Dropbox sagde nej til Steve Jobs: Nu er firmaet 22 milliarder værd

Lange nætter med reverse-engineering af styresystemer gjorde Dropbox til en succes. Det 70 mand store firma har nu rejst 1,3 milliarder kroner i venturekapital og har indtægter i samme klasse, men konkurrenter som Apple og Google truer succesen.

Det er ikke revolutionerende, at man kan gemme sine filer i skyen og hente dem fra forskellige computere. Men det fem år gamle firma Dropbox har med omfattende gravearbejde og teknologisk perfektionisme gjort det så nemt at bruge, at Dropbox nu er de facto-standard på markedet og har 50 millioner brugere.

Magasinet Forbes fortæller historien om to unge fyre fra det amerikanske tekniske universitet M.I.T, som får løst de mange softwaremæssige forhindringer gennem lange nætter med reverse engineering af styresystemer og nu er i superligaen blandt Silicon Valleys it-iværksættere.

Dropbox er vurderet til 22 milliarder kroner, og da firmaet i august inviterede en række venturekapitalfonde ind for at give et tilbud, endte det med at udløse 1,36 milliarder kroner i hånden til at udvikle firmaet.

Manden bag Dropbox er Drew Houston, et it-mæssigt vidunderbarn som begyndte at rode med computere som fem-årig og som 14-årig blev ansat af et spilfirma til at finde sikkerhedshuller i spillene. Han fik ideen til Dropbox en dag i 2006, hvor han havde glemt sin USB-nøgle og måtte overleve en fire timers bustur uden at kunne arbejde videre på sine kode-projekter.

Med makkeren Arash Ferdowsi, og 15.000 dollars i startkapital fra ventureselskabet Y Combinator fik han udviklet tjenesten med tæt integration til de mest almindelige styresystemer.

Perfektionismen hos Dropbox betød for eksempel, at de skaffede en svensksproget udgave af Windows, fordi der her findes en helt særlig linje kode, der kunne give problemer for Dropbox-integrationen. Og arbejdet nede i maven på Mac OS X fik Steve Jobs til at bemærke det fremadstormende firma. At det lykkes Dropbox at klistre et logo på en mappe i OS X kræver nemlig mere snilde end de fleste hos Apple selv kan opvise, lyder historien.

Dropbox-fyrene mødtes med Apples topchef i 2009, men begyndte mødet med at afvise alle ideer om et opkøb. De vil selv bygge Dropbox op til at være et stort firma. Steve Jobs forklarede, at Apple vil gå ind på samme marked, og at Dropbox ikke er uundværlig. Tjenesten er en enkeltstående feature, ikke et fuldt produkt, siger han. I juni 2011 afslørede Apple det modsvar, iCloud, og ved præsentationen nævnte Steve Jobs specifikt Dropbox som en løsning, der ikke er god nok til formålet.

Indtil milliardindsprøjtningen i august havde Dropbox klaret sig med så få medarbejdere som muligt og 39 millioner kroner i opstartskapital. Firmaet bruger Amazons sky og kunne håndtere to millioner kunder med blot 14 medarbejdere i alt i 2010.

I dag er medarbejderstaben på 70, men planen er at vokse til 200 inden længe. Dropbox er blevet integreret i 18 forskellige styresystemer, fire browsere, tre mobilplatforme og hver gang, der sker en ændring i nogle af disse, skal koden tjekkes for problemer.

325 millioner filer bliver gemt i Dropbox’ tjeneste hver dag, og der kommer en ny bruger til hvert sekund. Og selvom tjenesten er gratis som udgangspunkt, har fire procent af brugerne opgraderet til mere plads, hvilket betyder, at indtægterne for 2011 er anslået til 1,3 milliarder kroner.

Men selvom Dropbox ligner en gigantsucces, kan det hurtigt vende.

Ligesom Apple har lanceret iCloud, forventes også andre store spillere som Google og Microsoft at gå ind på samme marked. Med et slag kan Dropbox være irrelevant, vurderer David Coursey fra Forbes.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (29)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jakob Hansen

Ja, der er masser af alternativer til Dropbox - nogle af dem er endda ret gode. Problemet med Apple og Microsoft's alternativer er, at de er bundet til nogle bestemte platforme, og det vinder man altså ikke på. Google er nok en større trussel (med deres kommende Google Drive).

  • 2
  • 0
Dávur Eyðunsson Sørensen

Siden jeg er på et Novell OES2 netværk, er jeg utrolig spændt på Novell Filr (http://www.novell.com/media/content/tuesday-keynote-novell-part-2.html) - håber det kører bedre end Ubuntu One, som jeg ellers har brugt meget men som lidt for ofte smider tilknyttede arbejdsstationer til min U1-konto af.

Dropbox undgår jeg lidt endnu - jeg har på fornemmelsen at det ikke er heelt 100% produktionskvalitet endnu.

  • 0
  • 0
Casper Thomsen

I sammenligninger og anbefalinger af værktøjer til mindre virksomheder står Dropbox tit over for Box.net. Jeg har ikke den store erfaring med Box.net, men som jeg forstår det, er Box.net mere business-rettet og har en række fordele ift. Dropbox, hvis det benyttes som storage/fildeling i mindre virksomheder. Heriblandt sikkerhedstilgang, adgangskontrol, API'er og versionsstyring - ellers lader produktet og forretningsmodellen til at være meget lig Dropbox. http://www.box.net/pricing/

På det seneste har jeg også afprøvet Zoho, der er en ny spiller på markedet og mere fokuserer på backup-aspektet, men til gengæld lover "ubegrænset" plads (yeah, right). Man kan tilmelde sig gratis på følgende link, hvor man tidligere blot skulle tilmelde sig deres Facebook-app, men nu også skal anbefale til 5 venner, så det er lidt aggressivt. Forretningsmodellen virker en smule uklar (andet end at vokse meget og få noget venturekapital eller blive solgt), så hvis du forsøger tjenesten er det vist på eget ansvar, som man siger. http://zovo.co/social/

  • 2
  • 0
Mads Vanggaard

Sekundet der kommer en anden større spiller ind på market, hvor meget er de 22 milli så værd? F.eks. hvis følgende passer http://www.geek.com/articles/mobile/skydrive-apps-for-ios-android-mac-an... så kommer risikoen for at de ikke vil tjene så mange penge -> fald i aktiekurs. Skydrive kan tilgåes via webdav, så både Linux og Windows explorer kan være med. Amazon har deres storage også. Så hvis de skal indfri forventninger om at skrabe pengene hjem skal de skabe nye produkter via deres brand. Hvad skal det være? Alt respekt til dropbox for at skabe market forresten

  • 0
  • 0
Thomas Nielsen

Statistik på en enkelt person er selvfølgelig ikke særligt sigende, men jeg bruger faktisk Dropbox netop til at flytte filer fra Windows over på min webserver som kører Linux (og den anden vej). Det er simpelthen nemmere end ftp at man bare hjernedødt kan smide filer over i en folder og derefter hoppe over på serveren og installere pakkerne eller hvad det nu er jeg har smidt over.

  • 3
  • 0
Søren Breddam

Sekundet der kommer en anden større spiller ind på market, hvor meget er de 22 milli så værd?

Det er en helt klar risiko, men ...

325 millioner filer bliver gemt i Dropbox’ tjeneste hver dag, og der kommer en ny bruger til hvert sekund. Og selvom tjenesten er gratis som udgangspunkt, har fire procent af brugerne opgraderet til mere plads, hvilket betyder, at indtægterne for 2011 er anslået til 1,3 milliarder kroner.

Der er en tilvænnet brugerskare, og det har været 'gratis'. Er der noget, der minder om Google?

  • 4
  • 0
Mads Vanggaard

Forskellen er at Google tjener penge på et andet type produkt, reklamer. Det gør de ved at putte dem oveni er antal gratis produkter. Dropbox har et produkt at tjene penge på. Hvis Google kommer med Google drive, linker det sammen med Android og gør det nemt at tilgå det fra Google.com siden som deres andre produkter så bliver det et stærkt produkt. Dette kan de sætte prisen lavt på, eftersom at indtjeningen sker andre steder. Dropbox er nød til skabe nye produkter for at holde folks interesse for at betale til dem. Det må være det som de skal bruge investeringen til, men det er svære at udvikle en portefølje end et produkt.

  • 0
  • 0
Emil Moe

[citat] Statistik på en enkelt person er selvfølgelig ikke særligt sigende, men jeg bruger faktisk Dropbox netop til at flytte filer fra Windows over på min webserver som kører Linux (og den anden vej). Det er simpelthen nemmere end ftp at man bare hjernedødt kan smide filer over i en folder og derefter hoppe over på serveren og installere pakkerne eller hvad det nu er jeg har smidt over.[/citat]

Det er nu en yderst uhensigtsmæssig omgang med dine filer og private data. Filerne bliver ikke kun gemt på din computer og webserveren, men også hos Dropbox/Amazon, desuden har de ikke altid været helt gode med krypteringen hos Dropbox.

  • 1
  • 4
Henrik Rathje

hahaha... han havde humor til det sidste den kære Jobs.

iCloud er ringe... og bare det at det er låst til en apple konto gør den latterlig i mine øjne. Og backup er delvis kun mulig med en apple mail konto!??

SUK!

Bruger den slet ikke... mest opreklamerede prut i et glas ymer skal man lede længe efter. Og musikken er da fin at backe up...HVIS man da har købt den på iTunes.. ellers er det jo ubrugeligt at backe 6-10 GB op over wifi.. ja for backuppen virker jo ikke på 3g!!..(&¤#%#!!.. apple ved bedre... min bare..

DropBox holder max... den beholder jeg, i hvert fald indtil Apple som før set saboterer andres muligheder for at lave ting til deres OS'er. Nævner bare 'Week Calendar' som eksempel.. dem der kender den ved nok hvad jeg taler om.

  • 7
  • 0
Morten Winther
  • 1
  • 7
Henrik Rathje

jo den match version har de snakket om det stykke tid... men hvornår kommer den?.. har skrevet til dem (så dum er jeg) men intet svar.

Nå ja, og så koster det penge..

Men hvis de skriver iTunes om så det rent faktisk virker, er hurtigt(copytrans manager er 5-10 gange hurtigere feks. og kan langt mere) og ikke lægger pc'en ned, så vil det da være rimeligt nogenlunde ok. Hvis de VED BEDRE så laver de det så man kan gøre det via 3g og UDEN pc!

så NEJ, Apple ved IKKE bedre... men måske de lærer det?

  • 4
  • 0
Mads Bendixen

Nu er itunes match jo lige om hjørnet og så skal du jo ikke overføre alle dine musikfiler. Så checker den hvad du har i filer, både fra itunes, rip mm. Så jo, Apple ved bedre.

Undtagen lige hvis man bor i Danmark, som altid.

iTunes match koster 24,99 dollar per år. Tjenesten er desværre ikke tilgængelig i Danmark i første omgang.

Link: http://www.mobilsiden.dk/tips/itunes-match-musik-i-skyen-hvad-er-det,lid...

Men prisen på $25/år er da væsentlig bedre end Dropbox' $120/år, hvis det kun er til musik.

  • 0
  • 1
Henrik Rathje

ja det glemte jeg lige at nævne, at det ikke kommer til DK foreløbigt.. typisk.. tak for uddybningen.

Ja dropbox er dyrere... men nu bruger jeg hverken det ene eller andet til musik backup. Jeg overfører via copytrans manager, og backer op på a-drive.. super billigt. ingen problemer... ingen afhængigheder.. og jeg har ikke brug for at hente min musik via 3g alligevel, så det passer mit behov.

nå, men jeg jailbreaker nok snart min iphone alligevel, så jeg er fri for Apples "vi ved bedre" stil.. tvunget brug af ordbogs-foslag feks. (driver mig til VANVID!.. især fordi det er verdens ringeste ordbog!).. gør som alle usability eksperter har bedt om og alle andre gør: forslag er valgfrit, som udgangspunkt har du stavet korrekt, men du kan vælge at bruge forslaget. og man kan ikke redigere entires i ordbogen...&¤"#!!

nå.. sorry for off topic.. gik lige i sving over Apples såkaldte brugervenlighed, som ofte går den forkerte vej.

  • 5
  • 0
Mads Vanggaard

Du glemmer at Facebook løbende udvikler deres platform og tilbyder kunderne nye produkter/muligheder. F.eks. samarbejdet med Skype eliminerede muligheden for at Google kunne skabe et stærkere portfolio af produkter end hvad Facebook kunne tilbyde. Dropbox skal også ind og lave aftaler med andre stærke brands hvis de skal holde føretrøjen.

  • 0
  • 0
Henrik Mikael Kristensen

Jeg finder også interessant at steve jobs først vist interesse for dropbox/cloud systemer, EFTER at Microsoft havde lanceret Cloud

Det gjorde han faktisk ikke. Tilbage i 1997 indikerede Jobs, at han ville arbejde mod systemer med servere der virkede med tynde klienter, da brugerne så selv var fri for at lave synkronisering mellem devices og tage backup, rode med disketter og lignende. Hans argumentation blev understøttet af, hvordan folk havde arbejdet med NeXTSTEP siden 1990.

Se denne video:

http://www.youtube.com/watch?v=Or7zaUaP-J8

  • 0
  • 0
Gert Agerholm

Jeg finder også interessant at steve jobs først vist interesse for dropbox/cloud systemer, EFTER at Microsoft havde lanceret Cloud, og igen prøvede at opkøbe den, lige som de gør med applikationer, og derefter naive apple fan råber"oh, hvor er de gode og opfindsomme!!"

Det er ikke forbudt at synes at andre har lavet noget smart. Men man kan ofte ikke bare kopiere ideen, så kommer man ofte i klemme med patenter, så modellen for store virksomheder er at man opkøber den som har haft ideen eller som kan noge man selv kan bruge. Nøjagtigt det samme som Microsoft også gør, eller tror du at alt det MS udgiver er noget de selv "har opfundet" og udviklet?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere