DSB kunne i juli udpege tre vindere af en enorm rammeaftale, der skal give it-udvikling for 187 millioner – herunder til udvikling af en ny DSB-app.
Før organisationen kom så langt i processen, er udbuddet blevet udskudt i mere end syv måneder, og regningen til konsulentbistand fra selskabet Implement er nu løbet op i ca. 5,5 millioner kroner.
Det viser en aktindsigt, som Version2 har fået.
Udgifterne løber fra december 2015, men er tilsyneladende intensiveret over de seneste måneder. I maj og juni i år har konsulentregningen således lydt på over 680.000 kroner.
For kompliceret
Udbuddet skulle ifølge den originale plan have fundet en vinder i november 2016. Efter flere forsinkelser blev tre leverandører – Trifork, NetCompany og HaCon – udpeget som vindere af rammeaftalen den 11 juli.
Både konsulentregningen og forsinkelsen kan være symptom på, at projektet har været for kompliceret til et enkelt udbud, vurderer Thomas Hildebrandt, der er lektor ved IT-Universitetet.
»Det kan være et tegn på, at de burde have delt projektet op i mindre bidder, finde en leverandør og så få det lavet i adskilte dele,« siger han og fortsætter:
»Når man favner alt i ét udbud, risikerer man igen og igen at få noget, man ikke ville have alligevel.«
DSB: Vi kan ikke gå i detaljer
Hos DSB ønsker man ikke at kommentere yderligere på, hvordan udbuddet er foregået:
»Af forretningshensyn kan vi ikke gå ind i yderligere detaljer omkring udbuddet. Nøjagtig som så mange andre it-kunder har vi gennemført et rammeudbud, hvor vi knytter tre leverandører tættere til os, så de lærer vores ønsker og behov at kende,« lyder det i et skriftligt svar fra Aske Wieth Knudsen, der er DSB’s chef for forretningsudvikling.
De tre leverandører, »skal byde på opgaver inden for udvikling, vedligehold, konsulentydelser og drift, ligesom aftalen kan benyttes til al app-udvikling til DSB's kunder og medarbejdere«, lyder det i en tidligere meddelelse fra DSB.
»Som den første aktivitet i rammeaftalen igangsættes udviklingen af en ny DSB App,« fortsætter selskabet.
Med de tre vindere er udbudsarbejdet altså ikke overstået for DSB.
Skal snakke med legacy-systemer
Udbudsprocessen har fra begyndelsen været plaget af forsinkelser. Ifølge Version2’s oplysninger fra kilder tæt på processen er afslutningen blevet udskudt minimum fem gange.
En af forsinkelserne skyldes, at DSB bad leverandørerne om at tage højde for EU’s kommende persondataforordning i tilbuddene. En anden forsinkelse skyldes ifølge kilder, at DSB havde evalueret en forkert udgave af en tilbudsgivers tilbud.
Formålet med rammeaftalen – der løber over de næste otte år – er at lave forbedringer og udviklinger oven på den eksisterende app-infrastruktur, har Aske Wieth-Knudsen tidligere forklaret til Version2.
Det høje budget er dels lagt, fordi app’en skal fungere op imod grænseflader til en række it-systemer af ældre dato – herunder billet og plads-systemet Rosa, som stod over for en modernisering allerede i 1999.
Desuden skal en app ikke kun tale med DSB’s systemer, men også med it-systemerne hos samtlige regionale trafikselskaber.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.