DSB skrotter it-system til 51 millioner kroner

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
DSB investerede i 2010 et stort millionbeløb i et it-system, som aldrig er blevet brugt. Endnu et eksempel på DSB's inkompetence, mener Venstre.

For tre år siden hældte DSB 51 millioner kroner i et stort it-system, som aldrig er blevet taget i brug. Det skriver Søndagsavisen ifølge Ritzau.

Udviklingen af systemet med navnet DSB in a Box blev sat i gang i 2010 - dengang havde selskabet planer om at udvide togdriften til andre lande, ikke mindst Sverige.

De planer endte på hylden, og med dem også it-systemet, som blev droppet i 2011.

Medlem af Folketingets Transportudvalg for Venstre Martin Geertsen siger til avisen, at sagen er endnu et eksempel på, at DSB ikke har styr på tingene.

»Det er desværre penge ud af vinduet. Man kan kun håbe på, at alle disse skandaler kan få DSB til at forstå, at skatteydernes penge skal bruges ordentligt,« siger Martin Geertsen til Søndagsavisen.

DSB fører lige nu en voldgiftssag med leverandøren CGI Danmark, tidligere Logica, om det skrottede it-system. Dermed kan tabet stige yderligere. Sagen ventes afsluttet i løbet af 2013, skriver Søndagsavisen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#5 Kim Rasmussen

Ja i Digital Tinglysning, var det jo nogle bruger som ville sabotere det. Så der måske det var forandringsprojektet som fejlet lidt der. Men som du skriver Henrik, så køre det jo godt nu. Og de små fejl, som der var i starten, kunne måske have været rettet, før, hvis disse bruger ikke havde forsøgt at sabotere projektet.

  • 2
  • 0
#6 Gert Madsen

var det jo nogle bruger som ville sabotere det

Nå, da. Det må du gerne uddybe.

Digital tinglysning medførte et tab i Mia. klassen, og der er masser af mangler og fejlregistreringer. Og så vidt jeg ved er det stadig meget svært at finde tinglyste dokumenter, som ikke knytter sig til en postadresse.

Det kan da godt være at der ikke er tale om programfejl, men ledelsesmæssige/organisatoriske fejl.

Sætter man det så i forhold til at systemet i bund og grund skulle erstatte en tingbog, så er resultatet ikke imponerende. Eller også er det - afhængig af synsvinkelen :-)

  • 3
  • 1
#7 Ditlev Petersen

Hvis DSB nu havde haft held med kørslen i udlandet og ikke havde haft it til at understøtte dette, så havde politikerne vel også ment, at det var et tegn på inkompetence. Det må godt nok ikke være nemt at være DSB: Politikerne bestemmer, DSB står med aberne og "inkompetencen". Endelig er 51 millioner pebernødder. Jeg har hørt om andre, der har brugt/spildt væsentligt mere.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere