DSB's nye hjemmeside bruger mobil-tricks til desktoppen

Den nye hjemmeside for DSB har fået et ’mobilt’ look, også til almindelig desktop-brug i browseren. I dag kommer 40 procent af besøgende fra mobile enheder og tallet stiger hastigt.

Der blev slanket og forenklet i den helt store stil på DSB’s hjemmeside, da den skulle relanceres, med premiere i juni måned.

Og resultatet er blevet en side, som selv fra en almindelig pc og browser ligner et mobil-site eller en smartphone-applikation. Det er helt bevidst, forklarer Christian Linnelyst, direktør for salg og produktmarketing i DSB.

»Desktop-versionen kom til at ligne vores mobil-app. Der er også samme slags menu som i app’en, hvor du swiper fra venstre kant. På hjemmesiden er det så en menu-knap, som bringer menuen frem i venstre side,« siger han til Version2.

Det overordnede mål med relanceringen var at skære ned på informationsmængden og gøre det helt simpelt at bruge siden.

»Kunderne kommer for at søge en rejse og købe den, og så skal vi ikke forvirre dem med alt muligt andet. Så det vigtigste for os var at gøre det hele mere enkelt og gøre formularen til at finde en rejse meget mere klar. Siden relanceringen er vores konverteringsrate, fra søgning til køb, steget med mere end 15 procent. Det tager vi som udtryk for, at noget er lykkedes,« siger Christian Linnelyst.

Snart er halvdelen af besøgene fra mobil

I dag kommer 40 procent af besøgende på dsb.dk fra mobile enheder, men udviklingen peger på en overvægt af mobilbrugere inden for en overskuelig fremtid.

»Tallet stiger og stiger, for vi har mange kunder på farten, som måske står på stationen og køber en billet. Vi driver nok et af de større sites med flest besøg fra mobile enheder i Danmark. Derfor har vi også gjort meget ud af et responsivt design, så det også er en god oplevelse på en mobil,« siger Christian Linnelyst.

Udover enklere menuer og forside, er der også blevet redigeret kraftigt i alt indholdet på det omfattende site med over 2000 undersider.

»Vi har stort set samme antal sider som før, men vi har kortet markant ned i tekstmængden og gjort det meget nemmere at navigere til den side, man søger. Vi har været igennem alle vores produktsider, men vi er ikke helt til bunds med at forenkle alle vores sider,« siger Christian Linnelyst.

Med relanceringen er arbejdet med at forbedre siden heller ikke stoppet. Der er flere mindre forbedringer på vej og planer for næste større opgradering.

»Vi vil se løbende, om vi kan gøre siden mere enkel. Og så arbejder vi også med større ting, for eksempel login, så du kan søge en rejse fra computeren, og så automatisk se den på dine andre enheder også, når du tager afsted,« siger Christian Linnelyst.

Teknikken bag dsb.dk er nu CMS’et Episerver 7, og udviklingen af den nye hjemmeside skete i et samarbejde mellem DSB’s egen it-afdeling og Cap Gemini.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize