Efter 15 måneders it-forsinkelse: Pensionskasse kræver 500 millioner kroner fra KMD

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Pensionskassen ATP truer KMD med stævning efter årelang it-forsinkelse.

Pensionskassen ATP er ikke klar til at give mere line til it-kæmpen KMD, der står til at levere it-systemet Social Pension med 15 måneders forsinkelse.

KMD modtager nu et krav på mere end 500 millioner kroner sammen med trusler om at ophæve kontrakten.

Det skriver TV2.

Læs også: KL efter ny KMD-forsinkelse: Situationen er fuldstændig uholdbar

»Vi har meddelt KMD, at vi på sigt kan se os nødsaget til at hæve kontrakten, med mindre vi i nær fremtid får en fornuftig aftale, hvor KMD leverer det standardsystem, vi har bestilt, og samtidig fuldt ud kompenserer Udbetaling Danmark (del af ATP, red.) og kommunerne økonomisk for de tab, som misligholdelsen medfører,« skriver koncerndirektør Lilian Mogensen fra ATP i en mail til TV 2.

Ifølge koncerndirektøren har ATP flere gange forsøgt at løse problemet sammen med KMD - men endnu uden tilfredsstillende resultater.

Læs også: KMD forgyldes af forsinkelse på nyt udbetalingssystem

Ifølge TV2’s oplysninger har ATP meddelt at man agter at kræve op imod en milliard i erstatning, fyrer KMD og afholde et nyt udbud, hvis ikke KMD går med til kravet om en erstatning på over 500.000 kroner.

KMD: Pensionsregler mangler beskrivelse

KMD oplyser til Version2, at man ikke ønsker at føre dialogen med kunder gennem medierne. Selskabet påpeger dog, at 'det er KMD’s klare vurdering, at det er ATP, der bærer hovedansvaret for forsinkelsen'.

'En væsentlig forudsætning for udviklingen af det nye pensionssystem er, at pensionsreglerne er nøje beskrevet. Det er ifølge udbudsmaterialet Udbetaling Danmark/ATP’s ansvar at specificere regler og forretningsregler for det nye pensionssystem. Denne opgave er desværre ikke blevet løftet til tiden og på et tilstrækkeligt kvalitetsniveau. KMD har ved flere lejligheder påpeget dette over for Udbetaling Danmark/ATP. Konsekvensen af den manglende regelafklaring er, at tidsplanen er blevet forsinket,' lyder det i en mail fra KMD's kommunikationsdirektør Morten Langager.

'KMD er af den opfattelse, at systemet fuldt ud lever op til den af Udbetaling Danmark udbudte kontrakt i forhold til brugen af standardkomponenter,' fortsætter mailen.

ATP afviser over for TV2 den udlægning af begivenhederne.

KMD i stormvejr

Meddelelsen fra ATP kommer kort tid efter, at formanden for KL, Martin Damm, har sat spørgsmålstegn ved KMD’s vilje til at levere de såkaldte støttesystemer, der nu står til at blive forsinket i omkring 14 måneder.

»Vi står over for et amerikansk ejet privat monopol. De er interesserede i at tjene penge. Det er sådan set fair nok. Men det er ikke i orden, når det sker ved at trække et billigere system i langdrag, så kommunerne hænger i længere tid på et dyrere system. Skatteyderne betaler jo regningen,« sagde Martin Damm i sin tale på Kommunaløkonomisk Forum i Aalborg.

Læs også: Kombit svarer igen på KMD-angreb: »Jeg giver kaffe til alle, der synes mængden af ændringsanmodninger er urimelig«

For både Social Pension og Støttesystemerne gælder det, at de skal erstatte eksisterende systemer, som også drives af KMD. It-selskabet står til at modtage 1,2 milliarder kroner fra kommunerne og ATP for at drifte de gamle løsninger videre.

Opdateret 17:00 med kommentar fra KMD.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Carsten Hansen

Metoden med stor kravsspec viste sig endnu engang ikke at virke for KMD.
'En væsentlig forudsætning for udviklingen af det nye pensionssystem er, at pensionsreglerne er nøje beskrevet. Det er ifølge udbudsmaterialet Udbetaling Danmark/ATP’s ansvar at specificere regler og forretningsregler for det nye pensionssystem. Denne opgave er desværre ikke blevet løftet til tiden og på et tilstrækkeligt kvalitetsniveau'.

Næste gang virker den formentligt.

  • 4
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere