DSB: Mindre end fem fejlramte iPads skyld i S-togs-nedbrud

3. februar 2015 kl. 10:359
DSB: Mindre end fem fejlramte iPads skyld i S-togs-nedbrud
Illustration: dsb.
Mandagens lammelse af S-togstrafikken skyldtes at mindre end fem iPads ikke modtog en planlagt opdatering. DSB valgte at trække i nødbremsen, og lover nu ikke at rulle opdateringer ud natten til mandag.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Mandag morgen var S-togstrafikken ramt af forsinkelser. Årsagen, der blev meldt ud via højttalere på stationerne og SMS-beskeder, var manglende softwareopdateringer på en række iPads. Nu viser det sig, at der var tale om mindre end fem fejlramte enheder, skriver Computerworld.

»Det var dog kun nogle ganske enkle iPads, der var problemer med,« fortæller Martin Börjesson til Computerworld og fortsætter:

»Vi havde en planlagt udrulning af en opdatering til den app, som lokomotivførerne anvender på deres iPads, så den kan håndtere iOS 7 og iOS 8. Det var ikke ny funktionalitet, men appen skulle gøres kompatibel med de nyere versioner af styresystemet.«

Nogle enkelte iPads oplevede fejl med opdateringen, der var testet og planlagt til udrulning kl. 5 mandag morgen. Det var nok til, at DSB for “en sikkerheds skyld” traf en beslutning om at gå over til nøddrift.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ifølge Martin Börjesson er mandag morgen det travleste tidspunkt på ugen for S-togstrafikken, og derfor vil DSB nu planlægge fremtidige udrulninger så de ikke rammer midt i det ellers kritiske tidspunkt.

De mange tablets indeholder sikkerhedscertifikater og relevante dokumenter, der alt sammen er digitaliseret.

9 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
9
4. februar 2015 kl. 15:59

Det føles som om at en iPad måske ikke er det mest professionelle værktøj. Hvad med at bruge Surface, som kører Windows - Windows som anvendes af langt de fleste virksomheder...

8
4. februar 2015 kl. 08:38

Hvad med om man så laver en udskiftningsordning så alle lokoførere skal aflevere den med det gamle software på og så får udleveret en med det nye.

Så er man da sikker på at alle har en opdateret version som virker mandag morgen.

7
4. februar 2015 kl. 01:20

... hvorfor man så ikke lige kunne finde 5 iPads frem og få dem sendt ud som erstatning for dem som ikke virkede.

5
3. februar 2015 kl. 16:59

Jeg har forstået at man tidligere brugte ringbind. Vistnok 4kg papir.

Så kunne det ikke være een stor pdf fil med indholdsfortegnelse? Eller en lokal html side med links til lokale dokumenter? Det er da noget der i den grad kan automatiseres.

Og så virker det på stort set alt udover iPads. ;-)

Et lille tillægsspørgsmål: Ved man ikke hos DSB præcist hvor mange iPads det drejer sig om. Mindre en 5 er jo 1, 2, 3, eller 4!

3
3. februar 2015 kl. 12:44

Hvad er det som er så særligt omkring den app der gør at den skal køre native og gøres kompatibel med opdateringer af operativsystem osv? Skal den tilgå hardware i speciel grad?

Hvorfor er det ikke bare en hjemmeside?

4
3. februar 2015 kl. 13:57

Tror det har noget at gøre med, at de skal kunne tilgå data, selvom de ikke har nogen data forbindelse. Det jeg ikke forstår er hvorfor man gør det mandag morgen lige inden togdriften går igang?

1
3. februar 2015 kl. 11:02

Nu har jeg læst flere kilder omkring det her. Jeg kan stadig ikke hitte ud af, hvordan iPads indgår som en kritisk del af systemet i en sådan grad, at hvis de ikke virker så ophører togdriften!

Skal det forstås sådan, at togsystemet ikke er fungerende, hvis lokomotivføreren ikke kan sidde og glo på sin iPad? Eller at iPaden mister dataforbindelse?

Hvilket leder hen til spørgsmålet: Hvor usikkert er det at betjene en iPad uden de fornødne sikkerhedsopdateringer, kontra at lokomotivføreren sidder og glor på en iPad under kørslen? :-/ !

Man sidder jo nærmest og længes efter de gode gamle dage, hvor s-togsystemet var orkestreret af en imponerende mængde relæer, fjedre, kukure, etc. ;)

2
3. februar 2015 kl. 11:12

Hvilket leder hen til spørgsmålet: Hvor usikkert er det at betjene en iPad uden de fornødne sikkerhedsopdateringer, kontra at lokomotivføreren sidder og glor på en iPad under kørslen? :-/ !

Det er ikke sikkerhedsopdateringer til iPad'en, men sikkerhedsopdateringer vedr. togdriften.

Men det er da noget underligt, at de først 1,5 år efter iOS 7 er klar til at understøtte dette system (hvilket må betyde at de iPads kører iOS 6), og derudover kritisabelt at de udruller opdateringer på ugens travleste dag.