Efter Amazon-svigt: Mange er for dårligt garderet mod datatab

Selv kunder med backup på magnetbånd er ikke nødvendigvis på sikker grund, når datacenter eller cloud svigter.

Langt oftere end man skulle tro, bliver brugere ramt af datatab, fordi de ikke har garderet sig godt nok imod situationer, hvor skyen eller datacentret rammes af tekniske nedbrud.

Det siger Petter Merok, der er forretningsdirektør Cloud og Enterprise hos Microsoft Norge, til digi.no.

Udtalelsen kommer efter det nedbrud, som tirsdag ramte en central del af Amazons sky og førte til problemer for stribevis af webtjenester, som er kunder hos Amazon.

»Jeg har på tæt hånd oplevet desperate kunder i Norge, som har mistet 500.000 eller millioner, fordi data er tabt. De havde ikke tænkt på - eller haft råd til - backup og redundans,« siger han.

Selv kunder med backup på magnetbånd er ikke nødvendigvis på sikker grund, for det kan ske, at det ikke virker, fordi man ikke har testet det, før ulykken sker.

Blandt de tjenester der blev ramt af Amazon-nedbruddet var Apples AppStore, beskedsystemet Slack, Georgetown University og en amerikansk tilsynsmyndighed.

Læs også: Alt fra Apples App Store over universiteter til Slack er ramt af AWS-nedbrud

Amazons egen butik, Amazon.com blev ikke ramt fordi man har de rette tekniske nødforanstaltninger.

Ifølge vicedirektør Truels Vaagan, Cloud Services hos it-selskabet Evry har meget få eller næsten ingen af ​​deres kunder dog lagt alle æg i én kurv.

Nøjagtig statistik ikke er tilgængelige, men langt de fleste vil således mindst have sikret sig med spejling til et såkaldt disaster recovery site.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (3)
Maciej Szeliga

Langt oftere end man skulle tro, bliver brugere ramt af datatab, fordi de ikke har garderet sig godt nok imod situationer, hvor skyen ...

Jeg er ellers helt sikker på at en af de vigtigste årsager som bl.a. Microsofts pushere sælger skyen på er at skyen er sikker... den er altid oppe.... vi kan stole 110% på at oppetiden er bedre end i eget datacenter.

Rune Larsen

En af de vigtigste årsager som bl.a. Microsofts pushere sælger skyen på er at skyen er sikker... den er altid oppe....


Holdningen til nfr og især tilgængelighed, er en af de største forskelle på AWS og Azure.

Amazons holdning synes at være, at store systemer altid er i en tilstand af fejl, og AWS tilbyder infrastruktur og services, som understøtter failover mv. hvis man bruger dem rigtigt. Mange håndtag at skrue på, så man kan få den tilgængelighed man vil betale for/har brug for

Microsofts holdning synes at være, at de nok skal håndtere sikring af høj tilgængelighed, og stiller infrastruktur og systemer til rådighed, hvor de sørger for en indbygget balance af pris og tilgængelighed, så du bare behøver tænke på at bygge forretningsløsninger ovenpå. Færre håndtag at skrue på.

Efter at have brugt begge de seneste par år til forskellige større projekter, ved jeg godt hvem jeg foretrækker.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017

Affecto has the solution and the tools you need

According to GDPR, you are required to be in control of all of your personally identifiable and sensitive data. There are only a few software tools on the market to support this requirement today.
13. sep 2017