DSB outsourcer it for 600 mio. til NNIT – kan betyde flere tog til tiden

DSB outsourcer al it-drift og 100 medarbejdere til NNIT. DSB mener, at ordren kan forbedre togdriften.

DSB har i dag indgået i en 600 millioner kroners kontrakt med NNIT. Kontrakten er gældende over de næste fem år og giver NNIT ansvaret for it-driften i DSB. Det er en opgave, som hidtil har beskæftiget 100 medarbejdere i DSB, hvoraf 50 medarbejdere følger med til NNIT.

»Det er en fremsynet, perspektivrig og god outsourcing-aftale, som vi nu efter en udbudsproces, der har kørt et lille års tid, har indgået med NNIT. En aftale, der skal sikre DSB en økonomisk besparelse og samtidig give et væsentligt kvalitetsløft af vores it-drift, og hvor vi samtidig opnår de fordele og erfaringer med outsourcing, som NNIT har,« udtaler DSB's konstituerede administrerende direktør Jacob Kjær i en pressemeddelelse.

Aftalen er historisk for både DSB og NNIT, fordi det er første gang DSB outsourcer og DSB bliver NNITs næststørste kunde efter moderselskabet Novo Nordisk.

Rammer ikke togdriften

DSB's direktør for HR og Organisation Lone Lindsby forsikrer, at outsourcing af DSB’s it-infrastruktur ikke kommer til at ramme togdriften.

»NNIT arbejder, i hele transitionsperioden hvor driften overdrages, ud fra et forsigtighedsprincip, hvor sikkerheden for, at DSB's forretning – og dermed togdriften – ikke påvirkes, har højeste prioritet. Og outsourcingen af DSB's it-drift vil ikke have en forringende effekt på afviklingen af vores togdrift. Tværtimod. Outsourcingen bidrager nemlig konkret til og støtter op om DSB's igangværende arbejde med at få bragt økonomien i balance og få styrket kernekompetencerne i virksomheden,« udtaler Lone Lindsby.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Benni Bennetsen

Kunne have været interessant nok at høre, hvordan besparelser og forbedringer ventes at komme ? Lyder jo noget voldsomt, hvis de 100 mand idag skulle få over 6 mio. hver i årsløn :0) Man tænker jo umiddelbart at DSB i forvejen sad inde med udstyret, er det grundet at man alligevel stod for at udskifte det meste edb udstyr.. ? Man kan jo kun komme med gisninger.. Nogen, der er i stand til at uddybe bare en anelse til denne artikel :=) ?

  • 0
  • 0
#2 Morten Jensen

Jeg tror de 600mio er inkl hardware, software, supportaftaler og hvad der ellers måtte være. Det giver ikke mening hvis det er prisen for 100 medarbejder på fem år. Til gengæld synes jeg nu stadig det lyder dyrt, men jeg ved ingenting om hvad den slags skal koste

  • 0
  • 0
#3 Rasmus Gjørret

Mon ikke "bare" det er en direktørgruppe/styregruppe/whatever der sidder hos DSB og tænker "Vi har pt. IT for 700mio over 5 år, det kan NNIT levere for 600mio... Det er billigere, lad os gøre det". Især fordi at IT chefen ikke er med i den gruppe, eftersom det er HR- og organisationsdirektøren der udtaler sig?? Det er jo set før, som det bedste argument for at outsource alt it :-)

Er måske lidt overdrevet, men get my drift?

  • 1
  • 0
#4 Jesper Hansen

Det er ikke bare drift af servere.

DSB's it-afdeling har 250 ansatte. Af dem arbejder cirka 100 med it-drift og it-support, som omfatter helpdesk og pc-support. Det er den del af it-afdelingen, DSB´s ledelse ønsker at outsource. It-ledelse og it-udvikling, herunder it-projektledelse og it–arkitektur, skal ikke outsources, men forbliver i DSB–IT.

http://www.old.sam-data.dk/artikler/artikel.asp?id=4549&m=6

Se iøvrigt de tidligere artikler herinde om det: http://www.version2.dk/artikel/dsb-leder-efter-leverandoer-vil-outsource...

Der står også at besparelsen forventes at være på under 5%, så jeg tror du må finde på en ny teori Rasmus ;-)

  • 1
  • 0
#5 Rasmus Gjørret

Duly noted og point taken :-)

Men de 600mio må jo så kun være for de hundrede som arbejder med it-drift og it-support? Eller hvordan? Nu har jeg ikke læst det du linker til, men 30 mio er da stadig en sjat besparelse. Derfor synes jeg stadig jeg kan holde ved mit tidligere indlæg, dog med de nye tal i stedet. Især hvis det "kun" er for it-support og drift.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere