DSB outsourcer it for 600 mio. til NNIT – kan betyde flere tog til tiden
DSB har i dag indgået i en 600 millioner kroners kontrakt med NNIT. Kontrakten er gældende over de næste fem år og giver NNIT ansvaret for it-driften i DSB. Det er en opgave, som hidtil har beskæftiget 100 medarbejdere i DSB, hvoraf 50 medarbejdere følger med til NNIT.
»Det er en fremsynet, perspektivrig og god outsourcing-aftale, som vi nu efter en udbudsproces, der har kørt et lille års tid, har indgået med NNIT. En aftale, der skal sikre DSB en økonomisk besparelse og samtidig give et væsentligt kvalitetsløft af vores it-drift, og hvor vi samtidig opnår de fordele og erfaringer med outsourcing, som NNIT har,« udtaler DSB's konstituerede administrerende direktør Jacob Kjær i en pressemeddelelse.
Aftalen er historisk for både DSB og NNIT, fordi det er første gang DSB outsourcer og DSB bliver NNITs næststørste kunde efter moderselskabet Novo Nordisk.
Rammer ikke togdriften
DSB's direktør for HR og Organisation Lone Lindsby forsikrer, at outsourcing af DSB’s it-infrastruktur ikke kommer til at ramme togdriften.
»NNIT arbejder, i hele transitionsperioden hvor driften overdrages, ud fra et forsigtighedsprincip, hvor sikkerheden for, at DSB's forretning – og dermed togdriften – ikke påvirkes, har højeste prioritet. Og outsourcingen af DSB's it-drift vil ikke have en forringende effekt på afviklingen af vores togdrift. Tværtimod. Outsourcingen bidrager nemlig konkret til og støtter op om DSB's igangværende arbejde med at få bragt økonomien i balance og få styrket kernekompetencerne i virksomheden,« udtaler Lone Lindsby.
