Edward Snowden: Alle bør bruge ad-blockers

Det er hovedsageligt af sikkerhedsmæssige grunde at den amerikanske whistleblower nu anbefaler alle at bruge ad-blockers.

Reklamer er ikke bare irritationsmomenter, men kan også ifølge Edward Snowden udgøre en stor trussel for ens digitale sikkerhed. Det skriver dailydot.com.

»Alle burde bruge ad-blocker software, om ikke andet så af sikkerhedsårsager,« siger Edward Snowden, der som tidligere NSA-ansat lækkede en lang række fortrolige dokumenter om NSA's omfattende overvågning.

»Så længe reklamer har aktivt indhold, der skal bruge javascripts til at køre, eller har en eller anden form for Flash indlejret, kan reklamerne fungere som en platform, hvorfra man kan angribe i browseren,« siger Edward Snowden, der mener, at man bør gøre, hvad man kan for aktivt at blokere sådanne reklamer.

Og der er noget om snakken. Det er i flere tilfælde blevet bevist, at onlinereklamer har medvirket til at inficere uvidende brugere af diverse hjemmesider. Faktisk er mængden af malware i reklamer ifølge sikkerhedsfirmaet Cyphort blevet tredoblet det seneste år.

Det er ikke nødvendigvis mistænkelige, mærkelige sider, der har inficerede reklamer. Anerkendte sider som Forbes, The Economist og Yahoo har på det seneste lidt under reklamer, der fodrede deres brugere og læsere med malware.

Redaktionen opfordrer til, at man i sin ad-blocker whitelister sine foretrukne medier. På den måde kan man være med til at sikre, at der også i fremtiden er adgang til 'gratis' journalistik.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Brian Hansen

Af samme årsag har jeg i støbeskeen at skubbe en lettere modificeret hosts fil ud i firmaet der tager de værste.
Så virker det uanset browser og kræver ikke brugeren tager holdning til om det ene eller andet addon nu er installeret osv.

Log ind eller Opret konto for at kommentere