Bruger du et digitalt periodekort i forbindelse med offentlig transport på en iPhone, har du måske de seneste dage lagt mærke til et demo-stempel på skærmbilledet, selvom kortet er gyldigt. Konkret drejer det sig om app'en fra DOT - Din Offentlige Transport.
Det er et samarbejde mellem DSB, Movia og Metroselskabet om at skabe en bedre og mere sammenhængende offentlig transport på Sjælland og Øerne, fremgår det af organisationens hjemmeside.
Ifølge Version2's oplysninger skyldes problemet, at DSB har udstyret app'en i iPhone-udgaven med et forkert skærmbillede. Og da Apple først skal godkende en ny udgave af app'en med det rigtige skærmbillede, går der nogle dage, før en opdateret udgave uden demo-tekst finder vej ud til brugerne.
Solutions architect og partner i app-virksomheden iDeal Development Esben Bjerregaard fortæller, at der tidligere har været forsøg på falsk markedsføring i forhold til apps i Apples App Store, og at det har foranlediget en mere grundig godkendelsesproces, som typisk tager nogle dage:
»Det varierer meget. Det kan være alt fra tre til ti dage afhængig af, hvor uheldig man er. Man kan bede om at få et expedited review, hvor det så går lidt stærkere. Typisk én til to dage.«
Ifølge Esben Bjerregaard koster det ikke noget af få fremskyndet sagsbehandlingen hos Apple.
»Men der er en begrænsning på, hvor ofte man kan bede om det; man kan også godt få afslag på det.«
Esben Bjerregaard fortæller, at der ikke er samme godkendelsesproces i forhold til apps hos Google Play, hvor app-ændringer slår igennem næsten med det samme.
DSB beklager gener
Det har ikke været muligt at få et egentlig interview med DSB, som er den virksomhed i samarbejdet, der ifølge Movia udtaler sig i sagen.
Af en mail sendt via DSB's presseafdeling fremgår det, at forretningsudviklingschef i tog-transportvirksomheden Aske Wieth-Knudsen udtaler følgende:
»Vi oplever i øjeblikket, at der står Demo på iOS-udgaven af DOT-app'en, og jeg vil gerne beklage de gener, det giver vores kunder, indtil skærmbilledet er rettet. Problemet opstod, da app'en blev opdateret med de nye takster under Takst Sjælland.«
Selvom der står demo i app'en, så er kortet stadigvæk gyldigt og vil ikke blive afvist i bus, tog og metro, fremgår det af DOT-hjemmesiden.
»App'en fungerer, som den skal. Barkoden, som er den, der viser togpersonalet, at billetten er gyldig, er ikke påstemplet demo,« lyder det videre i det skriftlige svar fra Aske Wieth-Knudsen, som fortsætter:
»Fejlen har ikke været på Android-telefoner. Den er begrænset til iPhones, hvor en bug i app'en har medført, at der står Demo på skærmene. DSB har gjort Apple opmærksom på udfordringen, og vi forventer, at der kommer en ny version af app'en i indeværende uge.«

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.