DSB's abnorme app-udbud afgjort - efter syv måneder og fem millioner konsulent-kroner

Tre selskaber har sikret sig adgang til rammeaftale på 187 millioner kroner.

DSB kunne i juli udpege tre vindere af en enorm rammeaftale, der skal give it-udvikling for 187 millioner – herunder til udvikling af en ny DSB-app.

Før organisationen kom så langt i processen, er udbuddet blevet udskudt i mere end syv måneder, og regningen til konsulentbistand fra selskabet Implement er nu løbet op i ca. 5,5 millioner kroner.

Læs også: DSB udskyder enormt app-projekt ... igen-igen

Det viser en aktindsigt, som Version2 har fået.

Udgifterne løber fra december 2015, men er tilsyneladende intensiveret over de seneste måneder. I maj og juni i år har konsulentregningen således lydt på over 680.000 kroner.

For kompliceret

Udbuddet skulle ifølge den originale plan have fundet en vinder i november 2016. Efter flere forsinkelser blev tre leverandører – Trifork, NetCompany og HaCon – udpeget som vindere af rammeaftalen den 11 juli.

Både konsulentregningen og forsinkelsen kan være symptom på, at projektet har været for kompliceret til et enkelt udbud, vurderer Thomas Hildebrandt, der er lektor ved IT-Universitetet.

Læs også: DSB i kæmpeudbud: Vil bruge 186 millioner kr. på app-udvikling

»Det kan være et tegn på, at de burde have delt projektet op i mindre bidder, finde en leverandør og så få det lavet i adskilte dele,« siger han og fortsætter:

»Når man favner alt i ét udbud, risikerer man igen og igen at få noget, man ikke ville have alligevel.«

DSB: Vi kan ikke gå i detaljer

Hos DSB ønsker man ikke at kommentere yderligere på, hvordan udbuddet er foregået:

»Af forretningshensyn kan vi ikke gå ind i yderligere detaljer omkring udbuddet. Nøjagtig som så mange andre it-kunder har vi gennemført et rammeudbud, hvor vi knytter tre leverandører tættere til os, så de lærer vores ønsker og behov at kende,« lyder det i et skriftligt svar fra Aske Wieth Knudsen, der er DSB’s chef for forretningsudvikling.

De tre leverandører, »skal byde på opgaver inden for udvikling, vedligehold, konsulentydelser og drift, ligesom aftalen kan benyttes til al app-udvikling til DSB's kunder og medarbejdere«, lyder det i en tidligere meddelelse fra DSB.

Læs også: App-udvikler: DSB's kæmpe app-projekt er ubegribeligt og bizart

»Som den første aktivitet i rammeaftalen igangsættes udviklingen af en ny DSB App,« fortsætter selskabet.

Med de tre vindere er udbudsarbejdet altså ikke overstået for DSB.

Skal snakke med legacy-systemer

Udbudsprocessen har fra begyndelsen været plaget af forsinkelser. Ifølge Version2’s oplysninger fra kilder tæt på processen er afslutningen blevet udskudt minimum fem gange.

En af forsinkelserne skyldes, at DSB bad leverandørerne om at tage højde for EU’s kommende persondataforordning i tilbuddene. En anden forsinkelse skyldes ifølge kilder, at DSB havde evalueret en forkert udgave af en tilbudsgivers tilbud.

Læs også: »Lort med lort på«: Tvungen opdatering af DSB-app giver storm af brugerkritik

Formålet med rammeaftalen – der løber over de næste otte år – er at lave forbedringer og udviklinger oven på den eksisterende app-infrastruktur, har Aske Wieth-Knudsen tidligere forklaret til Version2.

Det høje budget er dels lagt, fordi app’en skal fungere op imod grænseflader til en række it-systemer af ældre dato – herunder billet og plads-systemet Rosa, som stod over for en modernisering allerede i 1999.

Desuden skal en app ikke kun tale med DSB’s systemer, men også med it-systemerne hos samtlige regionale trafikselskaber.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Lasse Mølgaard

Hvad er det lige for en vision DSB havde med app'en?

Er vi ude i noget rejseplan kombineret med billetkøb-agtigt og samtidig tank-op for Rejsekortet?

Derudover er det hele detaljen med at programmet skal også være i stand snakke med ALLE legacy hos de forskellige trafikselskaber. Det skal nok blive "interessant".

Vil app'en fejle, hvis blot et af regionernes systemer er nede? I så fald: Var det ikke bedre at app'en snakker med ét it-system, som så fungere som et forbindelsesled til alle de andre systemer? Her skal naturligvis kunne håndteres hvis et system sætter ud, så skal worst case selvfølgelig være mere i stil med: "Desværre: Appen virker ikke i dette område p.g.a. IT-fejl".

Rom blev som sagt ikke bygget på en dag, så hvad med at få appen til at virke i ét område først og trinvis rulle det ud til de andre regioner?

Povl Hansen

Var det ikke bedre at app'en snakker med ét it-system,

Men nogen skal jo lave det ene system

og en rejseplan app, med køb billet knapt er jo ikke en dum ide
og man ikke kan købe et billet fra København til Odense fordi der ikke er forbindelse til et Jysk trafikselskab skal jeg ikke kunne sige

Men kan da i stedet fortælle en anedote om min blækprinter der ikke kunne printer ud i sort, hvis der manglede blæk i farvepatronen

Martin Hoffmann

Når jeg læser overskrifterne på de artikler der er skrevet om det her, så får jeg det indtryk at der er brugt millioner på at udvikle en app.
Faktisk er der brugt millioner bare på at finde ud af hvem der må byde på opgaven om at udvikle en app.

Men det er jo ikke bare en app, vel?
App'en er så vidt jeg kan forstå en del af projektet, men hvor stor en del?

Jeg bliver generelt ilde til mode når jeg hører om konsulenter der får checks af den kaliber, men der er immervæk stor forskel på om det er for en app eller en ny "Transportplatform".

Log ind eller Opret konto for at kommentere