DSB i kæmpeudbud: Vil bruge 186 millioner kr. på app-udvikling

En ny rammeaftale i millionklassen skal forbedre DSB’s app.

Der var en del løftede øjenbryn, da Version2 i februar kunne fortælle, at DSB pønsede på en ny app til DSB-kunder til en samlet pris på 33 millioner kroner.

Nu viser et nyt EU-udbud, at det nationale transportselskabs planer på app-området er langt større - og dyrere - end først antaget. DSB søger i det nye udbud leverandører til en rammeaftale, som over de næste otte år har en forventet værdi af 25 millioner euro - eller omkring 186 millioner kroner.

Læs også: DSB starter udvikling af app til 33 mio. kroner. Danmarks dyreste?

Formålet med udbuddet er at lave forbedringer og udviklinger oven på den eksisterende app-infrastruktur, forklarer Aske Wieth-Knudsen, der er chef for forretningsudvikling i DSB.

Det bureaukratiske takstsystem er med til at gøre det komplekst at udvikle på DSB's billet-app, fortæller Aske Wieth-Knudsen, der er chef for forretningsudvikling i DSB Illustration: DSB

Ingen app-billet mellem Slagelse og Korsør

Rammeaftalen skal dække ‘udvikling, vedligehold og drift af mobile løsninger for både begrænset og offentlig brug’, skriver DSB i udbudsmaterialet. Ovenstående skal inkludere opgaven med at udvikle en ny DSB-app til de rejsende danskere.

I dag sælger DSB otte ud af ti billetter via diverse selvbetjeningsløsninger, fortæller Aske Wieth-Knudsen. I app’en er der dog stadig en række begrænsninger i forhold til, hvad hjemmesiden tilbyder, siger han til Version2.

Læs også: App-udvikler: DSB's kæmpe app-projekt er ubegribeligt og bizart

»I år har vi udvidet app’en så man kan have sit pendlerkort på mobilen og købe klippekort i app’en. Og fremadrettet er der flere funktioner, vi gerne vil tilføje.«

For eksempel har app’en i dag den ulempe, at man ikke kan købe det, som DSB kalder indenamtslige rejser, fordi de hører under de regionale trafikselskaber. Det betyder, at du kan købe en billet fra Aarhus til Korsør, men ikke fra Slagelse til Korsør.

It-systemet passer ikke til takst-bureaukratiet.

På samme måde kan man heller ikke købe en billet fra Flensborg til Aarhus - som man ellers godt kan på hjemmesiden, fortæller Aske Wieth-Knudsen.

Men hvorfor er app’en lavet med de begrænsninger til at starte med?

Læs også: DSB sendte persondata i reklamemail til forkerte kunder

»Man skal starte et sted. Sådan er al udvikling. Helt praktisk har det historisk været sådan, at takstkompetencen for de indenamtslige rejser ligger hos de enkelte trafikselskaber. I det tilfælde er det organisatoriske forhold der gør, at de underliggende systemer ikke har været forberedt på det. Så de skal udvikles,« forklarer han og fortsætter:

»Det er klart, at det er lige meget for kunden, der bare vil have et simpelt system. Men for os betyder det, at vi skal udvikle systemer, der går ud over den måde, som takstsystemet bureaukratisk er bygget op.«

Legacy-systemer fordyrer app-udvikling

Ifølge Aske Wieth-Knudsen er der flere grunde til at DSB budgetterer med 187 millioner kroner over otte år.

Dels skal app’en fungere op imod grænseflader til en række it-systemer af ældre dato - herunder billet og plads-systemet Rosa, som stod over for en modernisering allerede i 1999.

Dels skal en app ikke kun tale med DSB’s systemer, men også med it-systemerne hos samtlige regionale trafikselskaber - hvis de føromtalte bureaukratisk barriere skal brydes ned.

Læs også: Dansk udvikler: Fjollede døgnflue-apps er no-go i dag

»Ideen med app’en er at gøre det enkelt at være kunde. Men det, der ligger bagved, er ikke enkelt,« konstaterer Aske Wieth-Knudsen.

»Samtidig er der tale om en app, der håndterer betalinger og billetter, der gerne skal være rigtige hver eneste gang. Det sætter krav til sikkerhed og kvalitetstest,« fortsætter han.

Mere agilitet med rammeaftale

Med udbuddet vil DSB lave en aftale med tre leverandører, der derefter løbende kan deltage i miniudbud om de forbedringer og opgaver, som DSB ønsker på app-fronten.

Aske Wieth-Knudsen satser på, at strategien kan gøre det muligt at arbejde mere økonomisk, fordi udbyderne er inde i opgaven, men på samme tid i konkurrence med hinanden.

»Samtidig slipper vi for at lave et fuldt EU-udbud hver gang. Det store slag tager vi nu, og så har vi mindre omkostningstunge processer fremadrettet,« forklarer han.

Læs også: DSB leder efter leverandør: Vil outsource 100 it-folk

Rammeaftalen skal også gøre det mulig at arbejde mere agilt, siger Aske Wieth-Knudsen.

»Det nytter ikke noget, at kunderne efterspørger en funktion, og vi skal bruge to år på et EU-udbud før den bliver færdigudviklet.«

Version2 har samlet en liste over nogle af de største igangværende it-projekter i Danmark. Kender du til et projekt, som mangler på listen? Skriv en kommentar - eller en mail til mab@version2.dk (PGP)

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (18)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Claus Bobjerg Juul

når Ministeren kræver at takst-systemet laves om,
https://ing.dk/artikel/minister-trafikselskabers-slagsmaal-om-takster-ba... og http://www.rigsrevisionen.dk/media/2051915/harmonisering-af-taksterne-i-...

skal der vel udskrives endnu en check, eller vil DSB så modarbejde ethvert forsøg på at ændre takst-systemet, fordi nu har de jo brugt mange millioner på en app.

  • 2
  • 0
Benny Tordrup

Det er for mig at se primært et spørgsmål om hvordan, App-infrastrukturen designes. Hvis man laver et modulært design og baserer kommunikation med andre systemer på definerede interfaces i stedet for direkte referencer, så vil det være relativt enkelt at skifte forbindelse og integrere mod et andet system.

  • 2
  • 0
Martin Wolsing

Er vi ikke snart der henne, hvor det ville være bedre for økonomien at gøre togrejser gratis? Drop dyre apps, billetautomater, kontrol osv. Læg dertil samfundsgevinsten ved øget mobilitet og øget livsglæde for de der i dag ikke har råd til bil eller offentlig transport.

Alternativt kan hjemmesiden (der åbenbart kan alt allerede) vil tilpasser så den også virke på mobilen. Det behøver vel ikke koste 186 mio.

  • 28
  • 0
Jan Heisterberg

Hvis man skærer helt ind til benet, så ved vi alle at der findes talrige GPS-apps (og bilnavigationer), som på få sekunder, men 5 minutters nøjagtighed, kan beregne køretiden mellem to vilkårlige punkter. Hvert vejstyke har en længde og og hastighed. Vupti, selv en elev i 9. Klasse kan beregne tiden for vejstykket.
Samme teknologi kunne selvfølgelig, på de virtuelle veje som tog og bus benytter, beregne distancen eller taksten. Og hvor svært kunne de så være at lave een eller anden reduktion for lange rejser ?

Det fundamentale problem er takststrukturen - er det ikke NU, før de 186 mio. kr., tiden hvor der skæres igennem ?

Det burde, jfr. Rejsekortet, ikke handle om at lave verdens mest komplicerede app til Danmarks tåbelige takstsystem.

  • 14
  • 0
Jesper Frimann

Er vi ikke snart der henne, hvor det ville være bedre for økonomien at gøre togrejser gratis?

Jup, du skal slet slet ikke prøve, at se på hvor mange folk/penge der bruges på Salg og drift af IT systemer til salgsunderstøttelse. Det er set for os... ejerne af DSB... ikke noget der bringer os værdi.

Det ville også øge mobiliteten af arbejdstyrken, og tænk hvad det ville gøre for turismen.

// Jesper

  • 6
  • 0
Kim Kaos

Før der bliver postet flere penge i app´s så var det måske en god ide at man en gang for alle fik ryddet op i alt det zone-rod.

Når det er sket så vil man nok opdage at det kun vil koste en brøkdel at udvikle og vedligeholde de nye app´s

  • 5
  • 0
Lars Knudsen

..af den størrelse burde generelt ikke kun gives til "1 vinder". I stedet burde man gøre noget lig følgende:

  • 10 mindre udviklingshuse får 3 måneder til at lave en fungerende prototype
  • Af dem vælges 3, der viser størst potentiale (alle får betaling for de 3 mdr)
  • De 3 valgte får nu 6 måneder til at lave en større end2end-proto med brugertests (igen - alle får betaling).
  • Den bedste løsnings leverandør vinder at færdiggøre projektet.

På den måde undgår man en masse unødig PowerPoint, vandfald, administration, etc. og løsningen bliver (højst sandsynligt) billigere og helt sikkert mere anvendelig.

  • 5
  • 1
Max Kjeldgaard

...som over de næste otte år har en forventet værdi af 25 millioner euro - eller omkring 186 millioner kroner....

Det eneste vi her får at vide er, at der er et "potentiale".

"Potentiale" er et "finansbegreb", som ingen rigtig aner hvad dækker. Et potentiale kan belånes straks, og bruges til "dit og dat", og så har "man" fred i 8 år før gevinsten skal fremvises. Dette scenarie er efter min menig normalt en forløber for en virksomhedskonkurs.

Der var eksempelvis masser af "potentiale" i ejendomssektoren - lige indtil potentialet "evaporerede"

  • 5
  • 0
Kristian Mandrup

Enig i de fleste kommentarer her.
Der er brug for nytænkning helt fra 0.
Der ville præcis nok være en langt bedre Business case helt at droppe billetbetaling og finansiere det på anden vis. Det ville givet give øget mobilitet, mindre stress, mere glæde, bedre turisme... Med besparelser på alt den infrastruktur, legacy + mobile apps mm., kontrollører mfl. ville det nok gå lige op, eller koste minimalt der ku hentes andre steder...
Det er helt til grin at vi kører samme komplicerede zone system som i 60erne. Det offentlige vil bare hænge fast i fortiden og hele tiden vokse sig større, dyrere og mere ineffektiv.
Ja, de offentlige IT projekter burde aldrig tillades at koste mere end 5-10 millioner.

  • 4
  • 1
Mikkel Jev

Tænker man, at projektet var startet for 8 år siden i 2008 havde man lavet apps til Nokia, Blackberry, Windows Phone, Iphone og Android. De tre første ville være skrottet allerede (selv om de burde vedligeholdes for de få som stadig bruger deres gamle telefon) og de to sidste ville eksistere i alverdens versioner, som løbende skulle vedligeholdes og opfateres (med mindre man beslutter kun at supportere de nyeste versioner hvilket ikke ville give meget mening). Det kunne være interessant, at høre strategien for de næste 8 år. Forventer man at brugerne løbende skifter telefon model for at kunne bruge appen eller har man planer om at supportere samtlige platforme (både HW og OS) - inklusive de nye som sikkert vil dukke op indenfor de næste 8 år ?

  • 5
  • 0
Jan Heisterberg

Nej.
Pointen var, at i eksisterende GPS-systemer indtaster du afgangsstedet og ankomststedet, hvorefter systemet baseret på et indbygget kort finder ruten og dermed vejstykke for vejstykke kan beregne tid og distance - med stor nøjagtighed.

Hvis det indbyggede kort istedet var tog- og busruter, så ville samme teknologi find ruten OG kunne beregne tid, distance og pris.

Hvis takstsystemet så alene var baseret på en grundtekst og en (faldende) kilometertakst, så kunne billetprisen betegnes uden problemer - ala Rejsekortet.
Og enhver kunne kontrollere prisen.

  • 1
  • 0
Jens Jönsson

»Ideen med app’en er at gøre det enkelt at være kunde. Men det, der ligger bagved, er ikke enkelt,« konstaterer Aske Wieth-Knudsen.

Og hvorfor er det ikke enkelt ? Er det ikke bare fordi Aske har svært ved at gennemskue det ?

APP'en skal kunne det hjemmesiden kan i dag. Kostede hjemmesiden 186 millioner ?
Hvis ikke, så er der da noget riv rav ruskende galt....

Godt jeg >ikke< benytter offentlige transport midler. Og hvad vil den offentlige transport egentligt gøre den dag (om få år) der kommer bunkevis af selvkørende biler på gaden, som kører os fra A til B for en latterlig billig penge (og som i øvrigt max. har givet kr. 250.000,- for deres APP)....
Stop nu det endeløse pengehul....

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere