DSB starter udvikling af app til 33 mio. kroner. Danmarks dyreste?

DSBs har udbudt udviklingen af en ny app. Til et 'et enormt beløb', hvis man spørger en app-udvikler.

En app til 4,5 millioner. euro - eller godt 33,5 mio. kroner. Det er udbudssummen på en app, som DSB lagt ud til udvikling.

Beskrivelsen af projektet er relativt sparsom, men det fremgår af udbudsbekendtgørelsen, at DSB også ønsker en beskrivelse af tekniske muligheder og markedsmuligheder i projektet.

Beløbet får en appudvikler til at spærre øjnene op:

»Det virker som et enormt beløb, men det er friskt af DSB at gå ud med så stort et projekt,« siger business developer og partner Kasper Thomsen fra appudviklingshuset IDeal Development ApS i Aarhus, der bl.a. står bag apps til Boligportal.dk, Den Blå Planet og Karolines Køkken.

Den nuværende DSB App

Omvendt oplister han hurtigt et regnestykke, som viser at det måske hænger meget godt sammen: 4 appudviklere der arbejder fuldtid 2-4 år til 1000 kroner i timen giver en samlet pris på mellem godt 15 og knap 31 mio. kroner.

Læs også: Appudviklere kan opsnappe oplysninger om vores online dating eller netbankbrug

Årsagen til, at et projekt af den art kræver så mange udviklingstimer er ifølge Kasper Thomsen, at en app hos DSB skal hente data og integrere til en lang række andre it-systemer inden for afvikling af bane og bus, økonomi, betalingskortsystemer mv.

Hvis de vel og mærke ønsker at samle det hele i én løsning – det fremgår ikke umiddelbart.

»Men det er alligevel et langt større projekt end et typisk dansk appudviklingsprojekt til en halv million,« siger han.

En totalapp?

Med udbudsprisen mener Kasper Thomsen, at DSB går efter at udvikle en 'totalapp', som vil omfatte alt det som de rejsende har brug for: rejseplanlægning, billetbestilling, opdatering af afgange med forsinkelser mv.

Eller også kan det det være et samlet budget for at løfte alle deres app løsninger de næste fire år.

»Meget tyder på, at vi her har at gøre med en rigtig, rigtig stor app, hvor man vil hakke alle brugerbehov af ét sted.«

Sådanne apps er ikke dem man ser flest af. I dag er mange apps fokuserede på at gøre én ting virkelig godt - det gælder f.eks. Instagram-appen, hvor man dybest kun kan uploade et foto og en tekst.

»Hvor mange funktioner en app skal indeholde er naturligvis meget individuelt, men man skal passe på med at fylde for meget funktionalitet på en app. Det kan hurtigt blive for uoverskueligt for brugeren – og svært at få til at fungere rent navigeringsmæssigt.«

Læs også: Microsoft dropper portering af Android-apps til Windows - vil hellere portere fra iOS

Omvendt vil en god app der håndterer alle problemer for de rejsende kunne spare DSB mange omkostninger.

»Selv om det er en meget stort udbudssum, så er der også meget store beløb at spare for DSB, hvis man får en velfungerende app og kunderne i højere grad køber billetter digitalt. Så kan DSB drosle ned på det løntunge manuelle salg af billetter,« siger appudvikleren.

Læs også: Applikationsudvikling rykker ud af it-afdelingen og bliver hvermandseje

Er der ikke en risiko for at en app der har en udviklingstid på fire år, er forældet når den er færdig?

»Jo det er helt klart en risiko, hvis man låser appens scope nu. Derfor er det også min forventning at DSB kører projektet iterativt, dvs. deler udviklingsprocessen op. Det ville være alt for risikofyldt at gennemføre det som ét stort projekt, uden at kunne skifte retning undervejs.«

Af udbudsbekendtgørelsen fremgår det, at man gerne vil i dialog med leverandører om, hvilke muligheder en app kan give.

»DSB wants in cooperation with the vendor to enhance our app development for future demands.

A key aspect is the migration of the current DSB App (customer oriented) to a new setup that suits our future requirements. The solution needs to integrate to a suite of DSB applications in order to facilitate the customers to use the app.

In preparation of the tender, DSB would like to receive information from potential suppliers on relevant solutions.

This include inspiration and ideas to DSB App, UX and design capabilities, experiences and references relating to development, delivery, operation and maintenance as well as circumstances relating to requirements and specifications that in particular can promote or oppose the acquisition and implementation of standardized solutions,« lyder det.

DSBs presseafdeling oplyser, at man jævnligt konkurrenceudsætter organisationens tjenester. Flere kommentarer har DSB ikke for nærværende.

Du kan se udbudsopslaget her.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (16)

Jan Heisterberg

Man kunne jo starte med at spørge (de alvidende) læsere af Version2:
"Hvor i hele verden findes noget tilsvarende, eller bare et antal fragmenter som samlet har samme ambitionsniveau ?"

Mon ikke svaret vil antyde den forventning vi skal have til det her projekt ?

Hvis der ikke findes fragmenter, som har en www-effekt, så ......

Christian Nobel

.. DSB hellere burde bruge nogle kræfter på at få deres kerneforretning, dvs. kørsel med futtog til at virke.

Hvad skal man med en fin (forældet) app til 30 millioner, hvis togene alligevel ikke kan køre eller bryder sammen undervejs.

Cristian Ambæk

Det var mig det slog hoved i bordet.

.. DSB hellere burde bruge nogle kræfter på at få deres kerneforretning, dvs. kørsel med futtog til at virke.

Hvad gør at vi kan se det men DSB ikke kan? Ledelsen fra DSB skulle tvinges til at tage offentlig transport i samtlige hverdage til alt hvad de nu engang skal i et solidt år.

Skal vi så ikke også nappe ledelsen samt udviklere fra Movia, Banedanmark, Rejsekort A/S samt transportministeren med på vognen og hvem mangler vi så ellers?

>>Måske<< der så vil komme noget fornuftigt ud af det.

Hvordan går det ellers disse dage med IC4 togene?

Jan Mortensen

IC4... det projekt ønsker alle at fortrænge... næh lad os i stedet se frem til det kommende udbud på elektriske tog.

Indtil IC4 togene bliver skrottet, så kan pendlere omkring Århus-Randers dagligt se de forjættede italienere stå parkeret på gamle sidespor på diverse stationer i det østjydske.

Morten Grøftehauge

Altså... I betragtning af hvor dårligt billetbestilling fungerer på DSB's hjemmeside så er det måske meget fornuftigt at de kaster rigtig, rigtig mange penge efter det her.

Max Kjeldgaard

.....men det fremgår af udbudsbekendtgørelsen, at DSB også ønsker en beskrivelse af tekniske muligheder og markedsmuligheder i projektet...

Hvis man ikke i et udbud kan beskrive, hvad man præcis ønsker at opnå, så er man sikker på en gigantisk regning. Det synes at være tilfældet her.

Christian Nobel

Så kan man få en besked om de er forsinket, også i dag.

Forstået på den måde at man den 28. februar 2020 kan få en besked om at toget den 28. februar 2016 var forsinket?


Men ellers så gyser det i mig, når man seriøst bare overhovedet overvejer sådan et projekt.

Apps er små nytteprogrammer, ikke et kæmpe monolitisk projekt, og et "app" udviklingsprojekt til 33 millioner er dømt til at være en ny IC4.

DSB burde hellere lave et trafikdata API, og så ellers lade det være op til til uafhængige udviklere at lave selve præsentationsdelen.

Thor Leonard Jønck Johansen

Hvordan går det ellers disse dage med IC4 togene?

Ca. en fjerdedel kører på daglig basis (hvilket går fint udover at de skal til serviceeftersyn oftere end andre tog for at forhindre sammenbrud), resten står og laver ingenting.

Apps er små nytteprogrammer, ikke et kæmpe monolitisk projekt, og et "app" udviklingsprojekt til 33 millioner er dømt til at være en ny IC4.

Bortset fra at udgifterne er 1800 gange mindre?

Rune Hansen

"4 appudviklere der arbejder fuldtid 2-4 år til 1000 kroner i timen giver en samlet pris på mellem godt 15 og knap 31 mio. kroner."

Er ovenstående realistiske parametre?
I så fald vil jeg måske nok overveje lidt forhandling af timesatser, lidt generel professionel forhandling og måske overvejelser om at ansætte de appudviklere. Kan man ikke få en fornuftig udvikler til DKK 7500-8000 om dagen?

Jimmy B. Carlsen

I så fald vil jeg måske nok overveje lidt forhandling af timesatser, lidt generel professionel forhandling og måske overvejelser om at ansætte de appudviklere. Kan man ikke få en fornuftig udvikler til DKK 7500-8000 om dagen?

Uden at tage stilling til yderligere, så husk at inkludere projektledelse, hardware (inkl. test-devices), software-licenser, øvrige medarbejderomkostninger (fryns m.v.), kontorartikler, husleje, opsigelsesvarsler, sygedage, barsel-fonden...

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer