Bedre mobildækning på intercitystrækninger kommer snart

100 togsæt bliver udstyret med repeatere for at forbedre mobilsignalet under togturen.

Signalhuller er en fast del af en intercitytogtur, men ikke længere. DSB håber inden udgangen af 2012 at få forbedret mobildækningen i togsættene. Det vil de gøre ved at opsætte såkaldte repeatere, der bliver sat op på indersiden af omkring 100 IC3-, IR4- og IC4-togsæt. Det skriver Politiken.

Det sker, efter at DSB er blevet enig med landets fire store teleudbydere om at lappe signalhullerne på intercity- og lyntogstrafikken.

DSB vil investere 60-70 millioner kroner i de mange repeatere, der altså skal være med til at forstærke mobilsignalet fra masterne langs skinnerne.

Ifølge DSB kommer løsningen først nu, da der indtil for nylig ikke har været noget signal at forstærke i togsættene. Claus Klintholm siger til Politiken, at DSB har været i dialog med teleselskaberne om at finde en løsning på mobildækningen i områderne mellem de store byer, hvor det ellers er mindre attraktivt end i byområder for teleselskaber at sikre god dækning.

Talsmanden for pendlere mellem Trekroner og København, Poul Struve Nielsen, byder løsningen velkommen over for Politiken, da han normalt mister forbindelsen tre gange på strækningen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Palle Madsen

Hvordan så man så fat i sådan en repeater når man døjer med dårlig dækning hvor man bor og færdes ?
Hvis de forskellige mobilnet kan håndtere at der kører nogle hundrede repeatere rundt på skinner, så må samme teknik jo også kunne bruges til at løse andre lokale dækningsproblemer.

  • 1
  • 0
Erik Jensen

Med 100 togsæt og måske 5 repetere pr. sæt, så er DSB's pris omk. 120.000 kr stk - sikkert incl. montage. Dsv. det er næppe voldsomt interessant for private.

Man kan håbe, at DSB også indser, at det måske var en god ide, at indsætte reperere i de Faraday-tog, de kører rundt med. Her er elendig dækning - selvom der er masser af master i nærheden. IC3 har ikke i samme grad dette problem.

  • 0
  • 0
Lars Christiansen

Jeg er på vegne af de pendlere der benytter IC3-, IR4- og IC4-togsæt rigtig glad; det er rigtig frustrende ofte ikke at være i stand til at sende en alm. SMS når man er på vej til eller fra arbejde.
Når det så er sagt, så har jeg ikke set nogle planer for lign. repeatere i dobbeltdækkervognene. Og jeg skal hilse at sige at her er problemet udtalt. Da jeg for det meste benytter IC3-tog til arbejde, og dobbeltdækkertog på vej hjem, kan jeg oplyse at der er signifikante forskelle. Dækningen i en dobbeltdækkervogn er mærkbart meget ringere end i en IC3-vogn. Og jeg har fra TDC fået forklaret at det især skyldes metal-coating i vinduerne i de nyere tog, herunder dobbeltdækkervogne, men formodentlig også det kommende IC4.
Så derfor; kære DSB, hvad er jeres videre planer?

  • 0
  • 0
Hans Henrik Happe

Jeg pendler mellem Odense og KBH. Jeg bruger af og til TDC hotspot på toget, da det trods alt virker bedre end min telefons Turbo 3G. Jeg antager at TDC hotspot bliver forbundet via 3G/4G med antenner på toget. Alligevel er der lange strækninger med rigtig dårlig forbindelse. Jeg tvivler derfor på at repeatere kan løse hele problemet.

  • 0
  • 0
Laust Skinbjerg

Det lyder meget godt - turen til Jylland bliver pludselig meget lang når man skal arbejde med kæmpe udsving i dækningen.

Er der i øvrigt nogen som ved om der er planer for dækning i metrolinjerne?
Pt. mister jeg alt mobildækning på de underjordiske strækninger, det må da kunne laves smartere.

  • 0
  • 0
Peter D Hansen

Der er masser af 3G-antenneudstyr i Metroen, sat op af Metroselskabet for 5 år siden. Men kun "3" har ønsket at leje sig ind på det fælles net. TDC gider ikke.

For TDC er Metro-passagerer vel en kundegruppe på samfundets bund, som det ikke er værd at kaste penge efter. Ærgeligt såfremt TDC ser sådan på det.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize