Mandag morgen var S-togstrafikken ramt af forsinkelser. Årsagen, der blev meldt ud via højttalere på stationerne og SMS-beskeder, var manglende softwareopdateringer på en række iPads. Nu viser det sig, at der var tale om mindre end fem fejlramte enheder, skriver Computerworld.
»Det var dog kun nogle ganske enkle iPads, der var problemer med,« fortæller Martin Börjesson til Computerworld og fortsætter:
»Vi havde en planlagt udrulning af en opdatering til den app, som lokomotivførerne anvender på deres iPads, så den kan håndtere iOS 7 og iOS 8. Det var ikke ny funktionalitet, men appen skulle gøres kompatibel med de nyere versioner af styresystemet.«
Nogle enkelte iPads oplevede fejl med opdateringen, der var testet og planlagt til udrulning kl. 5 mandag morgen. Det var nok til, at DSB for “en sikkerheds skyld” traf en beslutning om at gå over til nøddrift.
Ifølge Martin Börjesson er mandag morgen det travleste tidspunkt på ugen for S-togstrafikken, og derfor vil DSB nu planlægge fremtidige udrulninger så de ikke rammer midt i det ellers kritiske tidspunkt.
De mange tablets indeholder sikkerhedscertifikater og relevante dokumenter, der alt sammen er digitaliseret.