E-Boks vinder udbud: Skal stå for digital postløsning i Norge

Danske e-Boks skal levere den digitale postløsning til det offentlige i Norge.

Danskerne kender e-Boks for den digitale indbakke, det offentlige bruger til at kommunikere med borgerne. Fremover vil nordmændene også bruge e-Boks, når de skal kommunikere med det offentlige i Norge. Det skriver e-Boks i en pressemeddelelse.

Læs også: E-boks kæmper om storkontrakt i Norge

»Vi er rigtig glade for, at e-Boks nu får mulighed for at levere digital post i Norge. Det var et stærkt aktiv i udbudsrunden, at vi kunne vise, at e-Boks har en gennemprøvet løsning til digital post, som allerede er i brug i Danmark. Det offentlige Norges digitaliseringsproces kommer til at ligne den udvikling, vi har gennemgået i Danmark i de seneste ti år, hvor vi har høstet vigtige erfaringer og bidraget til væsentlige besparelser,« udtaler Henrik Andersen, adm. direktør i e-Boks, i pressemeddelelsen.

Læs også: E-Boks rykker ind på det norske marked

e-Boks skal dog ikke stå alene med en løsning. For både e-Boks og Digipost, der ejes af det norske postvæsen, skal dele opgaven. Nordmændene får dermed valget mellem to forskellige systemer til opbevaring af deres digitale post. Det giver udbyderne et ekstra incitament til at levere den bedste løsning, da de modtager betaling pr. dokument, der leveres via netop deres løsning.

Læs også: Norsk lovændring skal tillade digital post til kommunen

Den digitale postkasse e-Boks bruges af mere end 30.000 private of offentlige virksomheder i Norden og håndterer mere end 220 millioner dokumenter årligt. Ifølge e-Boks har den offentlige sektor i Norge portoudgifter på omkring en milliard kroner årligt.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Thomas Tanghus

Jeg er træt allerede når det er lykkes mig at logge ind. Hvis det lykkes. Men det er jo nok snarere "NemLogin" jeg skal bebrejde der.

"Nordmændene får dermed valget mellem to forskellige systemer til opbevaring af deres digitale post. Det giver udbyderne et ekstra incitament til at levere den bedste løsning"

Vi kan jo håbe at der flyder noget brugervenlighed tilbage til Danmark.

Torben Andersen

I går skulle jeg bruge e-boks til at hente en regning fra Forældrebetalingen. Modsat 95% af alle girokort-regninger, så synes Forældrebetalingen at deres regninger skal printes i horisontal retning. Når man åbner regningen i E-boks, så kan siden ikke roteres. Det synes jeg var pokkers irriterene, for det er ikke nemt at læse en giro-kort kode på skærmen, når den er på højkant! Så jeg prøvede at arkivere den med en workaround; printe en PDF til skrivebordet, som jeg så kan åbne og rotere i Acrobat. Det synes E-boks var en meget svær proces, så siden crashede pga. nogle modale vinduer, og jeg måtte genstarte browseren helt, starte forfra og bruge en ekstra NemID kode. Denne gang accepterede jeg så bare at læse giro-nummeret på højkant og betale regningen.

Ved i hvad ... havde jeg fået en papir-kopi, så havde jeg bare roteret papiret I MINE BARE HÆNDER!

Tag overnævnte problem og gang det med en million brugere. Tak for kaffe, E-boks.

Log ind eller Opret konto for at kommentere