DSB: It-problemer med billetsystemet er vokset dagen lang

Først var det en periodisk fejl. Nu er DSB's billetsystem så ustabilt, at nødproceduren for længst er indført.

DSB's billetsystem har siden fredag morgen været plaget af tekniske problemer. I skrivende stund er problemerne så voldsomme, at det hverken er muligt at købe billetter i automater, på DSB's hjemmeside, gennem DSB's apps eller i DSB's billetsalg på stationerne.

Læs også: Stort billetnedbrud hos DSB - alle platforme ramt

Det er ind til videre småt med oplysninger om den tekniske årsag til nedbruddet. DSB's informationschef Tony Bispeskov kan dog fortælle, at det ramte system går under navnet Rosa, og at problemerne er eskaleret gennem dagen.

»Jeg har desværre ikke den dybe tekniske forklaring på, hvad der er gået galt. Problemerne startede i morges med, at det var en periodisk fejl, men har udviklet sig til at blive værre og værre hen over dagen. Nu er vi nået dertil, at det reelt slet ikke kører, så vi har indført alternative procedurer,« siger Tony Bispeskov til Version2.

De alternative procedurer går i al sin enkelhed ud på, at man skal købe sin billet hos togpersonalet. I S-togene er fremgangsmåden dog lidt mere kompliceret.

»Dem, der måtte opleve at blive stoppet af en kontrollør i S-toget, vil som udgangspunkt få udstedt en kontrolafgift, og så må de efterfølgende henvende sig og forklare situationen. Og så er det klart, at vi vil udvise konduite i forhold til bøder udstedt i dag,« siger Tony Bispeskov til Version2.

Informationschefen kan ikke sige noget om, hvornår man forventer almindelig drift af billetsystemet igen.

»Vores teknikere arbejder på højtryk på at løse problemet. Det har meget høj prioritet at få det op at køre igen, ikke mindst fordi fredag er ugens store rejsedag,« siger Tony Bispeskov til Version2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Adam Tulinius

"Dem, der måtte opleve at blive stoppet af en kontrollør i S-toget, vil som udgangspunkt få udstedt en kontrolafgift, og så må de efterfølgende henvende sig og forklare situationen."

Speechless. "Hej, vores billetsystem virker ikke, men hvis du rejser med s-toget skider vi dig alligevel op og ned ad ryggen, og lader dig om at bevise din uskyld overfor vores personale på et senere tidspunkt, som selvfølgelig vil være large og forståelige.."

Eller måske skulle de bare lade folk rejse gratis.

  • 29
  • 2
Morten Jensen

"Dem, der måtte opleve at blive stoppet af en kontrollør i S-toget, vil som udgangspunkt få udstedt en kontrolafgift, og så må de efterfølgende henvende sig og forklare situationen."

Speechless

Ja det er fandme grove løjer! Og held og lykke til de brave sjæle der har mod på at ringe og klage - de får brug for det. Jeg har ikke haft held til at få penge tilbage fra DSB selvom jeg skulle mene at have fået samme besked mht. f.eks. pladsreservationer o.l.

  • 4
  • 1
Flemming Madsen

Som i Bilka : "Vores dankortsystem er desværre nede i øjeblikket, så hvis du ikke har kontanter, får du naturligvis varerne gratis...", eller..?

Det er jo ikke det samme.. kunderne får jo ikke bare lov til at betale for billetten, hvis de møder en kontrollør, de får jo en bøde! (kontrol afgift). DSB siger jo sådan set "vi ved at du ikke kunne betale for din billet, men vi går bare ud fra at du prøvede at snyde, så betal lige ved kasse 1".

Hvis vi tager din Bilka analogi igen: "Hej, vores dankort system virker ikke.. så nu melder vi dig for butikstyveri når du står i kø for at betale for dine varer".

Hvis DSB mener at folk snyder når betalingssystemet ikke virker, må de jo bare standse alle togene.. så er der ingen der kører uden billet :P

  • 11
  • 1
Thomas Vestergaard

Ja det er fandme grove løjer! Og held og lykke til de brave sjæle der har mod på at ringe og klage - de får brug for det. Jeg har ikke haft held til at få penge tilbage fra DSB selvom jeg skulle mene at have fået samme besked mht. f.eks. pladsreservationer o.l.


Sjovt - jeg har aldrig haft nogen problemer med at få refunderet noget hos DSB, når de har haft problemer. På den anden side, har jeg heller ikke forsøgt at opnå det ved at ringe til dem, men ved at bruge deres udmærkede online-formular, der giver mulighed for at vedhæfte dokumentation. Jeg har endda fået annulleret en kontrolafgift, jeg fik i S-toget for at have glemt at stemple en fortravlet morgen.

  • 3
  • 2
Thomas Vestergaard

Hvis vi tager din Bilka analogi igen: "Hej, vores dankort system virker ikke.. så nu melder vi dig for butikstyveri når du står i kø for at betale for dine varer".


Ahh - hvis vi endelig skal bruge den analogi, så svarer det til, at Bilka giver dig lov til at tage varerne med hjem, sammen med et registreret efterkrav med dertil hørende voldsom administrationsgebyr. (Som man så formentlig slipper for, hvis man ulejliger sig med at klage.)

Hvis DSB skulle gøre som Bilka, så var løsningen: "Hvis du ikke kan indløse rejsehjemmel, kan du ikke komme med." (I.e. Bilka siger, kontant eller varerne bliver her.)

  • 3
  • 0
Joachim Michaelis

Jeg skulle fra Nykøbing F til København tidligere i dag, og undrede mig over at man kunne se musepilen følge mine tryk (den plejer ikke at være synlig), og da jeg nåede hen mod selve betalingen af billetten, begyndte systemet at blive rigtigt sært, og endte med beskeden: "Out of order". Prøvede derefter en anden automat. Det samme skete. Prøvede derefter 7-11, men det samme skete på deres computere. Heldigvis var togkonduktøren flink, og fortalte at jeg kunne købe en billet af hende, hvilket jeg så gjorde.

Sidebemærkning vedrørende klager: Jeg husker at jeg måtte spørge, hvilke zoner jeg skulle bruge til ruten til og fra arbejde, da de lavede zonerne om for nogen år siden. De solgte mig så en forkert billet til næsten 1100 kr. - Men den var åbenbart forkert, hvilket derfor udløste en bøde på 700 kr. Der var ingen kære mor, da jeg henvendte mig til det nummer, jeg fik at vide man kunne tale med vedr. refundering. Så det var 1800 kr. lige ud af vinduet.

  • 2
  • 0
Jens Madsen

For ca. 10-15 år siden, var der flere af den type problemer i Fakta. Kunderne fik forkert retur. Jeg var selv udsat for det, og enten personalet, eller andre nuppede de 100 kroner jeg skulle have haft. Så jeg klagede naturligvis, og spurgte hvor returpengene var. Jo, dem havde jeg da fået tilbage. Næh, jeg havde ingen penge fået. Jo, det mente ekspedienten at jeg helt bestemt havde fået. Så kiggede jeg i pungen. Ikke en krone. Hvor skulle pengene være? Butikschefen var enig med personalet. Så fik jeg at vide, at hvis ikke kassen stemte, så kunne jeg komme umiddelbart før lukketid klokken 16.50, og få pengene retur. Naturligvis var der ingen penge da jeg kom klokken 16.50. Kassen stemte perfekt, påstod chefen. Efter brokkerier, fik jeg en seddel jeg skulle underskrive, og fik at vide at pengene vil blive sendt med post. Men ingen penge kom. Så klagede jeg igen, og fik at vide, at jeg naturligvis ingen vil få, for kassen stemte jo. Gad vide, hvad jeg så skulle skrive under på. Kort tid efter, så jeg det samme ske i en anden fakta, for en anden kunde. Jeg klagede til Fakta, og begge fik kontantautomater. Siden, har jeg aldrig oplevet en fejl. I nogle tilfælde løser automatik problemer. I de sidste ca. 10 år, har jeg ikke haft problemer med returgivningen i Fakta.

I forhold til disse oplevelser, er DSB en engel!

  • 1
  • 1
Jens Madsen

Sidebemærkning vedrørende klager: Jeg husker at jeg måtte spørge, hvilke zoner jeg skulle bruge til ruten til og fra arbejde, da de lavede zonerne om for nogen år siden. De solgte mig så en forkert billet til næsten 1100 kr. - Men den var åbenbart forkert, hvilket derfor udløste en bøde på 700 kr. Der var ingen kære mor, da jeg henvendte mig til det nummer, jeg fik at vide man kunne tale med vedr. refundering. Så det var 1800 kr. lige ud af vinduet.


Du plejer at kunne få biletten ændret, så det passer med de korrekte zoner. Ved ikke, om der også kan gøres noget ved bøden. I visse tilfælde, gives ikke bøde. En anden mulighed, er at øge antallet af zoner med klippekort.

Ved det gamle system var oftest mest hensigtsmæssigt, at kun have et månedskort som dækkede de to tætteste zoner på hjemmet, og så fylde op med et titurskortet på to zoner mindre. Derved blev reelt dækket mange flere zoner, og der skulle betales for færre zoner end med et månedskort, hvor samtlige zoner som bus og tog kørte igennem skulle på. Det var et krav at zonerne på månedskort skulle være sammehængende, så man kunne ikke nøjes med hver tredie zone på rejsen, og så fylde op med et to zoners klippekort. Til en vis grad, kunne det løses, ved at have flere månedskort, med sammenhængende zoner, f.eks. en med udgangspunkt i hjemmet, og en anden med udgangspunkt i arbejdspladsen.

  • 0
  • 1
Adam Tulinius

Som i Bilka : "Vores dankortsystem er desværre nede i øjeblikket, så hvis du ikke har kontanter, får du naturligvis varerne gratis...", eller..?

Nu hvor du har oprettet dig udelukkende at komme med den kommentar, tør jeg godt sige det alle andre tænker: Du er en idiot.

S-togene kører uanset hvad, og folk har en forventning om at kunne komme fra A til B. Hvis DSB har problemer med billet-systemet, så må de bare acceptere tabet, eftersom der ikke er et reelt alternativ i mange situationer. At sammenligne det med en handel i Bilka er bare tåbeligt, men nu du er ved det kan du måske også komme med en bil-analogi?

(Jeg forestiller mig du vil finde på noget i stil med: "Hvis dankort-terminalen ikke virker hos Shell, så skal de give gratis benzin ud!" Men nej, fordi så kan man bare tanke hos statoil i stedet, da der heldigvis ikke er nogen der har nær-monopol på salg af brændstof.)

Analogier er tit dårlige. Din var fuldstændig tåbelig.

  • 6
  • 2
Finn Christensen

DSB siger jo sådan set "vi ved at du ikke kunne betale for din billet, men vi går bare ud fra at du prøvede at snyde, så betal lige ved kasse 1".

Vores meget gamle væsner (etater) har samme holdning som på Moses tid, hvor mennesker er syndere alle til hobe. Det vil tage >20 år med massiv genopdragelse/generationsskifte hos både DSB, Told m.fl. at få dem afprogrammeret.

  • 3
  • 0
Joe Sørensen

Normalt vil en dagligvareforretning, stadig acceptere DanKort betaling, selvom DanKort systemet er nede. Dette er selvom alle svindlere nu kan tage deres spærrede DanKort med og købe ind til dyre domme, uden at banken garanterer tabet.

I de fleste dagligvare forretninger vil man nemlig gerne tilgodese de kunder, der kommer for at handle, frem for at håndterer dem, som kommer for at svindle. Måske DSB kunne lære lidt af det.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere