E-boks ramt af nedbrud - 36 dage før deadline for Digital Post

33 kommentarer.  Hop til debatten
E-boks er i øjeblikket ramt af et større nedbrud, hvor hjemmesiden er langsom eller slet ikke svarer. Årsagen er endnu ikke klarlagt.
26. september 2014 kl. 10:59
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Blot 36 dage før alle danskere skal være tilmeldt Digital Post, er E-Boks ramt af et længerevarende nedbrud, som betyder, at det i øjeblikket ikke er muligt at anvende den digitale postkasse hos E-Boks.

Hjemmesiden har meget lange svartider eller møder brugerne med fejlmeddelelser, men E-Boks oplyser ikke om årsagen til problemerne på hjemmesiden.

Flere kommuner har for få dage siden udsendt digitale breve til borgerne for at informere dem om overgangen til Digital Post, men det er uvist, om driftsproblemerne skyldes mange besøgende på E-Boks.

E-Boks har også været i færd med at indføre et nyt design på hjemmesiden. Version2 forsøger at få oplyst nærmere om årsagen til driftsproblemerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Remote video URL

33 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
32
29. september 2014 kl. 21:22

Der er mange fortilfælde, der peger på at du selv vil blive gjort ansvarlig! Post der ikke kommer frem har aldrig været en undskyldning. Jeg fik lænset min konto af Skat med begrundelsen, at Skat havde sendt krav til mig på en 1 år gammel forkert adresse, og dette trods det, at jeg kunne vise 17 forsendelser fra Skat. Forsendelser der alle var sendt til nyeste adresse. Så vent ingen overbærenhed. 2. Kan vi så nu sende byggeandragender per digital post til bygningsinspektoratet. *.dwf files forstås?

34
29. september 2014 kl. 22:36

Ja og DR licens glemte at sende giro kort til mig og så ville de have rykkergebyr, det fik de så ikke da jeg ikke mener at det er mig der skal holde øje med om de laver deres arbejde. Det kunne hun godt se så jeg slap.

33
29. september 2014 kl. 21:33

Ja, og hvis du gør dig for besværlig overfor skat, sender de HA...

25
27. september 2014 kl. 08:39

Jeg må indrømme at jeg ikke kan undslå mig for at mene, at man ligger, som man har redt. "Man" skal her forstås som de, der tror på centralistiske systemer, hvor staten har én stor knap at styre befolkningen med.

Jeg håber inderligt at e-boks vil vedblive med at fejle sig selv i graven - men jeg har samtidigt ondt af de mennesker, der føler sig afhængige af, at systemet er oppe. Personligt er jeg bedøvende ligeglad med om jeg kan få adgang til posten fra det offentlige.

26
27. september 2014 kl. 09:03

Jeg forstår ikke hvad der er galt med den mail adresse man allerede har.? Som det er nu skal det et dokument i E-box OG en mail til personen, lidt dobbelt arbejde.

30
27. september 2014 kl. 16:27

E-box er ikke mere sikker end en almindelig mail konto tværtimod.

29
27. september 2014 kl. 14:42

Hvorfor skal man det??

27
27. september 2014 kl. 09:36

Helt enig. Alle har, eller kan få sig, en ganske alm. mailadr. Statens problem består nok i at sikre sig, at de sender ofte fortrolige oplysninger til den korrekte mailadr.

23
26. september 2014 kl. 23:00

Jeg kan stadig ikk komme på!!! Var det ikke gået i orden? Så irriterende

24
26. september 2014 kl. 23:38

Det skulle det være, jeg kunne godt komme på.

22
26. september 2014 kl. 21:55

Brevet i min E-box var bare en meddelelse om at jeg har E-box og ikke behøver at gøre noget.

Det var da godt at vide at jeg HAR en E-box. :-)

20
26. september 2014 kl. 14:56

Jeg burde jo kunne logge på min netbank selv om e-boks er nede eller hvad? Det var dog ikke ret robust? Og ja, det virker fint med e-boks, hvis man går omkring borger.dk. Det giver da ingen mening?

18
26. september 2014 kl. 13:18

Jeg forsøgte lige at kigge på min banks hjemmeside: lsb.dk og fik at vide at responset var en binær fil MLAm4mZ+.bin på 511 tegn.' Fantastisk brugeroplevelse. (Indholdet ligner en html-fil med en fejl 500 response, men alligevel?)

17
26. september 2014 kl. 12:33

Vel, den eneste vej jeg har kunnet komme ind på e-boks, den sidste måned, er via borger.dk.

13
26. september 2014 kl. 11:45

Den er stadig nede

DA</p>
<p>e-Boks er midlertidig ude af drift pga. tekniske problemer</p>
<p>Vi beklager eventuelle gener dette måtte medføre.</p>
<p>Med venlig hilsen
e-Boks

Der er også beskeder på Norsk og Engelsk.

Edit: Kunne godt besøge e-boks med min (tilmeldte) Android app.

14
26. september 2014 kl. 12:07

Den er stadig nede

Det svinger. Jeg har haft problemer de sidste dage med at komme ind. Nogle gange får man den meddelelse du siger, andre gange får man noget af hjemmesiden frem, men så står den bare og hænger.

8
26. september 2014 kl. 11:28

Nej "e-Boks er midlertidig ude af drift pga. tekniske problemer"

5
26. september 2014 kl. 11:15

Normen er jo ikke at man bliver indkaldt til samtaler med få timers varsel, hverken i a-kassen eller i jobcenteret.

7
26. september 2014 kl. 11:18

Så du går ud fra at der ved nedbrud ikke kan forsvinde data?

10
26. september 2014 kl. 11:30

Jeg går ud fra, at de fleste vil være obs på hvis der har været nedbrud, og at der muligvis kunne være datatab, manglende breve osv. Skulle man som borger misse en besked - fordi den gik tabt pga. nedbrud, må det vel kunne bevises at den ikke var der!

12
26. september 2014 kl. 11:35

Jeg går ud fra, at de fleste vil være obs på hvis der har været nedbrud, og at der muligvis kunne være datatab, manglende breve osv.
Skulle man som borger misse en besked - fordi den gik tabt pga. nedbrud, må det vel kunne bevises at den ikke var der!

Jeg tror du har alt for store forventninger til borgernes iver med at tjekke eBoks - Personligt logger jeg kun ind når jeg får en mail om at der ligger noget nyt..

Jeg tvivler på at folk der er nye eBoks-brugere logger ind lige så ofte som de tjekker deres almindelige postkasse, så jeg synes egentligt det er meget relevant at spørge hvem der har ansvaret hvis lortet ikke virker :)

11
26. september 2014 kl. 11:32

Det er ikke et spørgsmål om, om det kan bevises, det interessante er hvem der har bevisbyrden. - jeg er slemt bange for det kan ende med at blive borgeren..

1
26. september 2014 kl. 11:03

Nu og i fremtiden er mange mennesker på f.eks. overførselsindkomst afhængig af at have adgang til digital post i forhold til mødeindkaldelser til møder med jobcentre og andre dele af det offentlige. Manglende fremmøde kan betyde et farvel til de offentlige ydelser.

Hvem er ansvarlig hvis en borger ikke kan modtage beskeden pga nedbrud i IT-systemerne, og dermed risikerer at miste sit forsørgelsesgrundlag?

Er det scenarie beskrevet nogen steder hos det offentlige?

21
26. september 2014 kl. 21:50

Nemt at besvare: Den som har magten er altid ansvarsfri.

16
26. september 2014 kl. 12:18

Tak for linket. I den (forholdsvis korte) lovtekst kan jeg ikke finde noget om oppetid/nedetid. Det nærmeste jeg kommer "tilgængelighed" er dette:

§ 10. Meddelelser, der sendes under anvendelse af Offentlig Digital Post, anses for</p>
<ol>
<li>at være kommet frem på det tidspunkt, hvor meddelelsen er tilgængelig for adressaten i postløsningen, og</li>
<li>at være afsendt af den angivne afsender.

Så altså bare en antagelse af at skidtet altid vil virke.
2
26. september 2014 kl. 11:06

Ja lige min tanke. Jeg har et brev i E-box men kan ikke se det.