DSB efter afsløring af wifi-snyltere: Nyt internet i tog til næste år

DSB er klar over, at det er nemt at snyde sig til gratis internet i togene. Men det er den eneste mulighed, siger selskabet, som nu fokuserer på at få en helt ny internetløsning til næste år.

For 29 kroner - eller en billet i en DSB 1.-kupe - kan du få internet på togturen med DSB.

Men måden, DSB holder ikke-betalende væk fra internetadgangen, er så simpel at omgå, at det tilsyneladende har været en offentlig hemmelighed blandt DSB’s kunder, hvordan man kunne få forbindelse til omverden uden at betale. It-firmaet Emino skrev for eksempel om det i et blogindlæg, som Version2 omtalte.

Læs også: Udviklere finder hul i DSB 1: Kommer gratis på nettet

Og sådan er systemet nu engang bare indrettet, for det var den eneste løsning, der levede op til kravet om nem adgang for kunderne på 1. klasse med det nuværende hardware, svarer DSB via en e-mail til Version2.

»Vi er klar over, at man kan logge sig på alle steder i toget med de rigtige numre fra en DSB 1. kupe. Med det nuværende udstyr er det den eneste mulige måde at gøre det på, hvis vi vil være sikre på at alle DSB ’1 kunder skal kunne komme direkte på uden at betale for det,« skriver DSB’s salgs- og marketingschef, Nicolai Eisenreich.

Han understreger, at det er at snyde sig til adgang, hvis man opgiver et andet sædenummer, end det man sidder på.

»Det er klart, at innovative hjerner som f.eks. ingeniører altid eksperimenterer med tekniske løsninger og derfor har fundet frem til denne metode. Jeg vil dog selvfølgelig understrege, at det dels er at snyde DSB og andre kunder at benytte vores netløsning uden betaling, dels er man faktisk med til at gøre den nuværende netløsning dårligere, da den ikke kan holde til et for stort pres – hvilket er årsagen til, at vi i første omgang har gjort det til en betalingsløsning, og at vi arbejder på en ny og teknologisk tidssvarende løsning, vi forventer at introducere til næste år,« lyder svaret.

DSB fik indbygget internetadgang i togene i 2007, i samarbejde med TDC, men siden da er der sket en udvikling i trafikmængderne på internettet. Netforbindelsen via DSB’s betalingsløsning er derfor kendt for at være notorisk langsom.

»Vi er fuldt ud klar over, at den nuværende seks år gamle løsning ikke fungerer tidssvarende, hvilket ikke er tilfredsstillende. Det er dog ikke et problem, vi kan løse alene. Derfor samarbejder vi lige nu med de førende udbydere inden for internetsystemer i tog med henblik på at få opbygget en velfungerende internetløsning til vores kunder. Indtil da kører vi videre med den nuværende løsning, som vi tilbyder kunder, der har købt billet til DSB 1 og alle andre til en pris af 29. kr.« svarer salgsdirektøren.

DSB havde faktisk allerede opgaven med internet i togene i udbud i 2005 og valgte i første omgang tyske T-Systems som leverandør. Men firmaets plan om at placere wifi-routere langs hele togstrækningen gik i vasken, og i stedet måtte DSB starte forfra med TDC som leverandør, hvor netforbindelse sker via teleselskabets sædvanlige 3G-netværk.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (21)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Torben Frandsen

Det internet som DSB indtil videre har præsteret, har jo ikke været værd at betale for alligevel.

Kun sporadisk er det muligt at opnå en brugbar forbindelse, og det går helt galt hvis man prøver at logge på en vpn, fordi forbindelsen hele tiden kommer og går.

Så DSB burde droppe bekymringerne, og lade det være gratis for alle indtil der kan tilbydes en ordentlig forbindelse.

Jeg var forøvrigt ude og flyve med et kendt flyselskab her den anden dag. Billetten, som rakte flere tusinde kilometer væk, kostede nogenlunde det samme som en standard togbillet fra København til Århus, hvis man lige glemmer at DSB også kræver pladsbillet oveni hvis man skal være sikker på at sidde ned. Der fulgte gratis og relativt velfungerende internet med på flyrejsen.

Imponerende hvad andre kan, som DSB ikke kan...

  • 12
  • 0
#3 Rasmus Kaae

Det er ikke notorisk langsomt - det er decideret ubrugeligt. Man bliver smidt af hele tiden. Hvorvidt det skyldes overbelastning tvivler jeg stærkt på, da det også er ustabilt uden for myldretiden.

  • 4
  • 0
#10 Henrik Pedersen

DSBs internetforbindelse er direkte ubrugelig. Før i tiden havde jeg illusionen om at jeg ville kunne arbejde under mine togrejser - det skete så ikke.

Generelt set er mobildækningen på internet også ret ustabil over den strækning jeg typisk kører, som hedder Nakskov - Hellerup. De første 100 km er praktisk taget uden internet, da alt under Vordingborg åbenbart er glemt af samtlige teleselskaber.

En helt anden ting som jeg synes er næsten lige så slemt. DSB har haft strømstik i alle de regionaltog jeg har kørt med indtil nu - Men bemærk nu formuleringen! StrømSTIK: Det er ikke det samme som at de kan finde ud af at tænde for disse (især i dobbeltdækkertogende er det et problem). Så plejer jeg lige at nævne det for kontrolløren, og så går der typisk 5 - 10 minutter før der er strøm på. Så skulle man jo tro at de ville lade strømmen blive på! Nej det gør de ikke. Hvert eneste stop, på hver eneste station slukkes strømmen, og somme tider slukkes den spontant i 5 - 10 minutter ad gangen under kørsel. Det gør faktisk deres 220v udtag praktisk set ubrugelige, hvis man som mig stadig har en lidt ældre bærbar. Under en 3 timers køretur kan den faktisk godt nå at miste så meget strøm i de her "udfald" at batteriet kan dø ud, eller i hvert fald ligge dernede hvor man sidder og tænker "SHIT" hver gang strømmen går.

Og så lige én sidste ting, rettet mod Version2: Hvornår pokker fikser I jeres dobbelt posting problem? Det er vel ikke sværere end at indlejre et simpelt CSRF tjek i jeres formular - Så ville hver submit kun godkendes én gang, fordi CSRF nøglen så var blevet brugt. Det er så simpelt at jeg gerne vil gøre det for jer, hvis I ikke lige kan få jer taget sammen til det - og det endda helt uden beregning.

  • 9
  • 0
#13 Henning Wangerin

Generelt set er mobildækningen på internet også ret ustabil over den strækning jeg typisk kører, som hedder Nakskov - Hellerup. De første 100 km er praktisk taget uden internet, da alt under Vordingborg åbenbart er glemt af samtlige teleselskaber.

Jeg har et pat gange forsøgt at benytte deres net når jeg af og til kører fra sønderborg/rødekro til københavn.

Ikke nogen brugbar oplevelse.

Specielt ikke når der først er forbindelse fra Middelfart, så når jeg nu alligevel skal have en anternativ forbindelse mens jeg er syd for MIddelfart, er der jo ikke det store incitament til at bruge DSBs net.

Jeg har forsøgt et par gange uden den store success, og min usb-stick via Telmore giver betydeligt bedre forbindelse.

Til gengæld virker min egen forbindelse rimeligt godt, men det kan sagtens være at det skyldes at jeg bruger en ssh-forbindelse over vpn, så eventuelle udfald automatisk kommer op igen - og den nødvendige båndbrede er heller ikke særlig stor.

Selv callbacks fra serveren til min maskine virker som regel fint.

Det er testet flere gange fra Sønderjylland til København og fra Sønderjylland til Holstebro/Thisted.

Måske har jeg været heldig, men sådan er min oplevelse af det trådløse internet - bare man ikke bruger DSBs ;-)

/Henning

  • 0
  • 0
#14 Nils Bøjden

"Nyt internet i tog til næste år"

For næste år vil DSB nemlig satse på service over for kunderne. At I bare ved det. Så der kommer internet som en service i alle regional , intercity og S-tog. (Fnis)

  • 1
  • 0
#15 torben wolf

Afsløringen består i at det ikke er en selvfølge at man kan benytte Wifi i et offentligt transportmiddel. Selvfølgelig skal man kunne det, så glem kassetænkning og tænk serviceminded og på hvad brugerne efterhånden forventer. Der er også vand i hanerne på toiletterne, og de er for både 1. og 2. klasses rejsende.

  • 3
  • 0
#16 bent madsen

Hvorfor tage regionaltoget og være snylter, tag et S-tog og få fri adgang til internettet ganske gratis. Det er desværre kun for os københavnere som har den mulighed, men den er dog stillet til tilrådighed hos DSB. Vi kan så tage det offentlige og få noget ud af den relativt korte transporttid. Synd at den service ikke er ens for alle som benytter offentlig transport. Det kunne jo nok få langtursfolkene lokket over i togene i stedet for at tage bilen hele den lange vej. Nå nej der er jo kun ståpladser i togene nu til dags. Så bilen er jo nok løsningen alligevel for dem som ellers kunne have god glæde af frit internet i togene mens de flytter sig rundt i landet.

  • 3
  • 1
#17 Lars F. Jensen

Med de krav der stilles til 4G/LTE dækning (især TDCs LTE800 dækning) skulle det være/blive meget mere muligt, at få både god dækning og billig kapacitet. Det kan ikke øge billetprisen med mange øre.

Det skal da være en service for alle med billet til toget, der ikke skal belastes med helt unødige omkostninger til administration eller andet.

Lars :)

  • 1
  • 0
#18 Benny Tordrup

Hvis der skal installeres andet internet hos DSB, så skel lige til andre togoperatører. Jeg ved af erfaring, at Regionstog har rimelig velfungerende gratis WiFi i deres tog. Har dog ikke benyttet det ret meget, da jeg kun rejser et stop.

Så vidt jeg har hørt har Arriva også gratis WiFi i deres tog på strækningerne i Jylland.

Kom nu ind i kampen, DSB. Med de mange bærbare enheder i dag er gratis WiFi en konkurrenceparameter. Ved at vælge en betalingsløsning kører I jer ud på et sidespor i konkurrencen. Det kan ikke være så svært når selv Norwegian kan tilbyde WiFi i deres fly.

  • 2
  • 0
#20 Jan Mortensen

Kender mest til Arriva på Struer-Århus strækningen; som sådan fin nok. Plejede dog at have udfald vest for Viborg hvor der var dårlig 3G dækning; bruger datid da jeg ikke har været vejen forbi på det seneste

  • 0
  • 0
#26 Michael Nielsen

Jeg kører esbjerg - odense hver dag, men internettet i toget er ikke værd at betale for, så hvorfor overhovedet snylte på det, det fungere ikke. Der er INGEN dækning før middelfart (altså under 20% af den stræknking jeg kører).

og der er MANGE udfalds områder, når man endelig kommer i et område med "dækning", således det er 100% ubrugeligt.

Desuden med de priser som DSB forlanger, så skal internet sgu være med i prisen, da den er sgu for dyr.

Så jeg skal havde et 3/4G modem for at havde en forbindelse i 80% af min rejse, så gider jeg ikke betale ekstra for de sidste 20% for en endnu værre forbindelse.. 3/4G falder ofte ud, da der er mange sorte huller i deres dækning også.

Problemet er DSB har monopol på mange strækninger, fjern dette monopol, og få lidt konkurrence, så kan det være DSB vil sænke deres priser, og levere ordenlig service, på noget så basalt som internet. Det er sgu sørgeligt at man ikke kan levere internet på længere strækninger.

  • 0
  • 0
#27 Johnny Olesen
  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere