DSB's togdata i åbne API’er bliver nærmest ikke brugt

DSB stiller data til rådighed for udviklere med hang til trafik-applikationer. Men servicen, der har et år på bagen, bliver næsten ikke brugt.

DSB Labs er en webservice, hvor DSB stiller firmaets data til rådighed for udviklere, der gerne vil lave trafik-applikationer. Web-siden blev sat i søen i efteråret 2010 og har altså godt et år på bagen.

Den store succes er det dog ikke blevet til. I hvert fald er der kun cirka 5-10 henvendelser om måneden, fortæller Kim Jonasen it-projektleder i DSB Digitale Kanaler.

»Jeg ved ikke, hvor stor en succes, det er. Vi har lavet en Twitter-profil og en Facebook-side, men der er nok ikke så mange, der kender os. Vi havde ikke sat os et mål for, hvor mange der skulle bruge siden, vi ville bare ud over rampen,« siger han til Version2.

Læs også: DSB lægger tog-data i åbne API'er

Hvor mange applikationer er der blevet udviklet, siden I frigav data?

»Vi ved faktisk ikke, hvilke apps der er blevet udviklet, for mange var der i forvejen. DSB Labs er måske ikke så sigende, for hvad det indeholder.«

Hvad skal der så ske med DSB Labs nu?

»Det er et godt spørgsmål. Nu har vi lagt de data ud, som der har været efterspørgsel på, og så må vi tro på, at det er det, folk vil have. Så vedligeholder vi siden som en nyhedskanal til at publicere vores egne ting på, eller når vi ser noget sjovt ude i verden, som andre kan blive inspireret af. Vi lukker den ikke ned, heller ikke selv om der ikke er så mange, der bruger den, for det er den kanal, vi vil kommunikere vores åbne data igennem.«

Skrælning belastede server

Før DSB Labs blev lanceret, var problemet, at udviklere ofte skrællede siderne for trafikinformationer. Og det belastede den gamle server, som informationerne lå på. Yderligere var problemet med ’skrælningen’, at hvis DSB ændrede noget på siderne, risikerede man, at applikationerne holdt op med at virke.

Derfor ville DSB gerne hjælpe udviklere og gøre API’erne tilgængelige, således at applikationerne ikke gik ned.

»Vi kan ikke forhindre, at folk scraper siderne. Så vi stiller informationerne til rådighed, og vi stiller ikke nogen krav til, hvordan de må bruges,« siger han til Version2 og fortsætter:

»Vores kolleger i Oslo har lavet et lignende tiltag, men de er meget strikse med, hvem der får dataene, og folk skal skrive under på, at man ikke vil tjene penge på applikationen. Men vores udgangspunkt er, at man når man har brugt mange timer på at udvikle en applikation, skal man også have mulighed for at tjene penge på den.«

Rejseplanen har lavet et lignende tiltag, hvor man kan få realtidsopdateringerne på busser, og således kan udviklere bygge nye, smarte applikationer ud fra data fra DSB Labs og Rejseplanens labs.rejseplanen.dk.

Se en video om udvikling af applikationer ud fra åbne data set fra et amerikansk synspunkt herunder.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Per Erik Rønne

Det fremstår nærmest af artiklen, at tiltagene har været en fiasko.

Det er imidlertid på ingen måde tilfældet. Der findes da også flere applikationer til i hvert fald iOS der gør brug af APIerne, og jeg bruger da i hvert fald på min iPhone applikationen BusTogMetro når jeg skal med kollektiv trafik i HT-området, Live S-tog når jeg står på en station (så kan man se hvor det tog man skal med, befinder sig), og Rejseplanen når jeg i øvrigt har brug for det. Alle fornuftige iPhone-applikationer, der måske endda også findes til eksotiske systemer som Android.

5-10 henvendelser om måneden fra folk der vil udvikle applikationer med baggrund i dataene er da også imponerende meget, så jeg forstår slet ikke Version2's vinkling.

Men måske er det blot sådan at journalisters vinkling er kuriøs?

Jesper Lund Stocholm Blogger

jeg bruger da i hvert fald på min iPhone applikationen BusTogMetro når jeg skal med kollektiv trafik i HT-området, Live S-tog når jeg står på en station (så kan man se hvor det tog man skal med, befinder sig), og Rejseplanen når jeg i øvrigt har brug for det.


Men bruger disse applikationer de nye API'er? Som Kim Jonasen siger, så brugte mange applikationer tidligere screen scraping af data og spørgsmålet er jo, om disse applikationer har skrevet deres kode om.

Når det så er sagt, så kunne det være interessant at høre Kim om antallet af requests/dag på servicen.

Peter Nørregaard Blogger

Tallene for henvendelser lyder ikke specielt lave, enig.

Når det er sagt, så glemmer virksomheder og myndigheder ofte det sidste element i succesfulde åbne snitflader: Markedsføring.

Selv en gratis vare skal markedsføres og det virker måske lidt passivt at have en twitterprofil som poster nogle få gange pr måned (se selv: https://twitter.com/#!/DSBLabs). En lidt mere aktiv indsats ville være godt.

Og ja, request-tallene ville være interessante at se

(hmm, kan se at artiklen er meget gammel - måske tid til en opfølgning?

Jesper Lund Stocholm Blogger

(hmm, kan se at artiklen er meget gammel - måske tid til en opfølgning?


Hvis man leger lidt med den OData-interface, der er udstillet, så kan man se at STogs-data også er inkluderet i dag. Det var de ikke da DSB (med hjælp fra CIBER, btw) implementerede den første version.

http://larswp.dk/Tog.aspx?$filter=StationUic%20eq%20'8600695'

(jeg har ikke prøvet med DSBs interface direkte - blot leget lidt med Lars' ODate interface, så data om Stogs-stationer kan komme andetsteds fra)

Peter D Hansen

Et site der BURDE bruge DSB's eller Rejseplanens data, er http://www.mapnificent.net/ som på et kort viser hvor langt man kan nå med kollektiv transport inden for et givent tidsrum

Men foreløbigt er der åbenbart ikke interesse nok til at sitets ejer/udvikler medtager København/Danmark. Forslaget har ikke fået ret mange stemmer her:
http://mapnificent.uservoice.com/forums/82843-general/suggestions/179725...-

Log ind eller Opret konto for at kommentere