Efter 15 måneders it-forsinkelse: Pensionskasse kræver 500 millioner kroner fra KMD

19. januar 2017 kl. 16:291
Efter 15 måneders it-forsinkelse: Pensionskasse kræver 500 millioner kroner fra KMD
Illustration: ATP.
Pensionskassen ATP truer KMD med stævning efter årelang it-forsinkelse.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Pensionskassen ATP er ikke klar til at give mere line til it-kæmpen KMD, der står til at levere it-systemet Social Pension med 15 måneders forsinkelse.

KMD modtager nu et krav på mere end 500 millioner kroner sammen med trusler om at ophæve kontrakten.

Det skriver TV2.

»Vi har meddelt KMD, at vi på sigt kan se os nødsaget til at hæve kontrakten, med mindre vi i nær fremtid får en fornuftig aftale, hvor KMD leverer det standardsystem, vi har bestilt, og samtidig fuldt ud kompenserer Udbetaling Danmark (del af ATP, red.) og kommunerne økonomisk for de tab, som misligholdelsen medfører,« skriver koncerndirektør Lilian Mogensen fra ATP i en mail til TV 2.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ifølge koncerndirektøren har ATP flere gange forsøgt at løse problemet sammen med KMD - men endnu uden tilfredsstillende resultater.

Ifølge TV2’s oplysninger har ATP meddelt at man agter at kræve op imod en milliard i erstatning, fyrer KMD og afholde et nyt udbud, hvis ikke KMD går med til kravet om en erstatning på over 500.000 kroner.

KMD: Pensionsregler mangler beskrivelse

KMD oplyser til Version2, at man ikke ønsker at føre dialogen med kunder gennem medierne. Selskabet påpeger dog, at 'det er KMD’s klare vurdering, at det er ATP, der bærer hovedansvaret for forsinkelsen'.

'En væsentlig forudsætning for udviklingen af det nye pensionssystem er, at pensionsreglerne er nøje beskrevet. Det er ifølge udbudsmaterialet Udbetaling Danmark/ATP’s ansvar at specificere regler og forretningsregler for det nye pensionssystem. Denne opgave er desværre ikke blevet løftet til tiden og på et tilstrækkeligt kvalitetsniveau. KMD har ved flere lejligheder påpeget dette over for Udbetaling Danmark/ATP. Konsekvensen af den manglende regelafklaring er, at tidsplanen er blevet forsinket,' lyder det i en mail fra KMD's kommunikationsdirektør Morten Langager.

'KMD er af den opfattelse, at systemet fuldt ud lever op til den af Udbetaling Danmark udbudte kontrakt i forhold til brugen af standardkomponenter,' fortsætter mailen.

ATP afviser over for TV2 den udlægning af begivenhederne.

KMD i stormvejr

Meddelelsen fra ATP kommer kort tid efter, at formanden for KL, Martin Damm, har sat spørgsmålstegn ved KMD’s vilje til at levere de såkaldte støttesystemer, der nu står til at blive forsinket i omkring 14 måneder.

»Vi står over for et amerikansk ejet privat monopol. De er interesserede i at tjene penge. Det er sådan set fair nok. Men det er ikke i orden, når det sker ved at trække et billigere system i langdrag, så kommunerne hænger i længere tid på et dyrere system. Skatteyderne betaler jo regningen,« sagde Martin Damm i sin tale på Kommunaløkonomisk Forum i Aalborg.

For både Social Pension og Støttesystemerne gælder det, at de skal erstatte eksisterende systemer, som også drives af KMD. It-selskabet står til at modtage 1,2 milliarder kroner fra kommunerne og ATP for at drifte de gamle løsninger videre.

Opdateret 17:00 med kommentar fra KMD.

1 kommentar.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
19. januar 2017 kl. 18:01

Metoden med stor kravsspec viste sig endnu engang ikke at virke for KMD. 'En væsentlig forudsætning for udviklingen af det nye pensionssystem er, at pensionsreglerne er nøje beskrevet. Det er ifølge udbudsmaterialet Udbetaling Danmark/ATP’s ansvar at specificere regler og forretningsregler for det nye pensionssystem. Denne opgave er desværre ikke blevet løftet til tiden og på et tilstrækkeligt kvalitetsniveau'.

Næste gang virker den formentligt.