Dropbox dropper krydsplatform til mobil

Illustration: ra2studio/Bigstock
Krydsplatformsmiljø i C++ afløses af system-apps kodet i miljøernes egne sprog.

Tjenesten Dropbox, der gemmer filer i skyen, har droppet at bruge en krydsplatform til at udvikle apps, der kan flyttes mellem mobil-platforme. Det skriver Adtmag.

I stedet for det tidligere miljø i C++, skal der nu udvikles separate apps til hver enkelt platform.

»Det lyder som en god handel kun at skulle skrive koden én gang, men det ekstra arbejde gjorde, at omkostningerne var større en fordelene, som heller ikke var så store endda,« har virksomheden skrevet i et blogindlæg, ifølge Adtmag.

Dropbox er nu gået over til Swift på Ios og Kotlin på Android. De to sprog fandtes ikke, da firmaet valgte C++-krydsplatformen tilbage i 2013.

Fremgangsmåden med C ++ endte med at forårsage flere problemer, end det løste, og nåede ikke engang til det punkt, hvor det meste af kodebasen blev skrevet i C ++.

Læs også: Airbnb og Udacity dropper React Native på grund af for tung vedligeholdelse

Tidligere har virksomhederne også Airbnb og Udacity fravalgt krydsplatforms-udvikling på mobil.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Hans Nielsen

De er da ved at drive deres gratis kunder væk. De er sikkert også for dyre, men de er jo basis for at de har betalende kunder.
En stor brugergruppe, er jo det som betyder at mange vælge dem som lager i skyen, når der skal vælges.
Men på den korte sigt, vil det da give besparelser.

Men er også på vej væk, efter at de ikke længere understøtter kryptering på alle platforme, og efter det har vist sig at de gemmer data, som skulle være slettet. Samt at de selv kan tilgå det, selv om de har påstået noget andet.

Men hvad, det burde man forstår, når nogle af ejeren har rødder i NAS, de smider aldrig noget væk

Men den manglende kryptering er en nogo her.

  • 2
  • 5
Allan Kristensen

Hvis du som mig undrer dig over "omkostningerne var større en fordelene" dækker over, linker kilde artiklen til en blogpost omkring emnet her: https://blogs.dropbox.com/tech/2019/08/the-not-so-hidden-cost-of-sharing...

Jeg er dog stadig ikke helt med på hvor avanceret / hvilke features en app skal have, før man begynder at løbe ind i problemer ved at bruge x-platform frameworks som Xamarin, Cordova, etc... Det er nok sådan noget man først bliver klogere på når man står i problemet. Nogen der har nogle erfaringer / links til blogs omkring det?

  • 2
  • 1
Simon Justesen

Jeg ved godt, udviklerne af krydsplatformsværktøjerne forsøger at følge så godt med, de kan - men native er #1.

Det lyder jo tillokkende med 1 kodebase og så at kunne rulle på 2-3 forskellige platforme. Men det er lidt langt fra virkeligheden, når kravene stiger. Jeg har ret ofte siddet i en situation, hvor "feature x" fandtes til Android, men ikke til iOS, eller omvendt. og så har dilemmaet været om jeg skulle skrive funktionen selv, finde et tredjepartsbibliotek eller vente, og håbe på, at den dukker op i næste platformsrelease.

Det med at skrive noget selv, er kun sjovt på den korte bane. Det arbejde man laver, sker udelukkende at komme på omgangshøjde med nativeplatformen. Det er da ikke sjovt, og så stor forskel er der heller ikke f.eks på Kotlin og Swift. 3. parts komponenter er et quickfix og kan føles som om man kitter ting sammen med gaffatape, for hvad sker der når platformen opdateres? Hvordan er den "fysiske" support?

Eller hvad så når buildsystemet knækker, fordi der er så mange forskellige dependencies, der helst skal spille sammen - både crossplatformsværktøjets egne - og den platform, man planlægger at udgive til? Det hænder, skal jeg hilse at sige :)

Min oplevelse er i hvert fald, at der er færre problemer med værktøjerne der findes native.

  • 2
  • 0
Palle Simonsen

Hvorfor Dropbox af alle muligheder valgte C++ til krydsplatformsmobiludvikling må de selv kunne forklare.

Har lavet forskellige crossplatform apps dels som native Javascript Responsive Web Apps og dels ved bl.a. at bruge Ionic og React Native.

Ionic var godt men er efter min mening kommet ud af kontrol i en uendelig 'featurisis' loop, så jeg ville bruge React Native hvis jeg idag skulle lave noget cross platform. Man kan sagtens bruge begge til at bygge 'native' apps hvis der ikke er for hårde UI krav (spil) og det er også relativt let at debugge app'en i browser, android og ios mode. For en Javasvcript Frontend udvikler er barrieren ikke uoverstigelig høj.

Swift er langt lettere at gå til end Objective C og Kotlin er tilsvarende lettere at anvende end Java, så Native barrieren er ikke så stor som den var, men man kan ganske meget med både Ionic og RN.

  • 1
  • 0
Gert Agerholm

De er da ved at drive deres gratis kunder væk.


Helt rigtig.
De har ændret det så at man kun kan have op til 3 enheder koblet på sin gratis Dropbox konto. Med iPhone, ipad, Macbook og iMac har jeg overskredet de 3 og kan ikke være online på alle sammen uden at skulle afbrude forbindelser.

Kigger derfor efter en anden løsning, og det bliver ikke en betalt Dropbox. Jeg har ikke brug for 2TByte, så deres priser er alt for høje til mit behov.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere