Efter camping-brand: Danske småøer har værre mobildækning end Mars

Små danske øer er populære om sommeren, men visse steder er der så dårlig mobildækning, at man ikke kan ringe efter hjælp, hvis der udbryder brand.

Da der for nylig udbrød brand ved campingpladsen på Tunø, forsøgte flere at ringe efter den lokale brandmand, men mobildækningen på øen er så mangelfuld, at det ikke lykkedes. Det skriver Horsens Folkeblad.

»Det er sjovt, at man kan sende nogen til Mars og tage billeder, men ikke ringe til Tunø,« siger brandmand Rene Nyvang.

Øens sommerlæge oplyser også ifølge avisen, at mobildækningen eksempelvis på havnen kan være så dårlig, at man end ikke kan ringe 112.

Tunø er ikke alene med dækningsproblemerne. Også på den nærliggende Endelave er der problemer, hvor det eksempelvis kan være umuligt at få et mobilsignal indendørs, skriver Horsens Folkeblad.

Leder af det frivillige brandkorps på øen Henning Rasmussen forsikrer dog om, at 112 virker, hvis man har brug for hjælp.

»Forbindelsen er ikke voldsomt god herovre, heller ikke på TDC's net, men ringer man 112, kommer man igennem, uanset hvilket teleselskab man har,« siger Henning Rasmussen til Horsens Folkeblad.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (31)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Madsen

Hvem er forresten de "nogen" som man kan sende til mars for at tage billeder ?

Med mindre der er noget der er gået min næse forbi så har vi da ikke haft mennesker på Mars og hvis der menes at man har haft sattelitter og en rover på Mars så omtales ting vel som regel som "noget" og ikke "nogen"

  • 5
  • 1
Lars Tørnes Hansen

Nej.

Når du bruger en mobil til at snakke med en anden mobil så foregår det via 2 basestationer, og et kablet netværk imellem de 2 base stationer.

Det er aldrig direkte fra mobil til mobil, uanset om de 2 mobil telefoner er lige ved siden af hinanden, hvor der så typisk kun vil være involveret den samme base station i kommunikationen.

  • 0
  • 0
Jens Jönsson

»Forbindelsen er ikke voldsomt god herovre, heller ikke på TDC's net, men ringer man 112, kommer man igennem, uanset hvilket teleselskab man har,« siger Henning Rasmussen til Horsens Folkeblad.

Var problemet ikke at de netop >ikke< kunne ringe 112 ?

Øens sommerlæge oplyser også ifølge avisen, at mobildækningen eksempelvis på havnen kan være så dårlig, at man end ikke kan ringe 112.

Det kan godt være det er mig, men jeg er altså ikke blevet klogere af at læse artiklen....

Jeg synes forvirringen er total!

  • 1
  • 0
Thomas Jensen

Nej, det er helt klart noget vrøvl Henning Rasmussen kommer med. Jeg er lige kommet tilbage fra en tur til Endelave, og jeg kan bekræfte at dækningen er helt umulig. Det er ikke bare sådan at der ikke er dækning nogen steder - midt i en samtale kan forbindelsen ryge (helt og/eller delvist), og det er ikke til at vide hvor og hvornår der er dækning. Dog kan man generelt regne med at der ikke er dækning...

Spørgsmålet er selvfølgelig om det er en menneskeret at kunne ringe efter hjælp, uanset hvor i vandkantsdanmark man befinder sig. Men både Tunø og Endelave er så små øer, at der geografisk ikke burde være nogle problemer med dækningen. Det er simpelthen ikke tilfredsstillende at der er problemer med at ringe efter hjælp, enten fordi:

  1. man selv befinder sig et sted uden dækning
  2. lægen/brandmanden befinder sig et sted uden dækning

når man er på en ø der er få km2 stor.

Hvis det var en offentlig opgave at sørge for dækning, så kunne man stemme på nogle andre politikere, hvis opgaven ikke blev løst godt nok. Som det er nu, så kan man ikke gøre en skid, for teleselskaberne er da ligeglade med de få hundrede kunder der bor fast på øerne.

  • 2
  • 2
Lars F. Jensen

....så kunne man stemme på nogle andre politikere, hvis opgaven ikke blev løst godt nok. ...ikke gøre en skid, for teleselskaberne er da ligeglade med de få hundrede kunder der bor fast på øerne.


Men vi kunne også stemme på politikere, der ville finde det bedre at spare på mobiltelefoni til ganske få mennesker, end at spare på pensionister og skoleforældre med mange flere stemmer.

Nu handler artiklen oprindeligt om Tunø (8300 Odder). Horsens Folkeblad har så forsøgt at indrage den lokale ø Endelave (8700 Horsens).
Disse to postnumre er ikke en del af de 207 postnumre, som TDCs 4G net skal dække inden 2016.
Det kan nok tænkes at være en fejl, at erhversstyrelsen, da de solgte 800MHz frekvenserne, ikke samlede alle de beboede småøerne ol., der ikke har eget postnummer, i en gruppe, der også skulle have 99.8% 4G (udendørs) dækning. Man må håbe, at TDC udbygger alligevel.

Både Tunø (på øens højeste punkt) og Endelave (midt i byen) har en mobilmast med GSM900 fra TDC, men kun fra TDC.
Teleselskabet 3 har dog pt. en aftale om at bruge TDCs 2G net, hvis deres eget 3G/4G net ikke dækker.

Telia og Telenor synes helt afhængig af signaler fra fastlandet eller Samsø. Nødkald (112 og ?) bør dog altid finde og udnytte TDCs mast.

På Tunø har TDC angivet, at de til oktober 2014 vil udbygge den nuværende 2G mast, med både 3G/UTMS2100 og 4G/LTE800.
Især LTE800 bør give en god dækning.
TDC har derudover tanker om en 2G mast netop ved havnen/campingpladsen, men hvornår eller om den overhales af den bedre 4G dækning - er muligvis et åbent spørgsmål, tror jeg.
Men der vil altid være svagere dækning, hvis man har store bygninger eller træer eller en bakke/skrænt mellem mobilen og masten.

På Endelave er der mig bekendt ikke planer om yderligere udbygning. Bortset fra sommerhusområdet sydøst på øen er der indendørs 2G tale dækning fra TDCs og udendørs dækning på stort set over hele øen.

Men på både Tunø og Endelave skal man indtil videre naturligvis have en mobil, der har en god 2G antenne, og og man skal bruge et teleselskab der anvender TDCs net - punktum.

Lars :)

PS! Der er 117 og ca 180 fastboende på Tunø og Endelave.

  • 1
  • 0
Thomas Jensen

Men vi kunne også stemme på politikere, der ville finde det bedre at spare på mobiltelefoni til ganske få mennesker, end at spare på pensionister og skoleforældre med mange flere stemmer.

God pointe. Tilbage står så, som du selv siger, at man skal have

en god 2G antenne, og og man skal bruge et teleselskab der anvender TDCs net - punktum

Er det prisen man skal betale for at bo eller være turist på en ø i Danmark? Jeg fristes til at sige, at det skal man da vist være TDC-medarbejder for at se rimeligheden i.

Jeg er helt enig med dem der mener, at det er dyrt at holde de mange øer befolket, og at vi som samfund bør (kunne) diskutere om det er pengene værd. Men så længe der bor mennesker på disse øer, og de ikke mindst bliver besøgt af mange tusinde turister hvert år, så synes jeg vi som samfund har en forpligtelse til at sørge for, at man også her kan ringe 112.

Og det kan man altså ikke som tingene er i dag. Noget må gøres.

  • 0
  • 0
Lars F. Jensen

Er det prisen man skal betale for at bo eller være turist på en ø i Danmark?.

Ja. ikke på alle, men på mange af de helt små øer eller andre isolerede steder.

Det er da indlysende, at det slet ikke giver mening for det danske samfund og samfundsøkonomien, at kræve oprettelse af flere basisstationer og flere net for, at 117 eller 180 fastboende kan vælge teleselskab på alle hylder.

Dækning er sammen med fx pris en konkurrence-parameter, som du som kunde i et konkurrence-samfund må sætte dig ind i og vurdere betydningen af, når du vælger telefon om teleselskab.

Nødkald 112 vil alle telefoner jo kunne gennemføre.

Personligt er jeg ikke overbevist om, at den nuværende model med 3 selskaber, der hver har (næsten) fuld netstruktur, givee gode konkurrenceforhold, men det tror politikerne for tiden, eller også er de blant de klare politiske tåber, der tror, at alt bedre kan stats-styres.

DJØFer og politikere forene eder , det tegene sgu fint :lol:

Lars :)

PS! Udover som alm. kunde har jeg ingen forbindelse til TDC eller andre teleselskaber. Men enkeltpersoner, der vil optimere deres personlige forhold ved at pådutte samfundet uhyrlige omkostninger - Uhadadada.

  • 1
  • 1
Thomas Jensen

Det er da indlysende, at det slet ikke giver mening for det danske samfund og samfundsøkonomien, at kræve oprettelse af flere basisstationer og flere net for, at 117 eller 180 fastboende kan vælge teleselskab på alle hylder.

Det er da indlysende, at det slet ikke giver mening for det danske samfund og samfundsøkonomien, at have 117 og 180 mennesker boende på en ø. Men når man som samfund vælger at holde liv i øerne, så har man som samfund også en pligt til at sørge for at man kan leve der.

Nødkald 112 vil alle telefoner jo kunne gennemføre.

Sgu' ikke når der ikke er dækning! Lederen af det frivillige brandkorps er citeret for at sige: "Forbindelsen er ikke voldsomt god herovre, heller ikke på TDC's net", og det er bestemt også min opfattelse, efter at have været derovre. Jeg var på intet tidspunkt mere end 1 km fra masten i byen, og det var et lotteri om der kunne kaldes op eller ej.

PS! Udover som alm. kunde har jeg ingen forbindelse til TDC eller andre teleselskaber.

Min kommentar om TDC-medarbejdere var ikke møntet på dig.

Men enkeltpersoner, der vil optimere deres personlige forhold ved at pådutte samfundet uhyrlige omkostninger - Uhadadada.

Det handler ikke om mine eller andres personlige forhold. Det handler om at hvis vi som samfund vil have folk til at bo på små-øerne, så må vi også være villige til at betale hvad det koster at man kan bo der - sørge for færge, el, kloak, telefon, veje, osv.

Man kan ikke forlange at turister og andre besøgende på øerne (håndværkere m.m.) skal bruge et bestemt selskab for at kunne ringe, og man kan ikke være tjent med at dækningen er så ringe, at man ikke kan ringe efter hjælp når man har brug for det.

  • 1
  • 0
Lars F. Jensen

Men når man som samfund vælger at holde liv i øerne, så har man som samfund også en pligt til at sørge for at man kan leve der.

Men vi vælger IKKE, det gør beboeren. Det øvrige samfund hjælper efter evne og den politiske vilje. Men der er meget langt fra en åben pengekasse hos de folkevalgte - og det skal der naturligvis også være - her som andre steder.

Men lige netop mht. telefoni og mobiltelefoni, så har alle beboere et krav på en fastnettelefon til normal oprettelses afgift og taletarif.
På begge øer kan de blot anvende en udbyder der anvender TDCs net,
så er der i langt der fleste steder udendørs dækning og bortset fra sommerhusområdet i SØ er der endda indendørs dækning på Endelave fra TDC.

>>Nødkald 112 vil alle telefoner jo kunne gennemføre.
>Sgu' ikke når der ikke er dækning!

Men der er jo netop dækning via TDCs 2G net for nødopkald.

>Lederen af det frivillige brandkorps er citeret for at sige: >"Forbindelsen er ikke voldsomt god herovre, heller ikke på
>TDC's net"

Hvorfor har han så ikke dokumenteret hele forløbet, hvem der kaldte? hvornår? fra hvilken telefon? fra hvilket sted? med hvilket selskab? etc.

Forbindelsen behøver jo ikke at være voldsom god for at lave et nødopkald, bare man kan finde dækning.

Det handler om at hvis vi som samfund vil have folk til at bo på små-øerne, så må vi også være villige til at betale hvad det koster at man kan bo der - sørge for færge, el, kloak, telefon, veje, osv.

Men det vil vi ikke nødvendigvis - De må hjertens gerne, men der er grænser for hvor åben pengekassen kan stå. De betaler jo også en meget stor del selv.

>Man kan ikke forlange at turister og andre besøgende på øerne
>(håndværkere m.m.) skal bruge et bestemt selskab for at kunne ringe,

  • 2
  • 0
Lars F. Jensen

>Man kan ikke forlange at turister og andre besøgende på øerne
>(håndværkere m.m.) skal bruge et bestemt selskab for at kunne ringe,

Nej det er naturligvis deres egen sag, men hvis de vil bruge en mobil på øerne, vil det være klogt at vælge en fra et selskab, der har dækning netop der.

Samfundet forlanger at alle selskaber behandler nødkald, men det gælder ikke samtaler om andre emner, hvor selskaberne konkurrere om kunderne på pris og kvalitet.

Lars :)

  • 1
  • 0
Thomas Jensen

Men vi vælger IKKE, det gør beboeren. Det øvrige samfund hjælper efter evne og den politiske vilje.

Der gives faktisk mange støttekroner til øer og landsbyer for at holde liv i dem. Jeg er ikke sikker på jeg synes det er 100% fornuftigt, men jeg bor heller ikke i et hus der har været familiens i generationer.

Poul-Henning Kamp foreslog engang at man lukkede Lolland om vinteren og lavede det om til et turistparadis om sommeren. Glimrende idé, hvis ikke det var for de menneskelige omkostninger forbundet med at tvangsflytte en hel landsdel.

Selvfølgelig er det folk selv der vælger at blive boende på en ø, selvom arbejde, skoler, m.m. rykker til fastlandet, og nye ting som mobilmaster kun i begrænset omfang opstilles - og selvfølgelig skal vi diskutere om vi vil betale for at de kan blive boende der. Men man skal ikke være blind for dels de menneskelige omkostninger ved at lukke øer og landsbyer, dels fordelene ved at have et kulturelt mangfoldigt samfund.

Det kan godt være københavnerne kalder det udkantsdanmark, men derude kalder man jo sig selv vandkantsdanmark. Det er der turisterne kommer - både dem fra Tyskland og København. Det kan godt være man sparer nogle penge til en mobilmast ved at lukke en ø, men man gør også Danmark fattigere på mange, mange måder.

>Lederen af det frivillige brandkorps er citeret for at sige: >"Forbindelsen er ikke voldsomt god herovre, heller ikke på
>TDC's net"

Hvorfor har han så ikke dokumenteret hele forløbet, hvem der kaldte? hvornår? fra hvilken telefon? fra hvilket sted? med hvilket selskab? etc.

Problemet med at der ikke kunne ringes til en brandmand foregik på Turø. Brandmanden på Endelave udtaler sig, fordi det er en kendt sag at der også er dårlig dækning på Endelave.

Han modsiger sig selv, for på den ene side siger han at der er problemer med TDCs net, og på den anden side siger han man altid kan ringe til 112. Det sidste passer ikke, for det kræver at der er dækning, og det kan man ikke være sikker på at der er, selv som TDC-kunde.

Her er det så jeg kan træde ind som sandhedsvidne; jeg kommer lige derovre fra, og kan sige, at med 3, som bruger TDCs net, kan man ikke være sikker på dækning, selv ganske tæt på masten. Og hvis man ikke har dækning, så kan man altså ikke ringe 112, uanset hvad ham den frivillige brandmans siger. Der ER et problem på Endelave. Ikke bare ude i yderkanterne, men inde i byen og ved havnen.

Samfundet forlanger at alle selskaber behandler nødkald, men det gælder ikke samtaler om andre emner, hvor selskaberne konkurrere om kunderne på pris og kvalitet.

Jeg er bestemt ikke kommunist, men jeg mener altså at Danmark på mange områder er for lille til at man kan få fordel af konkurrence. Det er ikke til borgernes fordel at have tre konkurrerende net, hvor selskaberne, i praksis, selv kan vælge om de vil dække yderområderne. Jeg mener staten med fordel kunne skære igennem og stille meget skrappere krav, eller helt overtage mobilnettet. For 20-30 år siden var det måske en luksus at have mobiltelefon og kunne ringe (fx. efter hjælp) fra strandkanten, men i dag er mobiltelefoni lige så vigtig som vand og veje, og ikke noget man skal overlade til kommercielle aktørers samfundssind. Det er det sgu' for vigtigt til.

  • 1
  • 0
Jørgen Henningsen

Selvfølgelig er det folk selv der vælger at blive boende på en ø

Nu skal man tænke på at en stor del af den danske befolkning faktisk bor på øer. Danmarks største by ligger på øen Sjælland.
Vi skal sørge for en god infrastruktur vedr. kommunikation overalt. Problemet er at vores politikere ikke er deres opgave voksen. Men det er desværre ikke noget nyt.

  • 0
  • 3
Lars F. Jensen

Danmarks største by ligger på øen Sjælland.
Vi skal sørge for en god infrastruktur vedr. kommunikation overalt.


Vel er Sjælland en ø, men den har da næppe andre ligheder med et par af vore helt små beboede øer.

Som jeg skrev ovenfor:

Det øvrige samfund hjælper efter evne og den politiske vilje. Men der er meget langt fra en åben pengekasse hos de folkevalgte

Det er helt ude i hampen at overinvestere i infrastruktur. Det er hvad der fx har skabt næsten tomme motorveje i Spanien og især Portugal, og bidraget til landenes gæld og overudbygning af produktionskapacitet i indenlands 'bygge og anlæg', med efterfølgende massiv arbejdsløshed.

Nu kan en enkelt ø, jo ikke dræbe noget telebudget, men de nuværende forhold, love og regler har jo faktisk medført, at der er en telemast på hver af de omtalte øer.

Problemet er at vores politikere ikke er deres opgave voksen. Men det er desværre ikke noget nyt.


Der er naturligvis enkelte politikere, som vi hver især ikke finder dygtige, vidende mv.

Men det er nu i meget høj grad befolkningen, som kræver ind, hvor andre skal betale, medens de ikke selv er meget for at yde.

Det er da en meget dårlig måde at styre udnyttelsen af vore ressourcer.

Hvorfor skulle samfundet eller teleselskabernes kunder fx betale for at mere end et teleselskab kan dække 117 beboere på Tunø.
De fastboende kan blot anvende TDC's net (TDC, Telmore, Fullrate mfl) og korttidsturister kan købe et taletidskort via TDC net for en ret lille pris, hvis de ikke blot vælger at holde helt ferie.

Den politiske inkompetence er da mere en manglende evne til at stå imod at være for flink overfor småinteresser og skævtvridende lobbyister. Så vedtages udgifter, der slet ikke står mål med den fælles samfundsmæssige gevinst ved vedtagelsen.

Lars :)

  • 1
  • 2
Thomas Jensen

Det er helt ude i hampen at overinvestere i infrastruktur.

Det kan man ikke være uenig i. Spørgsmålet er hvornår det er en overinvestering. Jeg synes det er et problem at der er huller i dækningen på en ø som Tunø. Dækningen er simpelthen ikke god nok! Det beviser sagen hvor man ikke kunne komme igennem til brandmanden, fordi han befandt sig et sted hvor der ikke var dækning.

Den eneste grund til at der ikke er en mast eller to mere på Tunø er, at TDC's aktionærer ville få mindre i udbytte. Det er ikke fordi der ikke er behov for det. Overinvestering i infrastruktur?

Nu kan en enkelt ø, jo ikke dræbe noget telebudget, men de nuværende forhold, love og regler har jo faktisk medført, at der er en telemast på hver af de omtalte øer.

Det er helt frivilligt for TDC og andre selskaber hvor godt - hvis overhovedet - de dækker et område, fx. en ø. Hvis bare de har deres 98,5% på landsplan (eller hvad tallet nu er), så har de levet op til deres forpligtelse.

Jeg er ikke ude i et ærinde for at skaffe turister bredbånd på stranden, så de kan tjekke facebook. Jeg mener bare at dækningen skal være så god at man kan ringe efter hjælp - også selvom man ikke bruger det teleselskab der nu tilfældigvis har sat en mast op i det område man befinder sig. Som sagt, det var måske en luksus for 20-30 år siden, men det synes jeg ikke man kan kalde det i dag.

Men jeg tror ikke vi kommer meget videre i den her sag. Det er jo et ideologisk spørgsmål; skal staten blande sig i borgernes sikkerhed, eller skal vi overlade det til de frie markedskræfters samfundssind?

  • 1
  • 1
Jesper Poulsen
  • 2
  • 0
Jesper Poulsen

Nødkald 112 vil alle telefoner jo kunne gennemføre.


Vil den relevante modtager kunne modtage kaldet?

Ikke i det tilfælde der er til debat her. Det er fint nok at du kan komme i kontakt med alarmcentralen, men hvis den person der skal hjælpe dig ikke har dækning er du lige vidt. Til lykke med at være på ferie et sted hvor dækningen er fuld af huller.

  • 1
  • 1
Thomas Jensen

112 er uafhængig af mobiludbyderen. Er du kunde hos TDC og ringer 112, så får du forbindelse via den nærmeste mast, uanset om det er 3, TDC eller Telenor/Telia der ejer den.

Som der tidligere er gjort opmærksom på, er også en læge citeret for at sige "mobildækningen eksempelvis på havnen kan være så dårlig, at man end ikke kan ringe 112."

Hvis man er uden for mastens rækkevidde, så er mobiludbyder irrelevant.

  • 1
  • 0
Mogens Ritsholm

Mobiltilladelserne er udstedt med meget begrænsede krav til dækning.

De særlige krav til 800Mhz drejer sig om bredbånd, og områderne er udvalgt på basis af de områder, hvor mange ikke kan få bredbånd via fastnet eller mobil. Det er slet ikke det samme som områder med dårlig mobildækning.

Tankegangen bag er, at alle via fastnet har adgang til telefoni og 112, som defineret i forsyningspligten, der er tillagt TDC.

Men realiteten er jo, at stadig flere kun bruger mobil. Den realitet er ikke genspejlet i reguleringen. Og så giver forsyningspligten jo ikke nogen reel forsyningssikerhed - heller ikke for 112.

Når man ikke stiller krav, får man naturligvis heller ikke bedre dækning.

Så vidt jeg husker kan næsten alle på nævnte øer teoretisk få bredbånd via XDSL. Og så er der ikke noget problem set med myndighedernes øjne.

  • 2
  • 0
Mogens Ritsholm

Bortset fra at man stavnsbinder øens eneste brandmand til sit eget hjem (og der gør han ingen gavn medmindre at det er hans eget hjem der brænder).


Jeg forsvarer ikke politikken - tværtimod. Jeg prøver bare at forklare den og virkningerne af den.

Siden 1991 er der investeret ca. 150 mia. i den danske mobilsektor.

Statens politik siden 1996 har været at få så mange mobilnet som muligt til sikring af konkurrence i hele værdikæden på mobilområdet.

Det lykkedes da også at få 5 konkurrerende mobilnet, som siden er skrumpet til 3.

Men bagsiden af denne politik er, at vi ikke får fuld dækning på mobilområdet, og man kan ikke i mange år fremover ændre dette.

De særlige krav ved 800 Mhz skal alene dække "huller" i bredbåndsdækningen. Det er ikke begyndelsen til en politik, der målsætter fuld dækning for mobil.

Spørgsmålet er, om man har handlet klogt eller ej.

  • 3
  • 0
henrik boserup

Brug en VHF radio med ch 16 - den lytter Lyngby radio på - og de lytter altid.

VHF radioen må i princippet ikke være landbaseret - altså et skib eller lystbåd

Åltså i de område hvor mobildækningen er =0 prøv ch 16 i nødtilfælde.

mvh xpb 6383

  • 0
  • 0
Joe Sørensen

Ja. Vi kunne ændre loven sådan at man kan sende til Lyngby radio fra alle steder hvor mobil dækning er for lav. Man kunne endda producerer en billig radio der var låst til denne frekvens. Jeg ved ikke hvad man har af muligheder på det område.

I øvrigt er det altid lovligt at alarmere via Lyngby radio. Også selvom man er på land.

Et andet alternativ kunne være at investerer i Inmarsat telefoner. De virker over hele planeten. De er dog dyre at ringe med. Men ikke dyrere end en telefonmaste.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere