik. Dermed kan Facebook dokumentere overfor virksomheder, der reklamerer igennem det sociale medie, at reklamerne rent faktisk også genererer fysiske kunder i deres butikker.
Local Awareness hedder den nye feature, som med Gizmodos ord er ‘fascinerede for virksomheder og deprimerende for os andre’. Med Local Awareness kan virksomheder tilføje et kort til deres reklame, som viser den nærmeste butik, og Facebook kan matche lokalitetsdata med reklamedata for at se sammenhængen.
Virksomhederne kan altså ikke direkte aflæse, hvor mange kunder, der udelukkende bliver lokket til af informationen om, hvor den nærmeste butik befinder sig, men Facebook kan give et billede af, hvor mange der har set reklamen og efterfølgende besøger butikken.
Resultaterne fra Local Awareness-forsøg har været positive for Facebook. Den franske butikskæde E. Leclerc fik ifølge Gizmodo besøg af 12 pct. af de folk, der klikkede på deres reklame på Facebook inden for den næste uge.
Så hvis du kører hen og køber den græsslåmaskine, du så i dit feed, så skal du bare vide, at Facebook naturligvis kigger med, og de ved, hvorfor du er der.
Local Awareness vil blive rullet ud i løbet af de næste par måneder.
