Easyjet hacket: Ni millioner kunder og 2200 kreditkort kompromitteret
Det britiske lavpris-flyselskab Easyjet er blevet hacket og frarøvet informationer om 9 millioner kunder, herunder godt 2200 kunders kreditkortoplysnninger. Det vides endnu ikke, om CVV-numre og udløbsdatoer også er blevet stjålet, skriver The Register.
Selskabet er allerede hårdt ramt af coronakrisen, der har tvunget dets mange fly til at blive på landjorden. Nu har selskabet måttet indrømme over for sine aktionærer, at der også har været ganske konkrete problemer med selskabets it-sikkerhed.
»Så snart vi blev gjort opmærksomme på angrebet tog vi de nødvendige skridt for at håndtere hændelsen og indgik et samarbejde med førende it-sikkerhedsfolk for at efterforske den,« skriver Easyjet, der i orienteringen af aktionærerne kalder angrebet 'yderst sofistikeret'.
Tyder på sløset it-sikkerhed
Hvorvidt det er sandt eller ej stiller The Register kraftigt spørgsmålstegn ved. Men selv hvis angrebet var sofistikeret, burde angribere slet ikke kunne opnå adgang til kreditkortdata i klar tekst.
Og derfor tyder det på, at Easyjet har svigtet kunderne uanset, mener Alan Woodward, der er professor i it-sikkerhed ved Surrey University ifølge The Register.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.