Kunder betaler dobbelt for billetter i fejlramt DSB-app

DSB's billet-app'en trækker prisen to gange - andre gange kommer billetten slet ikke. DSB mener, der er tale om uheldige enkeltstående sager.

Ifølge 24timer er danske togrejsende rasende over DSB’s smartphone-app. Billetterne kommer ikke til tiden, DSB tager sig betalt to gange for én billet og priserne er generelt dyrere, lyder anklagerne mod DSB fra de utilfredse kunder.

App-butikkerne iTunes og Google Play flyder over med kommentarer fra vrede kunder, som har oplevet elendig service fra den håndholdte billetautomat.

»Den kostede mig en kontrolbøde i dag. Jeg betalte for billetten, men fik den ikke,« skriver en DSB-kunde.

»Programmet kan ikke downloade billetetten, men crasher, og det koster bøder, selv om billetten er betalt,« skriver en anden.

»Fuck en lorte-app. Den kan ikke refundere, selv når den sender mig en forkert billet. Den har nu kostet mig 739 kroner i alt. Fuck en mega skod-app’,« svovler en tredje kunde.

Men selvom det ikke er svært at finde vrede kunder, som føler sig snydt efter at have brugt DSB app’en, så mener virksomheden selv, at det kun drejer sig om ganske få.

»Det er ikke massive problemer. 5-10 af de 5.000, som hver dag bruger app’en, har haft brug for at ringe ind til os. Det svarer til 0,2 procent,« siger Anne Mette Koch, der er chef for salgs- og informationskanaler i DSB til 24timer.

Man kan dog sagtens risikere at betale for meget uden at blive ramt af tekniske fejl. For man kan nemlig ikke købe de ofte meget billigere DSB Orange billetter igennem app’en.

»Kunderne har krav på – uanset om de bruger app’en – at få oplyst, hvilke rabatter der er til rådighed. Og rabatten bør selvfølgelig være tilgængelig, uanset hvilke medier kunderne bruger,« siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen, som kræver at transportministeren giver svar på, hvor mange penge kunderne har tabt ved at bruge en app som ikke giver rabat.

Version2 arbejder på at få en teknisk forklaring på problemerne.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (32)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
David Rechnagel Udsen

Ak ja. Hvilken tragedie med alt disse »moderne« metoder at få en billet på; telefonbeskeder, rejsekort og nu et datafon-program. Og når man bruger hver og en, så savner man lidt det der pap-klippekort. For vi har alle mistet et klip på det, men der var det jo nok lige fordi vi glemte at tage det ud af bukserne da vi puttede det i vaskemaskinen eller fordi vi har mishandlet det.

Kort sagt; det var let at se at det var os selv der var synderen. Men det kan meget mere end det. Klippekortet er praktisk i forhold til telefon-billetter, fordi man »køber« den så snart man starter rejsen, altså når man f.eks. stiger op i bussen. Hvad nu hvis jeg står på et stoppested og overvejer at gå i stedet, hvis bussen ikke snart kommer? Med klippekortet er det intet problem, men med telefonen, så skal jeg beslutte mig inden, fordi det tager jo lidt tid at få sagt ja til den besked.

Ja, siger de, så er rejsekortet vel lige så godt. Hvis vi ignorerer det faktum at rejsekortet skal have mit personnummer fremfor bare at have et nummer, der kunne bruges af hvem som helst (f.eks. hvis jeg lånte det ud), så skal man også huske at melde sin tur færdig før man stiger af bussen. Og hvordan får man lige en ekstra passager med?

Ak ja, det der klippekort, det er sgu' alsidigt. Men personligt mener jeg at vi bør skaffe os af med zonerne (hvorfor hedder de egentligt ikke »offentlig trafikområder« på dansk? »oto'er« ville være et fint navn) generelt, og finde på et mere gennemskueligt system. F.eks. at det bare altid kostede en femmer at rejse med bus, tog eller metro.

  • 13
  • 1
Rune Espensen

Det er et større problem at deres support er ikke-eksisterende... For snart 3 uger siden oplevede jeg at ville købe en 24-timers billet. Efter betaling, kom der en fejl der sagde den ikke kunne kommunikere med serveren, viste mig en billet der udløb i 1970 og bad mig forsøge igen. Mit tog kom der, så jeg skyndte mig at forsøge igen, med samme resultat. Jeg lukker og genåbner app'en og sør'me om ikke der så ligger 2 gyldige (og betalte) billetter!

Jeg skrev til kunde support og fik et standard "vi har modtaget din forespørgsel" mail og jeg har rykket dem på mail siden... Men intet svar suk måske jeg skulle true dem med inkasso? ;-)

  • 3
  • 0
David Rechnagel Udsen
  • 11
  • 2
Kenneth Graulund

Jeg nævnte ikke at det var nemmere end andre metoder, jeg ville bare informere dig om at muligheden er der.

Det er desuden korrekt at du ikke får rabat fordelene ved rejsekortet når du bruger anonym.

Personligt er hele den der paranoide tankegang med hensyn til at "folk/myndigheder" kan se hvor du rejser omkring i landet stupid, selv hvis det skete kan jeg ikke se problemet.
Problemet med rejsekortet er at implementeringen er halvhjertet, månedskort delen først i 2014... really ?, og at man ikke kan bruge det i hele landet.

Men at foretrække klippekort fordi det er nemmere ?, du mener nok fordi det er du vant til.

  • 3
  • 12
David Rechnagel Udsen

Du misforstår mig som en gammel tosse der ikke kan lide ændringer. Jeg vil faktisk rigtig gerne prøve rejsekortet og mobiltelefonsbilletter, men hver gang jeg hører om dem, så føler jeg i det mindste ikke at klippekortet har noget at skjule. Jeg siger ikke det er perfekt, og det ville da være fortræffeligt hvis vi kunne erstatte det med noget bedre. Men alternativerne virker bare halvhjertet, som du trods alt er enig i.

  • 8
  • 0
Jesper Lund

Personligt er hele den der paranoide tankegang med hensyn til at "folk/myndigheder" kan se hvor du rejser omkring i landet stupid, selv hvis det skete kan jeg ikke se problemet.

Man kunne også stille spørgsmålet hvorfor rejsekortselskabet har indrettet deres system så det laver en totalovervågning af borgernes færden med offentlige transportmidler?

Skyldes det inkompetence? Man kunne sagtens have lavet et system hvor rejserne reelt var anonymiseret så der ikke kunne registreres noget.

Eller er det fordi rejsekortselskabet har noget at skjule? Det er velkendt at staten ønsker at overvåge borgerne, tag f.eks. logningsbekendtgørelsen. Er rejsekortet en del af statens overvågningsstrategi?

  • 8
  • 2
Kenneth Graulund

Der er ikke mange steder du kan købe og tanke kontant endnu, kortet er stadig i udrulningsfasen, jeg syntes det er utopi at forvente at man kan købe kortet alle vegne fra dag 1.

Du kommer nok ikke til at kunne købe rejsekort i kiosker, men automaterne er lavet til at kunne udstede rejsekort, det kan man bare ikke endnu.

Du kan godt tanke anonym kort i automaterne, bare kun med kort.

  • 3
  • 2
Kenneth Graulund

Det der tinfoil hat crap giver jeg ikke en skid for.

Jeg rejser ikke så meget, men de steder jeg har været som har lignende systemer og har haft det i årevis er kortene også personlige og kan teoretisk bruges til at overvåge enkeltpersoner med. (Paris/Tokyo)

Det gavner også selskaberne at de kan kigge på rejsemønstre for at optimere de forskellige ruter, og selvom systemet måske nok tillader at Nordjyllands Trafikselskab kan se mit personlige rejsemønster... altså helt ærligt... I don't give a flying fuck.

  • 4
  • 7
Christian Sinding Nellemann

Til gengæld er det sgu ret sejt at man kan købe pladsbillet mens man sidder i bussen på vej til stationen. Sms-billet er nu også meget smart, når man ikke har flere klip, ikke har nogen kontanter og ikke er i nærheden af en kiosk eller en automat.

Det skal desuden siges, at der også sker fejl på klippekort. Kender konkret to personer der har fået bøde fordi stemplet på en metrostation var sat til dagen inden. Selvom kontrolløren kunne se det var tilfældet for alle der var stået på ved den station, og at de var klar over problemet, fik man alligevel en bøde og en opfordring til at gå gennem klagesystemet for at få den refunderet.

Det er muligt der opstår fejl en gang imellem, men jeg har kun været tilfreds med DSB's app og diverse sms-billeter som supplement til almindelige klippelort.

  • 4
  • 0
Jesper Lund
  • 2
  • 1
Sune Marcher

De andre issues er (pænt) seriøse, men brok over man ikke kan få orange-billetter med app'en? Det ser jeg personligt ikke som det helt store problem. Man skal typisk være ude flere uger i forvejen for at kunne score en orange-billet, og billetkøb med app er typisk mere en "oh fsck, jeg skal nå det her tog NU!" kinda thing.

  • 3
  • 0
Kenneth Graulund

Det er tydeligt at du ikke står til at redde Jesper.

Jeg sagde desuden at du kan tanke anonym kort, ikke at du kan tanke anonym kort anonymt.
Det kan du nu godt hvis du vil, du kan bare købe et af de der disposable kreditkort på nettet.

Jeg "betaler" ikke med mine personlige data, det er ikke et problem for mig at trafikselskaberne har overblik over hvilke ruter jeg rejser for at kunne optimere dette.

Desuden finder jeg ikke sammenligningen mellem Gmail og rejsekortet fornuftig, gmail tjener penge på reklamer, Rejsekortet tjener ikke direkte penge på dine rejsemønstre.

Jeg syntes til gengæld at man kan sige at det er det samme som den manuelle trafiktælling de plejer at lave i November, bare hver dag.

  • 4
  • 3
Anonym

Jeg rejser ikke meget med DSB. Men det er for slapt, at man "kriminaliserer" kunderne, i forbindelse med deres halvdårlige App.
Hvis det virkelig drejer sig om så få kunder, der oplever et problem, så kan det umuligt have nogen betydning for DSB.
Det er jo DSB der har et problem og ikke kunden. DSB burde faktisk belønne kunder som oplever problemer, og samtidigt er så venlige at informere om det.
Ligefrem at kaste om sig med bøder og dårlige undskyldninger, afspejler en arrogance, som jeg ikke mener DSB har et image der kan bære.

  • 4
  • 0
Niels Didriksen

Det der tinfoil hat crap giver jeg ikke en skid for.


Det er muligvis den holdning, der udbredt blandt politikere, placerer os i den ene håbløse situation efter den anden.

Som udgangspunkt ser jeg ikke det store fatale samfunds-sammenbrud, fordi de kun vil give rabat til folk, der unikt identifi- og autenticerer sig.

Men iom. det kunne være lavet bedre, smartere, klogere og sikrere på anden vis, er krav om CPR nummer for at kunne få rabat, endnu et synligt symptom på, at dem der speccet systemet ikke er deres samfundsfinancierede løn værd.
Endnu et eksempel på, at disse hjemmestrikkede danske nationale it-løsninger bliver lavet med skrupforkert sigte.

Og endnu en mulighed for at komme med forudsigelsen; "Dette it-projekt vil blive ALT for dyrt, massivt forsinket, og fejldesignet i et omfang, der vil gøre det økonomisk uoverskueligt at rette op på." for til sidst at smide det hen i bunken til Pol-sag og co.

PS: Dine "fikse forslag til features" man kunne bruge den unikke identifikation til, kunne sagtens laves uden at bruge CPR.

  • 8
  • 1
Jesper Lund

Som udgangspunkt ser jeg ikke det store fatale samfunds-sammenbrud, fordi de kun vil give rabat til folk, der unikt identifi- og autenticerer sig.

Skal den offentlige transport virkelig indrettes på Facebook niveau? Betal med dine personlige data og få "rabat", regningen kommer senere.

Men reelt får du ikke noget valg. Det anonyme rejsekort kan kun købes ganske få steder, og hvis det anonyme rejsekort skal give mening, skal det også kunne optankes ligeså anonymt som når du køber klippekort mod kontant betaling.

  • 7
  • 1
Kenneth Graulund

Det anonyme kort kan købe lige så mange steder som det personlige kan, dog ikke online, muligvis fordi at de ikke mener det giver mening at bestille et anonymt kort, og så skal give kreditkort og adresse.

Antallet af salgssteder vil naturligvis vokse når kortet er blevet udrullet i større stil.

Derudover, ikke at give rabat til anonyme kort er jo logisk, ellers kan man jo deles om det i stor stil og score en høj rabat, rabatten er tænkt som en rabat til dig der rejser meget, ikke til dig der deler dit kort med flest mulige mennesker.

Hvordan vil du gøre et kort anonymt og binde det til en person ?, en implanteret chip ? :D

  • 2
  • 4
Anonym

Hvordan vil du gøre et kort anonymt og binde det til en person ?, en implanteret chip ? :D

Det findes der løsning på. Men det er Staten / DSB ikke interesseret i.

I tilfældet ulykke, er det meget relevant at vide hvem der er på toget, og gerne hvor i toget.
At man ikke har indkøbt en sådan løsning, er jeg helt uforstående over for.

Snak om informationsopsamling, er lidt i overdrev. Det er fint med mig, hvis DSB benytter anonym data, til at optimere på driften.
Det er ikke nødvendigt at kende den enkelte identitet, for at foretage denne driftoptimering.

  • 2
  • 1
Jesper Lund

Derudover, ikke at give rabat til anonyme kort er jo logisk, ellers kan man jo deles om det i stor stil og score en høj rabat, rabatten er tænkt som en rabat til dig der rejser meget, ikke til dig der deler dit kort med flest mulige mennesker.

Med hensyn til rabatter så giver rejsekort anonym mindre rabat end rejsekort flex der også kan deles mellem flere forskellige personer (kilde: information på rejsekort.dk).

Hvis man ville kunne man sagtens have personlige rejsekort med progressiv rabat uden at der sker en central opsamling af din rejseaktivitet. Og så er vi tilbage ved udgangspunktet: skyldes rejsekortets design inkompetence, fordi man ikke magter at lave et ordentligt og sikkert system, eller at man (staten) bevidst ønsker at overvåge befolkningen ligesom med logningsbekendtgørelsen?

  • 4
  • 1
Niels Didriksen

Skal den offentlige transport virkelig indrettes på Facebook niveau? Betal med dine personlige data og få "rabat", regningen kommer senere.


Ingenlunde. Det er snildt muligt være anonym og unikt identificerbar på samme tid. Step 1 er IKKE at bruge et u-revokerbart guid som CPR.

@Kenneth

Hvordan vil du gøre et kort anonymt og binde det til en person ?, en implanteret chip ? :D


Bare roligt. De implanterede chips skal nok komme, med den retning udviklingen har ;-)

Næh, for dig og øvrige der ikke kan forestille sig hvordan den slags kan laves, uden indbygget misbrugs-potentiale, er det jo blot at pege på buskortet, som det fungerer idag.

Denne vanvittige og utænkelige teknologi kaldes.... et pasfoto på stamkortet. Her er problemet løst meget galant og uden teknokratiske vådeskud. Du bliver simpelthen spurgt om det skal være anonymt, om der skal være navn/addresse og evt. cpr nummer på.
Herefter vader du derfra med rabat. Anonym eller ej. Hvis du vælger at være anonym, er trade-off'en at du ikke får det igen, hvis du taber det.

Det er faktisk ikke så svært at finde løsninger på problemerne, hvis man ikke har kikkerten for det blinde øje.

  • 8
  • 0
Sune Marcher

...hvordan virker app'en? Jeg har den installeret, men fik den aldrig brugt, da interfacet ikke gjorde det tydeligt om jeg skulle bruge kreditkort, eller ville blive bonget over telefonregningen (hvilket den ellers søde lønafdeling på min arbejdsplads ville have været knap så sød over).

Et par halvdårlige gratisavisartikler gav mig det indtryk at man skal vente på en SMS med en confirmation code, der derefter skal indtastes i app'en. Hvis det er tilfældet, så er der nok nogle folk der skal fyres, og derefter læse op på hvordan SMS'er fungerer :-)

  • 0
  • 0
Frank Taaning Grundholm

Jeg har også oplevet crash, så kontakter man support og de sørger for refussion, når man betaler anden gang for rent faktisk at modtage billetten. Ikke perfekt, men man skal jo kunne dokumentere at man har betalt i toget. Netværkene er ikke altid stabile nok, det er ikke kun app'en, som har skylden.

  • 0
  • 0
Michael Lykke

Det gavner også selskaberne at de kan kigge på rejsemønstre for at optimere de forskellige ruter, og selvom systemet måske nok tillader at Nordjyllands Trafikselskab kan se mit personlige rejsemønster... altså helt ærligt... I don't give a flying fuck.

Det er meget muligt at du er ligeglad med at blive overvåget 24/7, men det er ikke ensbetydende med at vi andre er paranoide "tinfoil" typer. I øvrigt er dit eksempel med trafikmænstre noget sludder - Trafikmønstre kan fint observeres uden at man haar kendskab til om det er Hr. Hansen eller Hr. Lykke der har rejst på en given strækning.

Overvågningen af borgerne er steget voldsomt de sidste 5 år - Både i form af rejsekortet, NemID, telelogning, video m.m. Og det er en allerhelvedes uheldig retning at gå i som ikke bare kan bortforklares med tåbelige "tinfoil" påstande!

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere