DSB: Mindre end fem fejlramte iPads skyld i S-togs-nedbrud

Illustration:
Mandagens lammelse af S-togstrafikken skyldtes at mindre end fem iPads ikke modtog en planlagt opdatering. DSB valgte at trække i nødbremsen, og lover nu ikke at rulle opdateringer ud natten til mandag.

Mandag morgen var S-togstrafikken ramt af forsinkelser. Årsagen, der blev meldt ud via højttalere på stationerne og SMS-beskeder, var manglende softwareopdateringer på en række iPads. Nu viser det sig, at der var tale om mindre end fem fejlramte enheder, skriver Computerworld.

Læs også: Softwareproblemer på iPads sender S-togstrafikken til tælling - igen

»Det var dog kun nogle ganske enkle iPads, der var problemer med,« fortæller Martin Börjesson til Computerworld og fortsætter:

»Vi havde en planlagt udrulning af en opdatering til den app, som lokomotivførerne anvender på deres iPads, så den kan håndtere iOS 7 og iOS 8. Det var ikke ny funktionalitet, men appen skulle gøres kompatibel med de nyere versioner af styresystemet.«

Nogle enkelte iPads oplevede fejl med opdateringen, der var testet og planlagt til udrulning kl. 5 mandag morgen. Det var nok til, at DSB for “en sikkerheds skyld” traf en beslutning om at gå over til nøddrift.

Ifølge Martin Börjesson er mandag morgen det travleste tidspunkt på ugen for S-togstrafikken, og derfor vil DSB nu planlægge fremtidige udrulninger så de ikke rammer midt i det ellers kritiske tidspunkt.

De mange tablets indeholder sikkerhedscertifikater og relevante dokumenter, der alt sammen er digitaliseret.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jacob Gregers Hansen

Nu har jeg læst flere kilder omkring det her. Jeg kan stadig ikke hitte ud af, hvordan iPads indgår som en kritisk del af systemet i en sådan grad, at hvis de ikke virker så ophører togdriften!

Skal det forstås sådan, at togsystemet ikke er fungerende, hvis lokomotivføreren ikke kan sidde og glo på sin iPad? Eller at iPaden mister dataforbindelse?

Hvilket leder hen til spørgsmålet: Hvor usikkert er det at betjene en iPad uden de fornødne sikkerhedsopdateringer, kontra at lokomotivføreren sidder og glor på en iPad under kørslen? :-/ !

Man sidder jo nærmest og længes efter de gode gamle dage, hvor s-togsystemet var orkestreret af en imponerende mængde relæer, fjedre, kukure, etc. ;)

  • 5
  • 1
#2 Jan Lunddal Larsen

Hvilket leder hen til spørgsmålet: Hvor usikkert er det at betjene en iPad uden de fornødne sikkerhedsopdateringer, kontra at lokomotivføreren sidder og glor på en iPad under kørslen? :-/ !

Det er ikke sikkerhedsopdateringer til iPad'en, men sikkerhedsopdateringer vedr. togdriften.

Men det er da noget underligt, at de først 1,5 år efter iOS 7 er klar til at understøtte dette system (hvilket må betyde at de iPads kører iOS 6), og derudover kritisabelt at de udruller opdateringer på ugens travleste dag.

  • 6
  • 0
#5 Claus Waldersdorff Knudsen

Jeg har forstået at man tidligere brugte ringbind. Vistnok 4kg papir.

Så kunne det ikke være een stor pdf fil med indholdsfortegnelse? Eller en lokal html side med links til lokale dokumenter? Det er da noget der i den grad kan automatiseres.

Og så virker det på stort set alt udover iPads. ;-)

Et lille tillægsspørgsmål: Ved man ikke hos DSB præcist hvor mange iPads det drejer sig om. Mindre en 5 er jo 1, 2, 3, eller 4!

  • 2
  • 0
#6 Peter Müller

Tror det har noget at gøre med, at de skal kunne tilgå data, selvom de ikke har nogen data forbindelse.

Det problem har været løst i adskillige år. Med appcache manifester og nu også service workers kan hjemmesider fortsætte med at vise cachet indhold selv uden netforbindelse. Og websider er størrelsesordener lettere at opdatere og distribuere end native apps.

  • 0
  • 0
#8 Deleted User

Hvad med om man så laver en udskiftningsordning så alle lokoførere skal aflevere den med det gamle software på og så får udleveret en med det nye.

Så er man da sikker på at alle har en opdateret version som virker mandag morgen.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere