Du risikerer at få spærret dit periodekort, hvis du tanker det op som et rejsekort

Foreløbig risikerer kunder at få spærret de nye periodekort med rejsekort-teknologi, hvis kunderne forsøger at tanke penge på kortet. Movia erkender, at situationen er uhensigtsmæssig.

Opdateret 13:40 Efter artiklen er udgivet, er Movia vendt tilbage med informationen om, at spærringen i forbindelse med optankning af pendlerkortet kun skulle kunne finde sted, såfremt der ikke er en aktiv fastpris-periode på periodekortet. Artiklen er opdateret, så den afspejler dette.

Hvis du er en af dem, der anvender de nye plastic-periodekort med rejsekort-teknologi, så er det med at holde tungen lige i munden, hvis du forsøger at tanke penge på dit almindelige rejsekort.

Hvis du ved en fejl kommer til at vælge periodekortet i stedet for rejsekortet - uanset om optankningen foregår ved en maskine eller online - så risikerer du, at periodekortet bliver spærret.

Det fremgår af en side med spørgsmål og svar om de nye periodekort på rejsekort.dk.

Version2 har spurgt Eskil Thuesen - centerchef hos en af Rejsekort A/S-ejerne, Movia - om det virkeligt kan passe, at periodekortet bliver spærret, hvis man forsøger at sætte penge ind på det.

»Det kan virkelig passe. Vi har besluttet, at pendlerkortet skal være et adskilt kort fra det almindelige rejsekort. Man kan godt købe en ny periode på det, men hvis man tanker op, så prøver man at bruge det (pendlerkortet, red.) som et rejsekort classic. Og det er noget kludder, det kan ikke finde ud af at være to kort på én gang,« forklarer centerchefen.

I en opfølgende mail forklarer Eskil Thuesen, at 'kunden først kan komme til at tanke pendlerkortet op, når fastprisperioden er udløbet. Og dermed er det ikke muligt at komme i en situation, hvor det bliver spærret, mens man har en gyldig periode på kortet'.

Fastpris-perioden skal altså være udløbet på kortet, før optankningen, der spærrer kortet, kan finde sted. Til gengæld er det dog også muligt faktisk at sætte penge ind på det inaktive pendlerkort, der så bliver spærret. Kunden kan få beløbet refunderet, hvis kortet bliver spærret, oplyser Eskil Thuesen.

Ikke med fra starten

Han fortæller, at pendlerkort-funktionaliteten ikke har været en del af rejsekort-systemet fra begyndelsen, men at det er noget, der er købt til sidenhen.

»Så derfor er alt jo ikke tænkt igennem fra starten med, at man har sådan en adskillelse af produkterne. Derfor er der noget af det, der er lidt kludret stadigvæk,« siger han.

Uanset hvad så er den nuværende situation, hvor kunder risikerer at få spærret deres pendlerkort, ikke hensigtsmæssig, erkender Eskil Thuesen.

»Det er jo ikke særlig smart, at man kan komme til at gøre noget, som vi ikke vil have, man skal gøre. Det er alt andet lige lettere for kunden og for os, hvis den mulighed ikke er til stede.«

Finder I en måde at gøre det på, så man ikke risikerer at få spærret sit pendlerkort?

»Vi har det klart på listen i forhold til at få fundet en løsning, men jeg kan ikke love, hvornår den kommer.«

Indtil der bliver fundet en løsning på problemet, er det for øjeblikket teknisk muligt at komme til at tanke pendlerkortet op både i automater og på rejsekort.dk.

Rejsekortselskabet er i dialog med leverandøren om en mulig teknisk løsning, oplyser Eskil Thuesen.

Han påpeger desuden, at det bliver forklaret på rejsekort.dk og i det velkomstbrev, der følger med pendlerkortet, at man ikke må tanke op på pendlerkortet. Desuden skulle formaningen komme til at stå på selve plasten i næste udgave af pendlerkortet.

Kombikort i 17

Som Version2 tidligere har fortalt, blev periodekort med rejsekort-teknologi lanceret 27. september. Og i løbet af første halvår 2017 bliver det - efter planen - slet ikke nødvendigt at rode rundt mellem pendler- og rejsekort.

Til den tid forventer Eskil Thuesen i hvert fald, at et såkaldt kombi-kort vil blive lanceret - det vil sige et rejsekort, der både indeholder den almindelige rejsekort-funktionalitet og et periodekort.

Foreløbig er det muligt at anvende pendlerkortet til interne rejser i Hovedstadsområdet og i Vestsjælland. Fra november i år er det meningen, det også skal være muligt at anvende kortet på strækninger mellem de to områder. Og fra 15. januar bliver Sydsjælland og Lolland-Falster også en del af periodekortområdet.

Det nuværende pendlerkort adskiller sig fysisk fra rejsekortet ved, at der står på kortet, at det er et pendlerkort.

I kommende udgaver skulle pendlerkortet også få en anden farve, så det er lettere at kende forskel på de to kort, og 'så man ikke kommer til at gribe det forkerte kort', som Eskil Thuesen tidligere har formuleret det.

Men indtil da er det altså med at holde øjnene åbne og stikke det rigtige kort i optankningsmaskinen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (53)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Ditlev Petersen

Problemet er passagererne. Det er hermed løst.

Behøver udviklingen af "rejsekortet" at foregå i regi af Åndssvageforsorgen? »Så derfor er alt jo ikke tænkt igennem fra starten med, at man har sådan en adskillelse af produkterne. Derfor er der noget af det, der er lidt kludret stadigvæk,« Det næste bliver vel, at kortet springer i luften?

Bent Jensen

Åndssvageforsorgen


Nu skal du ikke ned række den hæderkronede gamle nu nedlagt institution.
De måtte jo netop, da deres "kunder" ikke altid tænke sig meget om, være på forkant og samtidigt bagkant. For at få alle med. Og forhindre uheld og utilsigtet ting.

Det omvendte kan jo siges med situation i rejsekortet. De har måske påtaget sig, at passe det gammel klientel, med skåne og nyttejob, efter at forsorgen, til manges fortrydelse blev nedlagt.

Mads Jørgensen

Det er jo himmelråbende tåbeligt og ufleksibelt.

Skal jeg benytte to forskellige computere, hvis jeg ønsker at indsætte penge på hver sit kort. Behøver man virkelig mindre om at hele ideen var at få fjernet de forskellige zonekort, og periodkort man rendte rundt med i sin lomme. Til ÉT fleksibelt kort!

Vi har rigeligt med plastic - så behøver man vel ikke ét mere.

Det ville virkelig være smart, hvis nogle ville opfinde et kort som kan skifte "identitet" - sin funktion ved at have flere kort i et. Men det må man nok ikke anvende, for så skal man kopier sit rejsekorts data over på anden kort.

Ditlev Petersen

Det ville virkelig være smart, hvis nogle ville opfinde et kort som kan skifte "identitet" - sin funktion ved at have flere kort i et. Men det må man nok ikke anvende, for så skal man kopier sit rejsekorts data over på anden kort.


Det skal jo også helst være umuligt at fortsætte en rejse ud over de zoner, som periodekortet dækker. Det skal som minimum kræve, at man står af ved den station eller stoppested, hvor periodekortet slutter, annullerer sit periodekort - og venter i 24 timer.

Robert Winther

Fra FAQ'en:

Kan jeg tanke op på mit pendlerkort?
Nej, gør du det, vil dit kort blive spærret.

Til forskel fra et rejsekort, hvor du sætter penge på kortet ved at tanke op, skal du på et pendlerkort forny din periode (min. 30 dage). Køb i stedet et rejsekort.

Hvorfor er det så overhovedet muligt at vælge at man vil tanke sit pendlerkort op?

Er der overhovedet nogen logisk grund til, at man ikke foretager et tjek af, om en transaktion er tilladt, før den forsøges gennemført?

Povl Hansen

"Han fortæller, at pendlerkort-funktionaliteten ikke har været en del af rejsekort-systemet fra starten af, men at det er noget, der er købt til siden hen."

Så er man jo nød til af spørge hvilken idiot der lavede de oprindelige krav speficikationer ??

Men af han kom fra Åndssvageforsorgen, lyder meget realistisk (som indlagt, ikke som ansat)

Kim Runholt

Hvorfor holde fast i denne gammeldags model med tilmelding, fornyelse/optankning, tillægsbilletter osv...?

Hold det simpelt og prøv med lidt nytænkning:
* Ét kort, som kan bruges både til pendlere og alle andre (det nuværende almindelige personlige rejsekort)
* Brugeren tjekker ind/ud ved alle ture som normalt
* Prisen på turen trækkes som normalt ved turens afslutning
* Ingen tilmelding til nogen pendlerordning
* Pendlerrabat beregnes løbende efter hvert døgn, og rabatten refunderes

Eneste ændring er altså en natlig kørsel, hvor systemet gennemser dagens ture og kigger et antal dage bagud og anvender en simpel logik:

Der er betalt for zone Z mindst N gange i de seneste M døgn. Prisen reduceres derfor til maks X kroner pr. døgn for denne zone

Herefter refunderes det trukne beløb helt eller delvist, så den reelle pris for pendlere kommer ned på samme niveau som med de gamle periodekort.

Eskil Thuesen

Hvorfor holde fast i denne gammeldags model


Hej Kim

Vores oplevelse er, at budgetstabilitet er vigtig for mange passagerer: D.v.s. at man ved, hvor meget man kommer til at betale. Det er formodentlig den samme mekanisme, der ligger bag, at mange køber fastpris talepakker til deres mobiltelefon.

Den løsning du foreslår minder en del om den mængderabat, der i dag er på nogen strækninger, jf. http://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/priser-for-rejser/maengderabat.aspx.

Problemet er, at det kan være svært for passagerne at gennemskue, hvor meget man får i rabat hvornår. Derfor vil Metro, DSB og Movia fra 15. januar gå over til en fast rabat på rejsekortet for alle rejser på Sjælland og Lolland-Falster.

Bent Jensen

Et sådan kombineret kort kommer også i løbet af næste år. Vi er bare ikke færdige med at teste det endnu.


Måske skulle du skrive hvem og hvad du repræsente. Det gør det letter for alle i tråden.
(Centerchef Eskil Thuesen, Movia,)

Når du siger at det kommer i løbet af det næste år. Er det så i samme kategori som løgnen fra rejsekortet som .at grunden til at svindlen ikke blev stoppet før, var at de samarbejdet med politiet. Mens virkelighed var, at rejsekortet helt havde glemt at det blev svindlet, samt ikke kunne opdage det på grund af "softwareopdateringer."

Så i virkeligheden, er det en fejl som de overhovedet ikke har opdaget, ikke testet for, og de igen taget med bukserne nede om benet. Et samlet rejsekort, er først efter forslag fra version2 læser Mads Jørgensen kommet på tale. Og de vil nu få det udviklet, de første betaversioner er klar i 2020-21, samtidigt med at kortet lukket for bestandigt. Som den bastard det er.

Igen gør dog alt offentligt trafik gratis. Prisen for det kan nemt betales af besparelser på kontrol, samt en afskaffelse af transportfradraget for alle.
Når alle kan rejse gratis, så er der ingen grund til at give et transportfradrag. Desuden vil der også komme besparelser fra mindre trængsel på veje. Samt sparet CO²
Personer som skal bruge en bil i arbejdet, må få det betalt af deres firma.
Personer som ikke bor i området med god offentlig transport, har typisk også en husleje der afspejler det.

Torben Arendal

Gratis offentligt transport til alle!

Så slap vi af med alle de oligark virksomheder som Rejsekortet, Movia, DSB, Lokaltog, Arriva, Sydtrafik, Midttrafik, Flextrafik, Metro, Rejseplan, DOT, Banedanmarrk, Trafikministeriet, m. fl.

GOD TRAFIK TIL ALLE!

Peter Kyllesbeck

Der er betalt for zone Z mindst N gange i de seneste M døgn. Prisen reduceres derfor til maks X kroner pr. døgn for denne zone


Nu skal der jo ikke checkes ind, hver gang man kører ind i en ny zone på vejen fra zone A til zone B, og derfor er det ikke (altid) muligt at kende alle de passerede zoner.;-)

Angående de nye zonenumre ( se http://dinoffentligetransport.dk/billetter-og-priser/priser-og-zoner/tak... )
Hvordan vil 'afstande' i antal zoner fra A til B udregnes på tværs af 'de gamle' takstgrænser i fremtiden?
Vil det stadig være den direkte vej (som nu), eller vil man indføre for alm. rejser samme princip som på periode/pendlerkort ( en naturlig rejsevej mellem afgangs- og ankomstzone )
( se under pendlerkort her: http://dinoffentligetransport.dk/billetter-og-priser/priser-og-zoner/tak... )

(Måske Eskil Thuesen kan svare på dette)

Peter Hansen

Vores oplevelse er, at budgetstabilitet er vigtig for mange passagerer: D.v.s. at man ved, hvor meget man kommer til at betale.


Derfor bør man heller aldrig benytte rejsekort, da man ikke aner, hvad man kommer til at betale for en given rejse, medmindre man på besværlig vis har slået det op på en hjemmeside og samtidig skal man også tjekke om det er billigere eller dyrere en kontantbillet på samme strækning. Man risikerer nemlig i en del tilfælde at komme til at betale mere med rejsekortet end en kontantbillet på samme strækning, hvilket ikke giver nogen mening, men ikke desto mindre er tilfældet.
Køber man derimod en kontantbillet, får man med det samme og inden afregning besked på, hvad rejsen kommer til at koste.

Peter Kyllesbeck

Køber man derimod en kontantbillet, får man med det samme og inden afregning besked på, hvad rejsen kommer til at koste.


Det forudsætter, at du kender antallet zoner eller køber i en automat, hvor du kan angive fra/til ( husk reglen med fjerneste zone fra udgangszonen på rejsen bestemmer prisen for kontantbilletter)

Desuden koster kontantbilletter normalt markant mere.

Jarle Knudsen
Eskil Thuesen

Man risikerer nemlig i en del tilfælde at komme til at betale mere med rejsekortet end en kontantbillet på samme strækning, hvilket ikke giver nogen mening, men ikke desto mindre er tilfældet


Det er en af årsagerne til, at der gennemføres en takstharmonisering 15. januar: Så vil rejsekort altid være billigere end enkeltbilletter ved rejser på Sjælland og Lolland-Falster.

Pierre Husted Sigvardsen

Nu du er så hurtig til at svare Eskil, så tænkte jeg at jeg lige så godt kunne spørge dig her.

Hvad kommer det nye Rejsekort-Pendlerkort til at koste fra Holbæk??
Jeg fandt den her oversigt over prisændringerne: https://www.moviatrafik.dk/om-os/videncenter-movia/takstharmonisering
Men jeg kan ingen oversigt finde for rejser fra Holbæk til Kbh.

Kan du hjælpe mig?

Eskil Thuesen

Hvad kommer det nye Rejsekort-Pendlerkort til at koste fra Holbæk??


Hej Pierre

  1. januar ændrer vi taksterne på Sjælland. Prisen bliver den samme for almindeligt periodekort og rejsekort pendlerkort.

Hvis jeg ikke husker galt, vi prisen Holbæk - København H falde fra 2010 kr. pr. måned i dag til 1600 kr. pr måned med Takst Sjælland.

Men der er et lille forbehold for, at vi sidder og lægger sidste hånd på de endelige takstrækker, og det kan føre til justering (selvom jeg ikke regner med det). De endelige priser for alle destinationer vil kunne ses i rejseplanen, når vi får den opdateret med de nye priser op mod jul.

Lars Ivar Hauschultz

Jeg kan til daglig fint køre på mit mobil-periodekort - og jeg behøver som regel ikke engang at vise det til buschaufføren. Det eneste der er rigtig dumt, er når jeg vil køre tog eller metro fra en zone periodekortet dækker, til en det ikke dækker (eller omvendt). Så skal jeg enten a) acceptere at betale dobbelt for nogle af zonerne eller b) stå af toget og tjekke ind/ud inden jeg kører videre. Jeg ville ønske at jeg kunne registrere mine allerede dækkede zoner hos Rejsekortet A/S, og at de lod være med at trække betaling for de registrerede zoner. Hvor svært kan det være?

Kim Garsdal Nielsen

Uden at få svar på dette spørgsmål, ligner det hele for mig som udenforstående en pseudodiskussion. Jeg er udenforstående, fordi jeg bor indenfor cykelafstand fra mit arbejde i hovedstadsområdet, og mit sidebehov for offentligt normalt kan klares med klippekort på mobil.

Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan to forskellige systemer kan være koblet på en måde, så man, hvis man er med i det ene (eller vel begge), kan få lov at lave ulovlige handlinger i det andet.

Så længe rejsekortet og dets afarter er så ugennemskuelige, så bliver jeg ved mit mobilklippekort.

Hans Schou

Kære Eskil Thuesen

Derfor er der noget af det, der er lidt kludret stadigvæk

Hvis vi tager udgangspunkt i en pendler der bor i Hillerød, og hver dag tager myldretidstoget begge veje til København.

Som det er nu, så får pendleren hver måned et alle-zoner periodekort af pap tilsendt automatisk. Når han modtager kuverten, kommer han i tanke om, at han må putte det ned i sin taske. Da der er ret meget trængsel i toget i myldretiden, er der aldrig kontrollører, og han viser aldrig sit pap-kort til nogen.

Det eneste pendleren skal huske er, at lægge pap-kortet ned i tasken når han modtager det med posten. Det er ret nemt, når han bliver mindet om det en gang om måneden. Selv de mest distræte EDB-programmører kan huske det.

Hvordan er det at Rejseperiodekortet gør det nemmere end det eksisterende system?

Edit: Ups, jeg glemte at den service med at sende pap-kort automatisk er afskaffet. Hvornår bliver den genindført?

Hans Schou

Kontrolafgiften udgør 750 kr.. Det ville du jo også få, hvis du glemte at lægge det nye papkort i tasken.


Tricket er, at man ikke glemmer at lægge papkortet i tasken. Det er et selektivt opkald, et wake-up call når du ser kuverten. Er man pendler, så er der intet selektivt opkald, når man ankommer til stationen, for det gør man hver dag.

Men lad det nu ligge. Den fantastiske gode service med automatisk tilsendt papkort er afskaffet (uden grund), og den kommer aldrig tilbage.

Povl Hansen

Ups, jeg glemte at den service med at sende pap-kort automatisk er afskaffet. Hvornår bliver den genindført?

Den bliver ikke genindført, den dumme service var skyld i af bøde indtægterne faldt kraftigt, så man var nød til af komme med en latterlig undskyldning om af det ville koste 10 millioner af lav et nyt system

Latterligt fordi af lave rejsekort-månedskort, med garanti kommer til af koste over de 10 millioner, nok aldrig kommer til af virke så om 5 år nedlægger man fordi der ikke var nogen der brugte det ...

Steen Thomassen

Jeg ville ønske at jeg kunne registrere mine allerede dækkede zoner hos Rejsekortet A/S, og at de lod være med at trække betaling for de registrerede zoner. Hvor svært kan det være?


Svært, når systemer skal snakke sammen. Rejsekort skal vide om du lige nu har et gyldig pendlerkort og oplysningerne er flere steder efter hvor det er købt - om det købt hos DSB, Movia eller en af de andre trafikselskaber. Jeg ved at rejsegaranti har netop har problemer ved det er spredt over flere systemer.

Michael T. Jensen

.. som du jo så ikke får, som du skrev.


Hvis en succes bliver defineret som at mange bruger det, er rejsekort afgjort en succes, hvor afskaffelsen af pap-kortet hjælper på succesraten.

Hvis en succes defineres på brugernes tilfredshed med brugen, er rejsekort ovre i modsatte ende af spektret. Se eksempelvis på trustpilot*), hvor rejsekort opnår en score på hele 0,8 og hvor 80% af de over 1000, der har lavet en bedømmelse, har givet 1 stjerne - nok fordi man ikke kan give 0 stjerner. Det har jeg ikke set værre hvis man undtager rendyrkede svindelfirmaer.

Er der noget med at rejsekort har et monopol?

*) Jeg er klar over at Trustpilot skal indtages med rigelig salt, men når det drejer sig om en lav score tror jeg mere på resultatet end når der er en meget høj score...

Peter Kyllesbeck
Eskil Thuesen

Hvis en succes defineres på brugernes tilfredshed med brugen, er rejsekort ovre i modsatte ende af spektret


Hej Michael

Forbrugerrådet/Passagerpulsen har gennemgået kundetilfredshedsmålingerne af rejsekortet,

http://passagerpulsen.taenk.dk/file/271/download?token=Hs0C-pJL

69 % finder, at rejsekortet gør det lettere at rejse med den kollektive trafik. Den største kritik rejses af, at priserne er ugennemsigtige. Det forsøger vi at rette op her på Sjælland med en takstharmonisering fra 15. januar.

Eskil Thuesen
Eskil Thuesen

Edit: Ups, jeg glemte at den service med at sende pap-kort automatisk er afskaffet. Hvornår bliver den genindført?

Hej Hans

Forklaringen om abonnementsservice kan læses her:

http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/spm/1136/svar/1164063/1410797.pdf

Pendlerkortet vil give de fordele, abonnementsservice havde. Og så behøver man ikke vente på, at posten kommer frem...

Herudover vil periodekort på pap på 9 zoner og derover ikke længere kunne sælges på de bemandede salgssteder hos DSB og Movia efter 15. januar. Det skyldes, at de lidt aldrene billetsystemer på salgsstederne ikke kan håndtere det nye takstsystem for lange periodekort. Papperiodekort vil fortsat kunne købes i DOTs webshop. Men ellers vil pendlerkortet være et godt alternativ.

Peter Hansen


Der er aldeles ikke noget "normalt" ved at skulle tjekke ind/ud ved alle ture. Forestil dig, at alle periodekortpendlerne pludselig blev tvunget til at stemple ind og ud hver evig eneste dag hele året. Forestil dig køerne ved på- og afstigning og forestil dig hvor mange dummebøder en pendler ville kunne regne med at få på et år for at glemme at stemple ind / ud i lyset af det nuværende høje serviceniveau, hvor han/hun aldrig behøver at bekymre sig om den tåbelige foranstaltning, der kun findes for at nogle semi-retardoer, der ikke forstår zonesystemet, kan få det "let" ved at rejsekortet bare trækker et beløb, som de ikke har en kinamands chance for at gennemskue om er korrekt.

Peter Hansen

Hej Peter, så kan jeg anbefale at købe et pendlerkort, hvor det ikke er nødvendigt med check ind og check ud i tog, og kun check ind i bus.


Mit indlæg var en reaktion på Kim Runholts bidrag fra i fredags, hvor han gør sig til talsmand for en afskaffelse af den bekvemme (såkaldt "gammeldags") model til fordel for en model uden nævneværdige fordele for brugeren, idet denne skal "tjekke ind/ud ved alle ture som normalt":

Hvorfor overhovedet kræve periodekort?

Hvorfor holde fast i denne gammeldags model med tilmelding, fornyelse/optankning, tillægsbilletter osv...?

Hold det simpelt og prøv med lidt nytænkning:
* Ét kort, som kan bruges både til pendlere og alle andre (det nuværende almindelige personlige rejsekort)
* Brugeren tjekker ind/ud ved alle ture som normalt
* Prisen på turen trækkes som normalt ved turens afslutning
* Ingen tilmelding til nogen pendlerordning
* Pendlerrabat beregnes løbende efter hvert døgn, og rabatten refunderes

Eneste ændring er altså en natlig kørsel, hvor systemet gennemser dagens ture og kigger et antal dage bagud og anvender en simpel logik:

Der er betalt for zone Z mindst N gange i de seneste M døgn. Prisen reduceres derfor til maks X kroner pr. døgn for denne zone

Herefter refunderes det trukne beløb helt eller delvist, så den reelle pris for pendlere kommer ned på samme niveau som med de gamle periodekort.

Det er i parentes bemærket den model, I indfører, med det næste "periodekort på rejsekort" i 2017(?), hvor I til gengæld kræver, at den stakkels pendler skal tjekke ind og ud for hver eneste rejse.

Eskil Thuesen

Det er i parentes bemærket den model, I indfører, med det næste "periodekort på rejsekort" i 2017(?), hvor I til gengæld kræver, at den stakkels pendler skal tjekke ind og ud for hver eneste rejse.

Hej Peter

Tak for opklaringen.

Vi opretholder begge versioner af periodekort på rejsekort. Så der bliver frit valg for pendlerne, alt efter hvad der passer en bedst :-)

Hans Schou

Forklaringen om abonnementsservice kan læses her:


Der står ikke noget om hvilket besvær og hvilken risiko for dummebøder pendleren står med. Det er en salgstale.

Jeg kan godt se problemet i at ordningen var dyr at håndtere. Men her er det så man henvender til ingeniører og IT-nørder der kun tænker i løsninger, uden at skabe problemer.

I har lavet et pendlerkort, hvor man ikke behøver stemple ind/ud på togstationer. Godt, det er det samme som papkortet. Men så stikker i kæppen i hjulet ved at kræve, at man mindst én gang om måneden skal stemple ind. Hvorfor? Hvis man har betalt, hvad er så grunden til at man skal stemple ind? Fortvivl ikke, spørg i plenum: her fx.

For tiden er det sådan, at vores lokale købmand vil registrere os på alle mulige måder med medlemskort, totalovervågning og hvad ved jeg. Vi blev simpelthen så trætte af det, så vi tog en runde hos de andre, og nu lægger vi de fleste af vores indkøb hos Rema1000, da de overvåger mindst. Men Rejsekortet har monopol, så vi kan ikke vælge en anden leverandør, og det burde alt andet lige betyde skrappere krav end dem trafikminister Heuniken udviser i dit link.

Når I en dag afskaffer

Pendlerkortet vil give de fordele, abonnementsservice havde. Og så behøver man ikke vente på, at posten kommer frem...

Jeg ventede ikke. Det dumpede bare ind af brevsprækken. Det er bare den dumme regel med selv at skulle huske at skulle stemple ind, der skal afskaffes.

PS: Jeg løj lidt om den brevsprække: den er også afskaffet.

Hans Schou

Det er fordi betalingen først bliver læst ned på kortet, når du tjekker ind.


Jamen, de EDB-folk der læser version2 ved udmærket, at man selv kan skrive på sit eget Rejsekort, selv læsere af Ekstrabladet ved det.

Hvis bare det handler om opdatering af kortet, så klarer vi det selv. Det ville være nemmere og oven i købet ikke kunne opdages, hvis man sørger for at skrive det samme på kortet, som Rejsekortet ville have gjort.

Der er kun en vej for RejsePendelerKortet, det skal stoppes inden kunderne køber en bil.

Der er kun en vej for RejseKortet, det skal stoppes inden kunderne køber en bil. Om muligt er Rejsekortet endnu værre end det man vil presse ned over pendlerne.

Nogle vil synes at man ikke kan skrotte Rejsekortet nu, fordi der er brugt 6 mia. (eller hvor meget det nu er). Men fakta er at det ødelægger offentlig transport, og derfor vil det i sidste ende, være det eneste samfundsmæssigt rigtige at skrotte det.

Peter Kyllesbeck

Det er i parentes bemærket den model, I indfører, med det næste "periodekort på rejsekort" i 2017(?), hvor I til gengæld kræver, at den stakkels pendler skal tjekke ind og ud for hver eneste rejse.


... og netop den model løser problemet med rejser ud over periodekortet zoner.

Så hvis man kan vælge mellem et rent periodekort og et kort med både det kendte rejsekort og mulighed periodekort, så har man kort til den, der kun pendler en fast strækning/område, og den, der pendler med svinkeærinder ud over faste zoner. :-)

Henrik Christian Grove

Vi opretholder begge versioner af periodekort på rejsekort. Så der bliver frit valg for pendlerne, alt efter hvad der passer en bedst :-)

Men det er en kombination der passer bedst. Jeg gider ikke skulle checke ind/ud til hverdag når jeg bare skal til/fra arbejde, men når jeg så skal besøge en ven der bor i en zone hvor mit periodekort ikke gælder, vil jeg selvfølgelig gerne gøre en indsats for at få lov at betale lidt ekstra for det.

Claus Nielsen

Jeg ved godt at jeg er sent på den til denne her diskussion, men siden det følgende ikke er nævnt vil jeg alligevel skrive det.

Med det nye pendler rejsekort skal vi så have 2 rejsekort, hvor pendler kortet kr;ver indtjekning indtjekning i busserne.

Siden de 2 kort lige nu er ens, hvor tit kommer det så til at ske at man tjekker det normale rejsekort ind i stedet for pendler kortet? Jeg har for nylig prøvet at tjekke ind på mit dankort ved en fejl i bussen om morgenen, men der får jeg i det mindste en fejllyd der advarer mig om at noget er galt.

Kombiløsningen lyder bedre, men den nuværende løsning lyder ærlig talt som en lappeløsning der primært er lanceret for at kunne hævde at have levet op til kravet om at have en periodekortløsning på rejsekortet i 2016.

For resten. Hvorfor er der kun 2 lyde? Hvorfor ikke have separate lyde for tjek ind og tjek ud i stedet for den generiske "ok" lyd? På linjer som 4A er det da et problem at man kan komme til at tjekke ud når man tror man tjekker ind eller omvendt. Det samme gælder på visse togstationer.

Eskil Thuesen

Hej Claus

Næste udgave af pendlerkortet får et andet layout (det bliver grønt), og så skulle det være nemmere at skelne fra de almindelige rejsekort.

Vi har også store forventninger til kombikortet. Men som nævnt andetsteds kræver det check-ind og check-ud på alle rejser. For mange pendlere er det vigtigt at undgå især check-ud. Her vil pendlerkortet være en god løsning.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize