DSB udskyder enormt app-projekt ... igen-igen

Udbudsvinderen skulle være fundet i december. I seneste melding har DSB undladt at sætte en forventet dato.

DSB’s enorme app-projekt til 186 millioner er endnu en gang blevet udskudt og står nu til at blive mindst et halvt år forsinket.

Vinderen af udbuddet skulle være fundet i december 2016. Men den endelige afgørelse er udskudt adskillige gange, og i den seneste melding til udbuddets aktører lover DSB en afgørelse i starten af juni.

»Vi har skønnet, at det ville være bedst med ekstra tid, således at vi kan indgå de bedst tænkelige aftaler med leverandørerne, og det er en af grundene til, at processen har trukket lidt ud,« lyder det fra underdirektør i DSB Produkt Aske Wieth-Knudsen i et skriftligt svar til Version2.

Læs også: DSB i kæmpeudbud: Vil bruge 186 millioner kr. på app-udvikling

DSB har ikke ønsket at stille op til interview eller kommentere yderligere på sagen med henvisning til, ‘at forhandlingerne om app'en stadig er i gang’.

Udskudt pga. persondataforordningen

Den seneste melding fra DSB kalder på leverandørenes såkaldte Best And Final Offer (BAFO) den 29. maj og refererer til 'udskudte forhandlingsmøder' som årsag.

Før det blev deadline skubbet til 8. maj.

Læs også: DSB klokker i app-opdatering til iPhone: Nu står der 'demo' på gyldigt periodekort

Her lød årsagen ifølge kilder tæt på processen, som Version2 har været i forbindelse med, at DSB gerne ville have leverandører til at tage den nye persondataforordning med i overvejelserne og dermed i prisen.

Det har som nævnt ikke været muligt at spørge DSB, hvorfor hensynet til forordningen kom ind så sent i projektet.

Skal snakke med legacysystemer

Udbuddet skal finde leverandører til en rammeaftale, som har en forventet værdi på 186 millioner over de næste otte år.

Formålet med udbuddet er at lave forbedringer og udviklinger oven på den eksisterende app-infrastruktur, har Aske Wieth-Knudsen tidligere forklaret til Version2.

Læs også: »Lort med lort på«: Tvungen opdatering af DSB-app giver storm af brugerkritik

Det høje budget er dels lagt, fordi app’en skal fungere op imod grænseflader til en række it-systemer af ældre dato - herunder billet og plads-systemet Rosa, som stod over for en modernisering allerede i 1999.

Desuden skal en app ikke kun tale med DSB’s systemer, men også med it-systemerne hos samtlige regionale trafikselskaber.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bente Hansen

"
Det høje budget er dels lagt, fordi app’en skal fungere op imod grænseflader til en række it-systemer af ældre dato - herunder billet og plads-systemet Rosa, som stod over for en modernisering allerede i 1999.

Desuden skal en app ikke kun tale med DSB’s systemer, men også med it-systemerne hos samtlige regionale trafikselskaber.
"
Ellers bliver det rejsekortet, om igen, Sådan noget som kun bruges fordi det tvinges ned i halsen på folk. Det kommer jo ikke til at ske med en app.

Eller er det kun mig, som forundres over at meget få mennesker meget hurtigt kunne få "rejseplanen" til virke ganske fornuftige. Men lige så snart at de visionære og dygtige programmør(er), forsvandt og det hele blev DJØF'et og langt ind under "store kompetente it afdelinger" , så er det kun gået ned af bakken.

  • 5
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere