E-handels-mareridt for jysk apotek: Opdatering gav 90 % rabat på alle varer

Det kostede 'rigtig mange penge' for Webapoteket.dk, da en fejlramt opdatering satte alt til salg med kæmperabat. Der var nemlig ikke andet at gøre end at æde tabet, vurderede firmaet.

Der var knaldtilbud på de fleste varer hos Webapoteket.dk en lørdag i juni. Ikke mindre end 90 procents rabat kunne kunderne få på varerne, og kunderne strømmede til.

Desværre for Webapoteket var det en fejl i softwaren, der havde udløst den gavmilde rabat. Og som apotek betød de alt for lave priser også, at firmaet brød lægemiddelloven, udover at tabe mange penge den lørdag.

Det fortæller Lars Persson, ejer af Hadsten Apotek, der driver Webapoteket.dk.

»Fejlen var meget beklagelig, og meget alvorlig for os, fordi vi er et apotek og har varer, som absolut ikke må sælges til andre priser end de fastsatte,« siger han til Version2.

Problemet opstod på grund af en opdatering af e-handels-platformen fra leverandørens side. Og ikke nok med, at opdateringen gik galt og udløste forkerte priser. Webapoteket havde ikke fået besked om, at der ville blive ændret på sitet den weekend.

Derfor kunne de forkerte priser få lov at være online i otte timer, fra klokken 16 til omkring midnat, før der blev grebet ind. I mellemtiden havde rygtet om rabatterne spredt sig, så omkring 100 kunder nåede forbi og handle i det tidsrum, langt flere end normalt.

Det har kostet Webapoteket dyrt, for kunderne holdt sig ikke tilbage, men fyldte naturligt nok kurven med billig solcreme, mundskyl og meget andet.

»Vi satte rigtig mange penge til, så det var ikke særlig morsomt for os. Men det er klart, at nogle udnytter muligheden,« siger Lars Persson.

Selvom det med 90 procents rabat på de fleste varer måske var tydeligt, at der var noget galt, valgte Webapoteket at sælge kunderne, hvad de havde købt, til den alt for lave pris.

»Vi overvejede at meddele dem, der havde købt, at der var sket en stor fejl. Men omvendt har der været flere sager om internetkøb, der helt klart tilkendegiver, at du skal sælge til den pris, der er sat på. Så vi risikerede en sag mod os, som vi ville tabe, og derfor valgte vi at lukke øjnene og få det ud af verdenen,« siger apotekeren.

Problemet er især, at der blev sendt ordrebekræftelser ud til kunderne med rabat-priserne, og så er der ingen vej tilbage.

Alle lægemidler med centralt fastsatte priser blev dog ikke solgt med rabat, da det ville være ulovligt i sig selv. Disse ordrer blev derfor annulleret.

Kan slå bunden ud af enhver

Siden fejlen skete har Webapoteket strammet op på procedurerne, men har valgt at beholde leverandøren.

»Vi har taget hånd om en helt masse sikkerhedsændringer. Vi vil indbygge sikkerhed i systemet for, at det ikke kan ske igen, så der for eksempel er tjek, der sikrer, at priserne ikke kan opdateres med en procentsats, der er for lav. Kodeordet er kvalitetssikring og test, når der er opdateringer,« forklarer Lars Persson.

Han vil samtidigt gerne advare andre webbutikker om, hvor alvorlig sådan en fejl kan være.

»Det kan jo slå bunden ud af enhver, hvis man ikke har en kvalitetssikring, der kan fange sådan en fejl. For som vi forstår loven, har du ikke andre muligheder end at sælge til den pris, kunden får vist,« siger Lars Persson.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Anders Kongsted

Har leverandøren af deres webshop ikke et ansvar, hvis de opdaterer deres webshop uden at informerer? "Normal" procedure er vel at tjekke at tingene er i orden efter en opdatering, og når de ikke har adviseret apoteket, må det være deres opgave. Bare en tanke - ved ikke om der er hold i den. :) //Anders

  • 10
  • 0
#5 Peter Makholm Blogger

I forhold til kunderne er det Webapoteket.dk der har det fulde ansvar. Det tror jeg ikke der kan være meget tvivl om.

Muligvis har Webapoteket.dk mulighed for at rejse et krav mod softwareleverandøren for at få dækket en del af tabet. I teorien er dette kunderne uvedkommende, i praksis kan det dog betyde at Webapoteket.dk ikke må være for villige til bare at påtage sig tabet over for kunderne.

Ud fra et IT-fagligt synspunkt er det selvfølgelig forholdet mellem softwareleverandøren og Webapoteket.dk der er mest interessant. Men webapoteket.dk har selvfølgelig mest fokus på at yde en ordentlig kundeservice.

  • 3
  • 0
#7 Michael Lykke

Alle lægemidler med centralt fastsatte priser blev dog ikke solgt med rabat, da det ville være ulovligt i sig selv.

Der er sku noget galt i et system der kunstigt fastholder en høj pris og derved gør det ulovligt at sægle noget med en rabat. Vi burde vel netop gøre alt for at vigtige lægemidler bliver så billige som mulige så folk der har brug for dem også kan få fat i dem.

Men synes det er flot håndteret af apoteket - Ingen piveri og en erkendelse af at det var en uheldig fejl.

  • 5
  • 0
#8 Peter Makholm Blogger

Måske, og det er jo netop her det hele bliver kompliceret...

For hvis Webapoteket.dk var berettiget til at hæve et tilbud som var "for godt" så kan softwareleverandøre selvfølgelig påstå at i og med Webapoteket.dk ikke har hævet handlerne, så er det dem selv der har påført sig tabet og ikke softwarefejlen.

  • 2
  • 0
#9 Lars Wive Marcussen

Jeg har tidligere lavet systemer der advarede når priser/valutaer ændrede sig med mere end et (af kunden) angivet beløb eller procentsats. Det bør da være standard i et enterprise system at lægge sådanne kontroller ind. Men OK jeg har også haft projektleder der ikke kunne se relevansen af at jeg brugte en arbejdsdag på at sikre at kunden ikke kom til at sætte pundet til ca 1 kr, når de nu handlede for millioner om dagen. Et sådan system kan endda laves som en ekstern web-crawler, så hvorfor er det en historie vi hører igen og igen med nye ofre ?

  • 3
  • 0
#10 Martin Zacho

Idet man udsender en "Ordrebekræftigelse" har man som sælger accepteret kundens køb til den oplyste pris. Dette er netop grunden til at mange internetbutikker ikke længere sender en "Ordrebekræftigelse", men blot en "Ordreregistrering" eller lign ordlyd. Det er fra min synsvinkel OK at ebutikker har samme mulighed som fysiske butikker til at beskytte sig selv mod åbenlyse fejl. Vi har haft fejl på vores butikker, der efter en opdatering "glemte" momsen - de kunder fik varen til den aftalte pris, til trods for at der ikke var afgivet en "ordrebekræftigelse", men blot en "ordreregistrering". Beløbet var indenfor det vi kunne bære at tabe og vi valgte blot at give kunden en god oplevelse, men vi har også oplevet den modsatte situation, hvor en vare er blevet tastet ind til "1.95" og ikke "10.95". Her annullerer vi typisk den pågældende ordre med en undskyldning om fejlen til kunden og en reference til vores handelsbetingelser og evt. en henvisning til forbrugerstyrelsens netside, hvor der står:

Forkerte priser i en internetbutik

Du kan normalt forlange at købe varen til den pris, du har fået oplyst på nettet. Specielt hvis du modtager en ordrebekræftelse, kan sælgeren ikke bagefter forlange, at du skal betale mere.

Se evt. http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/prisen

Martin. http://www.sd-hobby.dk

  • 2
  • 0
#11 Lars Hansen

Det er godt nok en mærkelig verden vi lever i. I Daels Varehus katalogerne var der altid taget forbehold for trykfejl. Med mindre der er tale om helt ukurente varer er en rabat på 90 % da helt åbenlyst en fejl. Havde jeg set det, havde jeg næppe bestilt noget ud fra en sikker forventning om at jeg alligevel ikke ville få varerne. De kunder som afgav bestillingerne har selvfølgelig også været klar over det, men de har bare taget chancen og tænkt går den så går den. Det er da helt tosset at vi nu er der henne at en forretning ikke tør lade være med at leverevarerne alligevel i sådan en situation. Og nej - jeg driver ikke forretning af nogen art.

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere