Efter to år og 4.000 mandetimer: Rigspolitiet opgiver forsinket web-portal til millioner

2. januar 2018 kl. 11:2618
Efter to år og 4.000 mandetimer: Rigspolitiet opgiver forsinket web-portal til millioner
Illustration: studiostoks/Bigstock.
Den nu skrottede webportal skulle gøre det muligt at anmelde it-kriminalitet.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Rigspolitiet har efter to et halvt års arbejde valgt at opgive et it-system, som skulle have gjort det muligt at anmelde it-kriminalitet online.

Det skriver DR på baggrund af en aktindsigt, som radioprogrammet Orientering på P1 har fået.

Systemet, der også skulle håndtere våbentilladelser, skulle have været i drift i slutningen af 2016. Og allerede på det tidspunkt havde projektet kostet fire millioner kroner og 4.000 interne mandetimer.

Siden skulle systemet være klart i sommeren 2017, men her valgte politiet altså at lægge projektet ned i stedet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I stedet vil Rigspolitiet nu satse på en platform, hvor man kan anmelde alle typer af forbrydelser.

»Vi har valgt at satse på en platform, hvor vi kan samtænke flere forskellige ting på en gang. Og økonomisk kriminalitet er det, vi prioriterer højest, og som vi regner med at være færdige med først,« forklarer kommunikationschef i Rigspolitiet Thomas Kristensen til Orientering.

Det fremgår ikke, hvorfor den nu lukkede portal blev droppet.

Fra 2009 til 2016 steg antallet af anmeldelser om databedrageri og bedrageri med stjålne kreditkort med 350 procent, skriver DR.

Samtidig oplever mange medlemmer af Foreningen for Dansk Internet Handel, at det er svært at anmelde sagerne til politiet, oplyser brancheforeningen.

Politiet forventer, at den nye løsning er klar til brug i slutningen af 2018.

18 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
18
26. februar 2018 kl. 15:25

Hej Torben Frandsen. Jo, jeg benytter mig også af mellemnavnet Lage, men det har Lars Løkke stjålet for nogle år siden ifm. en ændring af navneloven.

Så jeg hedder såmænd Torben Frandsen.

Jeg synes at vi skal lave en forening for alle dem vi kan finde, der hedder Torben Frandsen :-D

17
3. januar 2018 kl. 12:53

... ansat under en ledelse der ikke aner en dyt, og derfor ikke kan påtage sig et ansvar :-(

Det er en Sygdom der OGSÅ rammer nogle DJØF'ere men specielt politikere og topledere i almindelighed. Den hedder:

Ansvar uden konsekvens

Der er tale om ordforvanskning når man i dag taler om ledelse og ansvar.

Det er det samme der sker for små børn: de vil gerne bestemme, men ikke påtage sig ansvaret, hvis det går galt.

Det mest utrolige er at vi som befolkning, fortsætter med at stemme på dem, og give dem rekord høje lønninger, for at få lov at bestemme over os, ... ja netop uden at tage ansvar (i ordets oprindelige betydning)

Jeg antager at et flertal i befolkningen, enten tror det ikke kan være anderledes, ikke aner hvad man skal sætte i stedet, eller ar bange for forandring. - så der er vist ingen udsigt til snarlig løsning....

16
3. januar 2018 kl. 07:57

Er jeg den eneste der kan se det tragikomiske i, at de som forestilles at kunne opklare IT-kriminalitet, ikke formår at gennemføre et IT-projekt til oprettelsen af et digitalt anmeldelsessystem?

Jeg er klar over, at der formentligt ikke er personsammenfald mellem efterforskerne og de der har haft til opgave at udfærdige systemet, men alligevel...

Under alle omstændigheder er det komiske islæt dog velkommen, da det, for IT-projekter af enhver art, efterhånden er det tragiske der dominerer.

15
2. januar 2018 kl. 23:12

Men er det, som de skulle bruge, ikke 'blot' en webformular

Hvis man starter med et system med tre kolonner i database: id, timestamp og body. Så kan folk komme igang. Specielt IT-nørder der kan skrive 100KB HTML uden fejl, ved godt at de skal skrive deres navn, adresse, CPR, og alle mulige tænkelige detaljer ind i body'en før anmeldelsen er brugbar.

Næste trin er så at man evt. skal kunne taste sit navn ind. Det skal ikke bruges i anonyme anmeldelser, så det er ikke tvunget at have med hver gang. Lissom med CPR, som udlændinge ikke har.

Tilføj funktionalitet undervejs. Nogle sager skal bare slettes såsom cykeltyverier, men det er vel ikke det første der skal implementeres?

14
2. januar 2018 kl. 23:08

Det er da let nok at lave et anmeldelsessystem. Problemet er, hvor man skal sende anmeldelserne hen til efterforskning.

Hmm... Så tyder det på det er nemmere at lukke et anmelselsessystem end at finde ressourcerne til reelt gammeldaws politiarbejde.

Eller... så er der mindre ridser i lakken på CV'et ved at lukke et system, end det giver at måtte melde ud at man ikke kan håndtere anmeldelserne...

Nogen har nok fundet ud af at IT kun giver besparelser ved at vælte automatiseringen i skødet på borgeren - med dertilhørende pligter, og ikke når borgeren nemmere kan anmelde forbrydelser som politiet jo har eneret på at efterforske...

  • Go figure....

K

13
2. januar 2018 kl. 22:52

Det er da let nok at lave et anmeldelsessystem. Problemet er, hvor man skal sende anmeldelserne hen til efterforskning.

12
2. januar 2018 kl. 16:59

Ja, men der er en større sandsynlighed for, at to har samme navn. Det er en variant af fødselsdagsparadokset.

Og en af jer kunne jo kalde sig Torben Frandsen2 :-).

9
2. januar 2018 kl. 15:25

OT ...

Hej Torben Frandsen, du skulle vel ikke være i besiddelse af et mellemnavn? Det er jeg nemlig ikke ;-)

7
2. januar 2018 kl. 14:54

Jeg tager gerne ansvar for den rådgivning som jeg giver min ledelse, men jeg vil safsusemig ikke tage ansvar for de beslutninger der træffes, medmindre de er i tråd med den rådgivning jeg har givet.

Det kan du have ret i og så alligevel ikke! Tag Sundhedsplatformen. Sad du som projektleder for SP og fortalte din leder at det var et fantastisk stykke IT-værktøj med en masse fordele, men undlod at oplyse at 500 forespurgte læger og sygeplejersker havde fravalgt SP - ja vil du så ikke sige at din rådgivning var mangelfuld?

Så i den sidste ende er det selvfølge lederen der har ansvaret - men dem som sidder under pågældende må også tage ansvar for det de oplyser og specielt hvad de måtte undlade at fortælle. Især hvis det efterfølgende kan vises at man har "fortiet" oplysninger.

Set i det lys vil din "rådgivning" nok blive mere nuanceret og i den sidste ende mere brugbar.

6
2. januar 2018 kl. 14:39

Måske handler det mere om beslutningsprocesser og ledelsesansvar.

Som ingeniør og projektleder sidder jeg også med DJØF-lignende opgaver.

Jeg tager gerne ansvar for den rådgivning som jeg giver min ledelse, men jeg vil safsusemig ikke tage ansvar for de beslutninger der træffes, medmindre de er i tråd med den rådgivning jeg har givet.

5
2. januar 2018 kl. 14:29

Jeg medgiver at det er en (bevidst) provokerende overskrift. Men er det, som de skulle bruge, ikke 'blot' en webformular, hvor man kan melde ting? Jeg ved godt at der sandsynligvis er nogle tekniske krøller på halen, men 5.000 mandetimer er immervæk en del. Hvordan kan det ende med at blive så kompliceret, at man ikke kunne overskue det?

4
2. januar 2018 kl. 14:00

Er man minister i dette land så har vi en lov om ministeransvar. Er man politibetjent har vi såvel en politilov som en uafhængig politinævn som tager stilling til om pågældende betjent har handlet fejlagtigt. Er man autoriseret sundhedsperson (læge / tandlæge / sygplejerske) har man sundhedsloven og et disciplinærnævn som kan vurdere om man har handlet under normen for faglig korrekt standard. Er man lokomotivfører - ja så har man også en lov og et foretagende som kan vurdere om man har opført sig korrekt. Tilsvarende gælder for piloter. Som bilist har vi færdselsloven. Advokater har i mindre omfang advokatrådet.

Men hvad gælder for økonomer og jurister?

Ingenting medmindre de direkte overtræder straffeloven!

Måske vi skulle have en lov omkring embedsførelse for ansatte i staten / regioner og kommuner. Er man skyld i at samfundet påføres en udgift grundet mangelfulde eller forkerte præmisser i en beslutning man har været med til at udfærdige - ja så skal det kunne påtales og fremgå af ens CV og i grovere tilfælde også være strafbart.

Det ville givet lægge en dæmper på mange af disse lidt for optimistiske planer som især DJØF'er i ministerier og regioner står bag.

3
2. januar 2018 kl. 13:31

Jeg håber at Politiet opdagede at den foreslåede portal løsning ikke gave mening uden at borgeren kan anmelde alle typer kriminalitet.

Jeg håber ikke de havde problemer med kravspecifikationen eller de tekniske dele af løsningen, for de vil med alt sandsyndlighed blive 10 dobbelt, med en sådan udvidelse af scope.

2
2. januar 2018 kl. 12:47

Hvor mange milliarder det har kostet vores lille samfund de seneste årtier har jeg ingen ide om, men mange. Flere sager peger på enkeltpersoner, men som jo er ansat under en ledelse der ikke aner en dyt, og derfor ikke kan påtage sig et ansvar :-( Så næste gang du skal sende en ansøgning, så lav et pænt cv med diverse fine titler i hærderkronede firmaer indenfor dit felt - der er åbenbart ingen der tjekker det alligevel, og da slet ikke de fejl du måske har lavet i dit forrige virke. Nej, vi behøver ikke snakke Arken, DSB, Århus Letbane m.v. lige nu:-)))

1
2. januar 2018 kl. 12:22

Godt nytår! Er det ved at være ved tiden, da vi skal have en ny og opdateret liste over fejlslagne eller opgivne it-projekter i Danmark? På min ønskeseddel i hvert fald.